25H VW Fun Cup: Voorbeschouwing van de organisatoren

Het is een forse overgang voor de deelnemers van de Belgian Touring Car Series die in het weekend van de 25 Uur VW Fun Cup weer aan het werk gaan. Na de 12-uursrace van midden juni, mogen ze zich nu voor drie sprintwedstrijden opmaken.
In het kader van de 25 Uur VW Fun Cup staan er immers, naast een meer klassieke race van één uur ook twee sprints van 30 minuten op het programma, drie races dus in plaats van twee. Vrijdagavond, met start om 17u00, is er een eerste race, zestig minuten met een verplichte pitstop tussen de 20ste en 40ste minuut, en dat formaat hadden we eerder al in de Belgian Touring Car Series. Op zaterdag verandert echter alles drastisch. Om 11u00 zaterdagvoormiddag volgen er twee races van een half uur, uiteraard zonder pitstop. Hier komt geen strategie of zelfs tactiek aan te pas, neen, de deelnemers zullen 30 minuten lang alles moeten geven zonder één fout, want tijdverlies betekent het einde van de winstkansen in zo’n korte wedstrijd 
 
De startgrid voor de eerste race wordt bepaald door de kwalificaties, terwijl de startorde van de tweede race opgemaakt wordt aan de hand van het resultaat van de eerste sprintrace. Uiteraard rijden beide rijders één van beide races, wie welke race rijdt, kan bepaald worden. Tenzij natuurlijk het team beslist om maar één rijder punten te laten scoren. Het wordt wachten tot de laatste minuut eer we de diverse strategieën zullen kennen.
 
De zege zal uiteraard een gevecht worden tussen de traditionele toppers uit de BTCS: de Renault Mégane van Bouvy-Kelders, Lémeret-Mondron en Richard-Viron, de Volvo S60 van Radermecker-van de Poele en de ‘Belgische’ KIA van Stéveny-de Radiguès. In vergelijking met de voorbije 12 Uur van Spa zien we dit weekend een bijkomende Silhouette S1, met name de KIA Pro_Ceed van de Engelsen Dockerill-Ferrier. De Jaguar XF Silhouette is na het zware ongeval weer van de partij, uiteraard met Thiry-Moonens aan het stuur, maar verscholen onder een carrosserie van een oudere Jaguar X-Type.
Uiteraard zijn ook de Touring Cup, BMW M3, SEAT Leon WTCC en Supercopa, VW Scirocco, Mazda 3 en andere Honda Civic en Renault Clio van de partij voor een stevig robbertje in de toerwagenklasse. Zij worden bovendien vergezeld door de Franse Race Car Series die van de meeting van de 25 Uur VW Fun Cup profiteren om een test op Belgische bodem uit te voeren en een volledige meeting in 2012 voor te bereiden. Wat is dat exact, deze Racecar uit Frankrijk? Wel het recept is eenvoudig: we nemen een buizenchassis zoals we dat in de VS uit NASCAR kennen, met een carrosserie uit glasvezel, op basis wagens van de Noord-Amerikaanse markt, met een dikke V8 van 450 pk, een vierversnellingsbak, een gewicht van 1170 kg en dat alles op 10,5 x 15 velgen met Michelin rubber. Dankzij hun imposante look hebben de RaceCar hun plaats in het Franse racewereldje opgeëist. Hun deelname maakt de drie wedstrijden van de BTCS nog aantrekkelijker! 
 
Kampioenschap (officieus): 1. Bouvy-Kelders 101 punten, 2. Stéveny-de Radigues 92 , 3. Radermecker-van de Poele 77 , 4. Lémeret-Mondron 67,5, 5. Qvick-Vanbellingen 63,5, 6. Richard-Viron 60, 7. Lefort 52, 8. Wauters-Latinne 39, 9. A. van de Poele 37,5, 10. Lequeux-Ueberecken 24,5...

BTCS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 06 juli 2011 om 22:55


Andere publicaties op Racingworld.be...