BSOT: Nürburgring: Nabeschouwing van de organisatoren

De BSOT meeting #4 op de Nürburgring kon rekenen op veel deelnemersDe BSOT meeting #4 op de Nürburgring kon rekenen op veel deelnemers
Voor Round 4 van de BSOT trok de ganse karavaan richting Duitse Nürburgring om daar te gast te zijn tijdens het AvD Race Weekend. Wisselende weersomstandigheden en een pak nieuwe deelnemers zorgden voor spannende wedstrijden op het scherp van de snede. Smaakmakers bij de vleet, verrassingen, teleurstellingen, we hebben erom gevraagd en werden op onze wenken bediend.
De startlijsten voor de sprintwedstrijden op zaterdag lieten alvast niets aan de verbeelding over. Eindelijk werd het gezellig druk op de schitterende Nürburgring, mede te danken aan de komst van de CCRC en de Caterhams van Mart Van Der Kooi. Schitterende wagens ook die Caterhams en Strikers waarbij we direct ook een heuse waardebepaling konden maken t.o.v. onze vaste Westfield deelnemers.

Sprint 1:  

Tim Joosen had het al aangekondigd de vorige wedstrijd in Croix. “Op de Nürburgring zullen we er staan” en daar is geen woord van gelogen. Tim reed met de Belgische Westfield Aero 170 zijn beste wedstrijd ooit en moest zich uiteindelijk pas in de laatste ronde tevreden stellen met de 3de plaats binnen de Westfields. “ Dit was echt kicken! Met 5 gingen we gedurende de ganse wedstrijd voor de 3 podiumplaatsen. We waren zo aan elkaar gewaagd dat elke ronde de posities wisselden. Drie ronden voor het einde had ik de 1ste plaats te pakken maar in de voorlaatste ronde misremde ik mij op het einde van de rechte lijn en was P3 het hoogst haalbare. Extra leuk is dat ik de snelste ronde draaide in de wedstrijd wat ons nog 1 extra punt opleverde” Vooraan vochten Daniels met de Norma en Ko Koppejan met de Radical SR3RS voor de hoogste podiumplaatsen dewelke door Philip werd gewonnen. Voor P3 zagen we een ware veldslag tussen de Radical SR3SL van Verheyen/Verhelst, de Radical SR5 van Gielen/Gitsels en de Norma van Vincent Desschans. De Norma M20F van Norma Benelux was merkelijk sneller maar Vincent was blijkbaar iets te nerveus om de 3de podiumplaats veilig te stellen. Sluwe vos Verhelst wachtte tot in de laatste ronde om zijn definitieve aanval te plaatsen waardoor GHK Racing verdienstelijk 3de werd. Opmerkelijke verschijning was zondermeer de bloedmooie Caterham 21 van onze Franse gastrijders Tardif en Salini. Deze wagen met rijkelijk palmares had de minste moeite om de toppers te volgen en finishte op een mooie 6de plaats algemeen. Pechvogel van dienst was deze maal Rob Rademaker. Een afgebroken unibold zorgde ervoor dat Rob, koploper in het Westfield kampioenschap, enkele ronden voor het einde de wedstrijd moest verlaten en zich zo tevreden moest stellen met 7 punten. Noteren we nog de opmerkelijke prestatie van Michel Lindeman dewelke zijn Caterham ZX12 toch maar mooi in de top 10 parkeerde tijdens zijn eerste deelname in de BSOT.

Uitslag:
1 Daniels-Hahne Norma M20         14 laps
2 Ko Koppejan Radical SR3 RS          +5.589
3 Verheyen-Verhelst Radical SR3SL         +2:01.486
4 Gielen-Gitsels Radical SR5         +2:06.971
5 Vincent Desschans Norma M20F         +2:20.074
6 Salini-Pierre Tardif Caterham 21          13 laps
7 Michel Lindeman Caterham ZX12         +1:10.795
8 Co De Vet Westfield Cup Racer         + 1:14.199
9 Eelco Sirag Westfield Cup Racer         +1:14.446
10 Joossen-Schuybroeck Westfield Aero     +1:15.118

Sprint 2

Was er opnieuw eentje om duimen en vingers van af te likken. Koppejan en Verheyen reden al snel we van de anderen en vochten een verbeten duel uit welke uiteindelijk gewonnen werd in de laatste bocht. Na aankomst was merkelijk zichtbaar hoe close beide heren zich vermaakt hadden gedurende 30 minuten sprint. Het verschil bij de finish was 0,251 seconden!! Philippe Salini stuurde de Caterham 21 naar een zeer verdienstelijke 3de plaats na een waanzinnig duel met Vincent Desschans en de GHK Radical van Gielen/Gitsels dewelke elke wedstrijd opnieuw grote progressie maken. Michel Lindeman deed nog 1 plaats beter dan tijdens de eerste sprint en legde beslag op P6. Een ontketende Rob Rademaker baande zich een weg door het peleton en vocht samen met Sirag, De Vet en Van Loenen voor plaatsen 1-2 en 3 bij de Westfields. In een ultieme jump moest Sirag zich neerleggen bij de suprimatie van Rademaker. Co De Vet en Alex Van Loenen sloten de top 10 af. De Caterhams Supersport genoten blijkbaar van het Nurburgse asfalt en reden hun eigen wedstrijd binnen de wedstrijd. Ondanks de snelheidsverschillen reden de Caterham boys een zeer sportieve wedstrijd, geen eenvoudige opdracht op een nieuw circuit, in een nieuw kampioenschap en tussen veel snellere wagens. Chapeau aan alle deelnemers voor de mooie wedstrijden en de fair play.

Uitslag:
1 Ko Koppejan Radical SR3 RS         11 laps
2 Verheyen-Verhelst Radical SR3SL         +0.251
3 Salini-Pierre Tardif Caterham 21         +1:54.213
4 Vincent Desschans Norma M20F         +1:55.022
5 Gielen-Gitsels Radical SR5         +2:19.978
6 Michel Lindeman Caterham ZX12         10 laps
7 Rob Rademaker Westfield Cup Racer     +2.042
8 Eelco Sirag Westfield Cup Racer         +2.296
9 Co De Vet Westfield Cup Racer         +2.724
10 Alex van Loenen Caterham S3 1.8     +4.518  

Endurance

Dat prototypes, GT- en tourismewagens perfect samen kunnen rijden met respect voor elkaars materiaal werd bewezen tijdens de endurance wedstrijd over 160 minuten. Velen keken vol bewondering naar de nummers 4 en 7 van de 100 Meilen Rennen, zijnde 2 volwaardige LMP 2 wagens. PRC, Norma, Radical, Lotus, de piloten van de 100 Meilen Rennen hadden echt zin in om een robbertje tegen de lage landen uit te vechten. Daniels/Hahne moesten al vrij snel opgeven met versnellingsbak problemen. Een euvel dat reeds de kop kwam opsteken op zaterdag. Opmerkelijk was de prestatie van de Westfield #6 (Joosen/Schuybroeck) welke lange tijd de Westfield troepen aanvoerde. Zowel Nick als Tim voelden zich als visjes in het water op de technische Nürburgring tot 7 minuten voor het einde, net als daags voordien bij Rademaker, de unibold afbrak linksachter. Weg superprestatie en opnieuw een 1-2-3 voor de Banana’s. Eelco Sirag en Co De Vet doen hiermee opnieuw een gouden zaak in het kampioenschap. Opmerkelijk is ook de prestatie van Dick Hendrik en Wubbe Herlaar die met hun standaard Cup Racer beslag wisten te leggen op P3 bij de Westfields en dit voor de opzittende Budin/Lemmens. Salini en Tardif hadden het niet zo begrepen met de Duitse wedstrijdleiding en hebben volgens ons een nieuw record stop & go’s gevestigd. De wedstrijdleiding op de Nürburgring was zeer streng wat betreft het overschreiden van de volle witte lijn bij het uitrijden van de pitlane, iets waar vele teams zich lieten aan vangen. Wat betreft de top 3 reden Quartier/Janard het meest constant voor merkgenoten Cloet/Decroos op de Norma. Gielen/Gitsels presteerden opnieuw goed en legden beslag op een meer dan verdienstelijke 3de plaats algemeen. CK Racing gebruikte de Nürburgring als roll out van hun nieuwe Radical SR3, een test die ze met glans doorstonden tot kort voor het einde de versnellingbak de geest gaf. De Radical SR3SL van Verheyen/Verhelst viel tijdens de voorlaatste ronde nog uit met een electronisch probleem waardoor een mooie uitslag verloren ging.

Uitslag:
1 Norma M20             -- 72 laps --
Martin QUARTIER (BEL)
Jan JANART
2 Norma M20F             -- 71 laps --
Pierrot DECROOS (BEL)
Tom CLOET
3 Radical SR5             -- 69 laps --
Kris GIELEN (BEL)
Johan GITELS
4 Westfield Cup Racer         -- 65 laps --
Eelco SIRAG (NED)
Co DE VET
5 Westfield Cup Racer         +30.445
Rob RADEMAKER (NED)
Peter BROUWER (NED)
6 Westfield Cup Racer         -- 63 laps --
Dick HENDRIKS (NED)
Wubbe HERLAAR
7 Westfield Cup Racer         +0.518
Michel BUDIN (BEL)
Rudy LEMMENS
8 Radical SR3SL             -- 62 laps --
Guy VERHEYEN (BEL)
Hans VERHELST
9 Caterham 21             +1:03.863
Philippe SALINI (FRA)
Jena Pierre TERDIF
10 Westfield Aero 170         -- 60 laps –
Serge DE BEIL (BEL)
Gunther COPPENS

Tijdens Round 4 op de Nürburgring is gebleken dat door samenwerking van diverse kleinere kampioenschappen wel een mooi raceweekend kan aangeboden worden. De samenwerking met de 100 Meilen Rennen verliep voortreffelijk, zeker voor herhaling vatbaar. Het laten samen rijden van prototypes, GT- en tourismewagens zorgde op geen enkel moment van het weekend voor enig gevaar of problemen. Rest er ons nog iedereen te bedanken voor het schitterende weekend.

See you all @ in Colmarberg Luxemburg op 10-11 september.

Tekst & foto: BSOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 06 juli 2011 om 17:41


Andere publicaties op Racingworld.be...