Montreal: Button wint ongelooflijke thriller - D'Ambrosio 15e na incidentrijke wedstrijd

Jenson Button - McLarenJenson Button - McLaren
Zoals voorspeld, is er regen op zondag in Montreal; voor de eerste keer in meer dan tien jaar overigens. De koersdirectie vindt zelfs dat er teveel water op het asfalt ligt en beveelt een start achter de safety car. Dit betekent dat alle wagens geschoeid worden op de Pirelli's met oranje belettering op de flanken, de regenbanden. Mede door de regen is er geen DRS toegestaan, terwijl we tijdens deze GP voor het eerst twee zones hebben waar DRS geactiveerd mag worden. Goed nieuws uit het Virgin-kamp waar Jérôme D'Ambrosio, zoals we gisteren meldden, het startveld mag vervoegen, nadat de stewards vonden dat hij de voorbije dagen voldoende snelheid had getoond in zijn MVR-02. Doordat de wedstrijd achter de safey car wordt aangevat, kan de vanuit de pitlane gestarte Jaime Alguersuari meteen aanpikken achter de laatste wagen. Doordat Toro Rosso nog aan de wagen van Alguersuari werkte na de kwalificaties, mocht de Spanjaard de grid niet vervoegen.
Duel Webber - SchumacherDuel Webber - Schumacher
De eigenlijke start van de wedstrijd wordt gegeven in ronde 5. Sebastian Vettel laat veel ruimte voor het aansnijden van de chicane voor de start-finishlijn en vindt Fernando Alonso terug vlak onder zijn achtervleugel. De Spanjaard kan echter niet profiteren bij de herstart en Vettel behoudt de leiding, voor de beide Ferrari's. Lewis Hamilton remt bij de herstart iets te enthousiast de eerste bocht aan en tikt in een onderstuurde McLaren Mark Webber aan, die rondgaat. Hamilton kan de gestrande Red Bull vermijden, verliest weliswaar enkele plaatsen, maar kan terug aansluiten achter Michael Schumacher, terwijl Webber terugvalt tot in de achterste gelederen van het veld. Later in de ronde heeft ook Jenson Button last van een onderstuurde McLaren, waar Schumacher en Hamilton handig van profiteteren om hem voorbij te gaan. Wanneer in de haarspeldbocht Hamilton een inhaalbeweging wil inzetten op Schumacher, duwt de Duitser de Brit naar de buitenkant van de bocht op de uitloopstrook. Een incident zonder veel erg, maar Hamilton ziet Button opnieuw passeren. Luttele ronden later kent Hamilton een betere acceleratie uit de laatste chicane en plaatst zijn zilverpijl tussen die van teamgenoot Button en de pitmuur. Button stuurt zijn bolide richting de pitmuur, zoals in elk andere ronde, waardoor Hamilton tegen de betonmuur wordt geduwd en enkele bochten verder van het team de opdracht krijgt zijn wagen aan de kant te zetten. Button's McLaren lijkt geen schade te hebben geleden, maar passeert voor de zekerheid even langs de box, waar hij overschakelt op intermediates. De safety car komt buiten en neemt het veld enkele ronden op sleeptouw. Button is echter furieus over Hamilton's onbezonnen actie, getuige de "What's he doing?!" (wat steekt hij uit?!) die de Brit door de boordradio naar de pitmuur stuurt. Mogelijk bracht dit incident Button ietwat uit concentratie, want hij zal een drive through penalty krijgen omdat de Brit te snel reed onder de safety car...

Safety carSafety car
Wanneer het veld terug wordt vrijgegeven eind ronde 12, begint het iets harder te regenen. Vanwege zijn penalty, is Button teruggevallen tot de 15e plaats. De keuze van de Brit om over te schakelen op intermediates lijkt echter meteen op te brengen; hij klokt namelijk chrono's die enkele volle seconden sneller zijn dan de koplopers, ondanks het verkeer. Dit is voor Ferrari en Mercedes het teken om Fernando Alonso en Nico Rosberg binnen te roepen voor intermediate regenschoeisel. Ferrari's gok lijkt echter verkeerd uit te pakken wanneer Alonso terug op de baan komt tussen beide Lotus bolides en hij per sector zowaar een seconde verliest. Wanneer de Spanjaard aan de rechte lijn voor de laatste chicane zijn wagen naast de zwart-gouden Lotus van Heidfeld zet, wint hij maar liefst een dikke seconde in de laatste sector alleen, ten opzichte van de Duitser. Ferrari twijfelt om ook Massa binnen te roepen, maar de Braziliaan verkiest om op regenbanden te blijven rijden, in tegenstelling tot zijn teamgenoot! Fernando Alonso duikt de pitlane in om zijn intermediates in te ruilen voor zwaarder regenrubber, net op het ogenblik dat Charlie Whiting de omstandigheden te gevaarlijk acht om nog tegen normale snelheid verder te racen.

De winnaar van de neutralisatie is echter Red Bull Racing! De troepen van Christian Horner roepen wedstrijdleider Vettel binnen voor een stop, maar de safety car heeft de Duitser nog niet opgepikt, waardoor hij eigenlijk geen tijd verliest bij zijn stop en achteraan Massa kan aanpikken. Wanneer deze laatste eveneens binnenkomt voor zijn stop, neemt Vettel opnieuw de leiding in de wedstrijd over en treffen we een verbluffende Kobayashi aan op plaats twee. Massa verliest al bij al weinig tijd en kan terug aansluiten als derde.

De safety car blijft vrij lang op de baan, terwijl Vettel over de boordradio de situatie op de baan doorseint. "Van bocht negen tot dertien is het onmogelijk om te rijden. Er is eenvoudigweg te veel water, je kan de wedstrijd niet herstarten in deze omstandigheden", zegt de Duitser rustig. "Voor de eerste wagen is het al gevaarlijk, maar voor de wagens daarachter is het nog erger aangezien die niets kunnen zien", een uitspraak die ook Button beaamt. "Het ligt nat tot aan de haarspeld, je kan niets zien" meldt de Brit aan zijn ingenieur Dave Robson. Robson meldt van zijn kant dat men verwacht dat de bui nog 20 minuten zal aanhouden, op het moment dat de wedstrijdleiding de rode vlag buitenhaalt en de wedstrijd stil legt... Wanneer de safety car de bolides eenmaal naar de startlijn heeft geloodst, zullen de V8's voor meer dan twee uur niet meer zingen...

Rode vlagRode vlag
Bij de herstart regent het nog steeds en blijft er iets meer dan één uur van de reguliere wedstrijdduur over. Nog voor de safety car het veld vrijlaat, moet Heikki Kovalainen echter de handdoek werpen vanwege transmissieproblemen op de Lotus. Hij slaagt er nog in zijn groene bolide veilig naar de box te loodsen, maar daar rest enkel de opgave. Hierdoor zien we 22 bolides aan de bak bij de herstart in ronde 34 van de maximale 70. Net voor de herstart knalt Adrian Sutil achteraan tegen de Mercedes van Nico Rosberg, weliswaar zonder echt zware schade voor beide heren. Sutil wordt wel bedankt met een drive through penalty voor het manoevre. Ondertussen zien we Jérôme D'Ambrosio voor de Virgin-box stoppen om intermediates te laten monteren... Een zeer vreemd manoeuvre luttele ronden nadat de wedstrijdleiding de situatie nog als "te gevaarlijk" inschatte. Twee ronden later krijgt onze landgenoot een drive through penalty wegens het rondrijden met foute banden.

Felipe Massa - FerrariFelipe Massa - Ferrari
Bij de herstart is het Vettel die van reeds zeer ver op het gaspedaal trapt. Massa probeert voorbij te gaan aan Kobayashi, maar de Japanner pareert de aanval van de Braziliaan prachtig en behoudt zijn tweede plaats. Ondertussen duiken een hele rits piloten de pitstraat in voor vers rubber; Schumacher is een van de eerste, maar de twee ronden erna volgen zowat alle piloten. Bij Ferrari roept men Massa en Alonso samen naar binnen, waardoor de Spanjaard veel tijd en enkele plaatsen zal verliezen. Het wordt echter nog erger voor Alonso, wanneer hij zijn Ferrari parkeert op een kerbstone bij de tweede chicane. Een duel met contact tussen de Ferrari-rijder en de McLaren van Button forceert Alonso om voor het eerst sinds Spa-Francorchamps vorig jaar op te geven. Button van zijn kant stuurt zijn McLaren met een lekke band terug naar de pitlane. De wedstrijdleiding dirigeert opnieuw een safety car de baan op.

Eind ronde 40 is de baan vrij en kan er opnieuw geracet worden. De herstart verloopt proper en Vettel spurt meteen weg; de Duitser lijkt met ogenschijnlijk weinig moeite een secondenvoorsprong bij elkaar te rijden. Bij het aanremmen van de laatste chicane rijdt Heidfeld tegen di Resta's voorvleugel, waardoor de "endplates" van de Brit's voorvleugel stukgaan. De Force India rijder verspeelt in het manoevre zijn goede vijfde plaats en heeft de grootste moeite om zijn zwaar ondersturende bolide terug naar de pits te sturen. Enkele ronden later deelt de koersdirectie nog een drive through penalty uit aan di Resta.

Het tracé droogt stilaan maar zeker op en de heren met intermediate rubber zien zienderogen de kwaliteit van hun banden achteruit gaan. De condities zijn ondertussen dermate verbeterd dat de koersdirectie in ronde 46 de tijd rijp acht om voor het eerst deze wedstrijd DRS toe te staan. We herhalen nogmaals dat er in Canada twee DRS zones zijn; één voor en één na de laatste chicane. Ondertussen klokt Felipe Massa de snelste ronde in wedstrijd en positioneert de Braziliaan zijn Ferrari onder de achtervleugel van Kobayashi's Sauber. Massa activeert zijn DRS echter te vroeg, waardoor het systeem niet in werking treedt.

Pirelli Super SoftsPirelli Super Softs
Mark Webber is de eerste van de koplopers die de pits induikt voor slicks. De super softs laten de Australiër toe om een chrono van maar liefst drie seconden sneller dan zijn collega en wedstrijdleider Vettel te klokken! Ondertussen vechten Massa en Kobayashi een robbertje uit, waarbij de Braziliaan voorbijgaat aan de Japanner. Nog verbazender is echter "regenmeister" Michael Schumacher! De zevenvoudig wereldkampioen profiteert van het duel tussen beide rijders en neemt de tweede plaats in de wedstrijd over! Het zal echter van kwaad naar erger gaan voor Massa, want bij het dubbellen van een HRT schuift de Braziliaan, ondertussen ook op slicks, de muur in. Massa kan zijn weg verderzetten, maar moet de pits nogmaals opzoeken voor een nieuwe voorvleugel.

Ondertussen zet Webber, genaderd tot aan de diffuser van Schumacher, enorm veel druk op de Duitser, maar geraakt er niet voorbij. Nog verbazingwekkender is echter Jenson Button; de Brit draait volle seconden sneller dan de leiders in de wedstrijd! De Renault's lijken al het hele weekend goed bezig en ogen enorm veel tractie te hebben in de trage gedeeltes van het circuit. Waar dit op eerdere momenten in de wedstrijd de troepen van Eric Bouiller nog toeliet om hun posities te behouden, schat Nick Heidfeld in ronde 56 de situatie volledig verkeerd in. Wanneer de Duitser op het gas gaat bij het uitkomen van de eerste chicane, knalt hij op de Sauber van Kobayashi, waardoor de voorvleugel van de Renault komt los te hangen. Ongeveer halfweg de rechte lijn die op de bocht volgt, klapt de voorvleugel van de Renault onder de bolide, waardoor Heidfeld de facto passagier wordt. Gelukkig is er een uitloopzone en kan Heidfeld ternauwernood de bandenstapels ontwijken; een opgave is evenwel echter onvermijdbaar. De wedstrijdleiding stuurt de safety car opnieuw de baan op zodat de scherpe stukjes carbon, afkomstig van de voorvleugel van de Renault, kunnen opgeruimd worden.

Het gevolg van de neutralisatie is dat we in ronde 60, wanneer het veld opnieuw wordt vrijgegeven, Michael Schumacher onder de achtervleugel van Sebastian "baby Schumacher" Vettel aantreffen. Vettel lijkt echter niet onder de indruk en de wereldkampioen pakt in één ronde tijd maar liefst twee seconden voorsprong op zijn landgenoot in de Mercedes.

Wanneer het DRS geactiveerd wordt, gaat Webber met enorme eenvoud voorbij aan Michael Schumacher. De Australiër mist echter zijn rempunt, moet de chicane afsnijden en laat uiteindelijk de Duitser terug voor in de hoop een penalty te vermijden. De ronde erna zien we een gelijkaardig manoeuvre, maar ditmaal ziet Webber Button aan zich voorbijgaan wanneer hij zijn Red Bull terug de baan opstuurt. De Brit profiteert optimaal en gaat bij het remmen aan de chicane voor start/finish ook voorbij aan de zevenvoudig wereldkampioen. Schumacher maakt geen schijn van kans wanneer Button zijn DRS activeert. Ook eenmaal voorbij de Duitser, blijft Button zowat één à twee volle seconden sneller dan eender wie op de baan; leider Vettel met anderhalve seconde voorsprong incluis. Terwijl Button, met nog drie ronden en evenveel minuten te gaan, de allersnelste ronde in wedstrijd (1:17.509) klokt, verspeelt Schumacher eveneens de laatste trede van het podium aan Mark Webber. De Mercedes GP rijder heeft enorm veel moeite om zijn bolide op de baan te houden en kan zijn Mercedes slechts ternauwernood uit de "wall of champions" houden.

PodiumPodium
Met nog één ronde te gaan, is Button dankzij een nieuwe snelste ronde (1:16.956) genaderd tot op minder dan één seconde van Vettel. Wanneer de wereldkampioen zijn Red Bull overstuurt naar de zijkant van het circuit in bocht zes, bedankt Button en neemt de Brit de leiding in de wedstrijd over. Na een bewogen wedstrijd grijpt Jenson Button, die bij de herstart na de code rood nog achteraan het veld stond, op geweldige wijze zijn eerste overwinning van het seizoen. Webber vervolledigt het podium; Schumacher eindigt vierde, voor Petrov. Letterlijk aan de finishlijn neemt Felipe Massa nog de maat van Kamui Kobayashi. De Braziliaan houdt werkelijk centimeters over op de Japanner. Alguersuari, Barrichello en Buemo vervolledigen respectievelijk de top tien.

Jérôme D'Ambrosio stuurt zijn MVR-02 als 15e over de meet, vóór teamgenoot Glock.


Foto's: Pirelli


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Formule 1
op zondag 12 juni 2011 om 23:10


Andere publicaties op Racingworld.be...