6 uren Imola: update eerst uur - voordeel Peugeot

Start ILMC ImolaStart ILMC Imola
Onder een stralende zon en bij temperaturen rond de 25 graden wordt de start gegeven van de vierde ronde van het ILMC. Wanneer de lichten eindelijk op groen springen, probeert de #8 Peugeot van Montagny de Audi van McNish nog van zijn melk te brengen, maar de start verloopt verrassend genoeg vlekkeloos voor heel het veld op deze nauwe baan. Alle polezetters kunnen aanvankelijk hun posities vasthouden.
Nog geen tien minuten ver en Dominik Kraihamer die Jody Firth in de TDS Racing Oreca (bezig aan een fantastische stint) aan het opjagen was, verliest de controle over de Oreca-03 ingezet door TBER in Rivazza en valt terug naar de buik van het LMP2 peloton. En net wanneer hij terug posities begint terug te winnen, schuift hij rakelings tussen zijn medeconcurrenten van de baan af, wederom in Rivazza. Zoals verwacht, zien we hier en daar een paar hete momenten in het verkeer waar het meestal maar net goed afloopt.

In GTE-Pro sluipen de BMW’s in formatie op kousenvoeten weg van de Ferrari’s van Rob Bell (JMW) en Jaime Melo (AF Corse) die onder elkaar een mooi duel uitvechten. De Ferrari’s kunnen overigens een paar ronden langer buiten blijven dan de BMW’s. ProSpeed Competition hangt aanvankelijk rond aan de staart van het GTE-Pro veld, maar na de pitstops vinden we Marc Goossens terug in het midden van zijn klasse.

Een half uur in de wedstrijd en de wedstrijd komt tot leven in LMP1. De Audi van Fässler kan dan wel steeds naderen op de Peugeot van Bourdais, inhalen is zo goed als onmogelijk. Goed driekwartier ver en McNish duikt als enige van de koplopers de pit binnen voor brandstof. Twee ronden later wordt hij gevolgd door ploegmaat Fässler (Audi #1) en Montagny (Peugeot #8), Bourdais komt nog een ronde later als laatste binnen. Posities blijven ongewijzigd maar net voor het eerste uur gaat Montagny voorbij aan Fässler door te profiteren van her tragere verkeer.

Bij de benzine proto’s is de strijd hevig met slechts 6 seconden tussen de Rebellion Lola-Toyota’s en de OAK Pescarole die hen scheidt. De Pescarolo van Tinseaau volgt al op een halve minuut.

Stéphane Lemeret rijdt momenteel als laatste rond in de GTE-Am klasse en Andrea Barlesi heeft voorlopig een mooie vijfde plaats te pakken in LMP2.

Foto: ACO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zondag 03 juli 2011 om 13:35


Andere publicaties op Racingworld.be...