6 uren Imola: Peugeot klopt Audi in de kwalificatie

Davidson - Peugeot 908Davidson - Peugeot 908
Zaterdag net na de middag worden traditiegetrouw de kwalificaties afgewerkt in de LMS/ILMC. Locatie van dienst is de ex-F1 omloop van Imola, een baan met veel karakter. De GT’s en de Proto’s krijgen elk 20 minuten om hun wagen zo hoog mogelijk op de grid te plaatsen. In een wedstrijd over 6 uren is het belang van een goede startpositie natuurlijk minder groot, getuige daarvan de mislukte kwalificaties van Peugeot in Francorchamps, die gevolgd werden door een overwinning. Toch kan men tegenwoordig eerder spreken van een sprintwedstrijd over 6 uren dan van een uithoudingsrace.
Muller - BMW M3Muller - BMW M3
Onder een stralende zon en optimale temperaturen rond de 25 graden, is het eerst de beurt aan de GT’s. In een sessie zonder incidenten, zijn het de BMW’s die verrassend, in het land van de grote concurrent Ferrari, de volledige eerste rij weten te bemachtigen. Jorg Muller stuurt de #55 naar de pole met een tijd van 1:44.468. Dirk Werner maakt het feestje compleet door de #56 op 2 tienden op de tweede positie te parkeren. Ferrari heeft dus moeten onder doen in eigen land. Jaime Melo (derde) komt in zijn AF Corse F458 Italia 8 duizendsten tekort op Werner en wordt op zijn beurt op 34 duizendste gevolgd door Fred Makowiecki. Rob Bell vervolledigt in zijn JMW Ferrari een top vijf die door nog geen kwart van een seconde gescheiden wordt. De eerste Porsche, het exemplaar van Team Felbermayr (#77), vinden we terug op P6. Prospeed moet genoegen nemen met een teleurstellende tiende plaats op veertien deelnemers. De Porsche 911 RSR (997) is duidelijk aan het einde van zijn loopbaan en heeft dringend een vervanger nodig. Echter nu ook de ACO begonnen is met een Balance of Performance (BoP), kan Porsche misschien via deze weg een handje geholpen worden. In GT-Am tot slot redt de Amerikaanse Porsche fabriekspiloot, Patrick Long, nog enigszins de eer van Porsche door de pole te pakken. Marco Cioci, teamgenoot van Stéphane Lemeret, rijdt met de AF Corse F430 de tweede tijd.

McNish - Audi R18McNish - Audi R18
Na een paar minuten pauze stormen de prototypes de baan op. Peugeot en Audi laten er geen gras over groeien en halen meteen alles uit de kast, daarbij worden de curbs zeker niet gespaard. Aanvankelijk lijkt Audi de eerste rij te gaan inpalmen, maar het duurt niet lang of Anthony Davidson stelt met een kanontijd van 1:31.736 orde op zaken. Davidson (Peugeot) gaat hiermee maar liefst 6 tienden van een seconde sneller dan Marcel Fässler (Audi), die de tweede tijd neerzet. Sarrazin (Peugeot), op net geen seconde, en Allan McNish (Audi) vervolledigen de diesel top vier. De pole bij de benzine proto’s gaat verrassend naar de OAK Pescarolo in de handen van Guillaume Moreau, weliswaar op al meer dan drie seconden achterstand. Moreau gaat hiermee de twee Rebellion Lola-Toyota’s vooraf. Emmanuel Collard komt met de Pescarolo niet verder dan een vierde tijd op ruim een seconde achterstand.

TDS Racing - Oreca 03 NissanTDS Racing - Oreca 03 Nissan
In LMP2 gaat de Oreca 03 van TDS Racing met de snelste tijd lopen. Mathias Beche laat met een marge van een kwart seconde Dominik Kraihamer achter zich. Nicolas De Crem, Kraihamers teamgenoot, zal morgen dus kunnen genieten van een goede startpositie. Eerste niet-Oreca chassis is de HPD ARX -01d van Strakka Racing, maar bijna al op een seconde achterstand. Andrea Barlesi werd door OAK Racing aangeduid om één van haar LMP2’s te kwalificeren en de zeer jonge Belg slaagde er in om een elfde tijd op net geen drie seconden neer te zetten.

In Formule Le Mans (FLM) verovert het Amerikaanse Genao Racing de pole, voor JMB en Pegasus Racing. Deze wagens rijden tijden op goed 5 seconden van de snelste LMP2 wagens.

Foto's: ACO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zaterdag 02 juli 2011 om 16:36


Andere publicaties op Racingworld.be...