12H of Spa: Volvo wint thriller

Volvo S60 Racing Team - Volvo S60Volvo S60 Racing Team - Volvo S60
De laatste twee uren brachten geen wijziging in het klassement voor de eerste zeven in de rangschikking. Een nieuwe safety-car procedure zorgde ervoor dat de Volvo en de Renault vlak achter elkaar aan hun laatste stint begonnen. Uiteindelijk kon de Volvo de leiding behouden en met 16 seconden voorsprong op de Renault over de lijn komen na 12 uur racen in moeilijke omstandigheden.
Delahaye Racing Team - Renault MeganeDelahaye Racing Team - Renault Megane
Met nog twee uur te gaan was de strijd nog volledig open, naargelang de pitstops kwam de leiding in handen van of de Renault #1 of de Volvo #6, maar nooit was het verschil meer dan een ronde. Om 1u00 gaat de Gomez #15 aan het slippen, gaat uit de baan en vernielt zijn ophanging. De safety-car komt nogmaals op de baan en brengt het veld weer samen, waardoor de twee leiders weer vlak achter elkaar komen te lichten. Als de safety-car na een half uur weer de pits opzoekt heeft Radermecker het stuur overgenomen van Verdonck en zit Bouvy aan het stuur van de Renault. Bouvy zet de jacht in op de Volvo en aanvankelijk lijkt de Renault sneller dan de Volvo. Radermecker steekt op het einde nog een tandje bij en kan de Zweedse wagen aan de kop houden en met 16 seconden voorsprong over finishlijn rijden.
Voor de volgende vijf verandert op het einde niets meer en de KIA eindigt derde op 6 ronden voor de Mégane van Viron/Laurent/Bordet en de winnaar in de T3 klasse de BMW van Qvick/Vanbellingen/Maes. Zesde wordt de oude Audi A4 S1 die net als verleden jaar voor de 12 uren terug van stal werd gehaald. Een zeer mooie zevende plaats is er voor het duo Leonard/Lamy met hun SEAT SuperCopa, zij winnen ook de T3S klasse. Achtste wordt uiteindelijk nog de Delahaye Renault van Lémeret/Mondron/Schroyen, die na de aanrijding met zijn teamgenoot nog kon opgelapt worden. Op de negende plaats vinden we nog een van de Poele, Alexis de zoon van Eric, die samen met Nelissen Grade en Vandenabeele een Solution F S2 met BMW body bestuurt. Op de plaatsen tien tot twaalf vinden we nog drie SEAT SuperCopa's terug terwijl de Diesel BMW 120d van Ward Sluys, die even achtste lag, uiteindelijk dertiende eindigt. In T2 wint uiteindelijk de Clio van Beule/Deblauwe/Brugmans voor de Honda Civic van Jordens/Weyens/Ouassini. Eerste T4 over de lijn is de Australische Holden V8 van Rose/Leemhuis, maar op een verre zesentwintigste plaats.

Na verleden jaar kregen we opnieuw een spannend duel voorgeschoteld, dat duurde tot de laatste meters van de race. De S1 wagens hebben zich weer snel en betrouwbaar getoond en bezetten dus het ganse podium. Menigeen zag de T3 wagens zich mengen in de strijd voor de overwinning, maar nooit kon een wagen van deze klasse de S1's ook maar één moment bedreigen. De BMW M3 WTCC was zelfs de enige wagen uit de klasse die indruk kon maken nadat de overige favorieten al snel met problemen kregen te kampen. De tweede T3 over de lijn is dan ook de Deense BMW van het Caramba Team op een achttiende plaats algemeen.
Evenals in Le Mans zal ook hier, na de aanrijding tussen de Jaguar en een Clio, de discussie weer op gang komen over het samenbrengen van wagens uit verschillende klassen, met grote snelheidsverschillen op de baan tot gevolg. Het is nu afwachten wat de editie van volgend jaar gaat brengen wanneer de race wordt opgenomen in het nieuwe Endurance kampioenschap en GT wagens terug toegelaten worden.

Uitslag:
1. Radermecker/van de Poele/Verdonck (Volvo S60 S1)
2. Bouvy/Kelders/Horion (Renault Mégane S1)
3. Steveny/de Radigues/Lefort (KIA Pro_Ceed S1)
4. Viron/Richard/Bordet (Renault Mégane S1)
5. Qvick/Vanbellingen/Maes (BMW M3 T3 - eerste in T3)
6. Dubois/Maillet/De Keyser (Audi A4 S1)
7. Leonard/Lamy (SEAT SuperCopa T3S - eerste in SuperCopa cup)
8. Lémeret/Mondron/Schroyen (Renault Mégane S1)
9. A. van de Poele/Nelissen/Vandenabeele (Solution F S2)
10. Albert/Nale/Dauger/Antunes (SEAT Supercopa T3S)

Foto's: Tim De Keukelaere


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op zondag 19 juni 2011 om 09:26


Andere publicaties op Racingworld.be...