24H of Spa: De testdag in tekst en beeld

Marc VDS Racing Team - BMW Z4 GT3Marc VDS Racing Team - BMW Z4 GT3
Zevenentwintig wagens namen officieel deel aan de testdag, hoewel sommige teams (Reiter, Mampay, WRT) gedurende de dag van chassis wisselden. Voor de meeste teams ging het vooral om het zoeken naar de juiste afstellingen of het uitproberen van nieuwe rijders. De attractiepool van deze testdag was de deelname van de McLaren MP4-12C, die hier zijn competitiepremière beleefde. Een andere primeur was de aanwezigheid van een BMW Z4 bij Marc VDS Racing.
Doordat er vorig weekend nog maar pas een manche plaatsvond van het FIA GT3 kampioenschap in Spanje, was de deelname aan de testdag geringer dan vorige jaren. Bij het open gaan van de piste stonden er 24 wagens klaar in de boxen om te vertrekken, later op de dag kwamen er nog enkele wagens bij. 

McLaren GT - McLaren GTMcLaren GT - McLaren GT
De attractie was natuurlijk de aanwezigheid van de McLaren MP4-12C die op verkenning kwam voor een eventuele deelname aan de 24 uren. Drie McLaren’s staan er ingeschreven op de entry list, maar vandaag was er nog maar één exemplaar klaar. Het werd een werkelijke testsessie voor de oranje bolide, die enkele rondjes reed om dan voor lange tijd te verdwijnen achter gesloten deuren. Als gevolg kwam de wagen niet verder dan de 14de tijd, maar het is duidelijk dat het potentieel veel hoger ligt. Het gros van het testwerk werd verricht door teambaas Kirkaldy.

Marc VDS Racing Team - Ford Mustang FR500 GT3Marc VDS Racing Team - Ford Mustang FR500 GT3
Ook nieuwigheden bij Marc VDS Racing, dat drie wagens had meegebracht, maar dan noch van drie verschillende types. Er was maar één Ford GT, want het nummer 40 stond nu op een zwarte BMW Z4. De wagen komt uit de Dör stal en werd voordien ingezet in het VLN kampioenschap. Ook was na lang de nieuwe Mustang terug van de partij, de wagen wordt ingezet voor de “pappies” Bachelart, J.M. Martin en Duez. Het meeste werk werd echter verricht door Maxime Martin die van de ene in de andere wagen sprong en ze alle drie aan de tand voelde.

De gekende “oude” rode Mustang was er te vinden bij VDS Racing Adventures, waar Close zich ontfermde over de twee jongelingen Schroyen en Bailly. Remproblemen speelden de wagen voortdurend parten.

WRT - Audi R8 LMSWRT - Audi R8 LMS
Veel wordt er verwacht van Audi, maar slechts twee wagens waren ingeschreven; één voor WRT en één voor Phoenix Racing, hoewel WRT op het einde van de dag nog een tweede wagen vanonder een zeil haalde. Op het Phoenix exemplaar zette Mike Rockenfeller, goed bekomen van zijn horrorcrash op Le Mans, de vierde chrono op de klokken. De intenties van het Duitse merk voor deze editie zijn in elk geval torenhoog.

Haribo Team Manthey - Porsche 997 GT3 RHaribo Team Manthey - Porsche 997 GT3 R
De snelste wagen op de piste was echter de zwarte Haribo Porsche van Manthey Racing, op deze wagen zette Richard Westbrook de snelste tijd van de dag neer. Gedurende de morgen zagen we de rijders ook met het groen/gele exemplaar, gekend van de 24 uren van de Nurburgring, op de baan. Twee Porsche’s waren er ook bij ProSpeed Competition, de twee exemplaren die we kennen van het FIA GT3 kampioenschap. Opmerkelijk was de aanwezigheid achter het stuur van één van de wagens van Nicolas De Crem, de LMP2 rijder zal dus voor het team de 24 uren van Spa betwisten. Gezien ProSpeed geen regelmatige deelnemer is van de BES, was de wagen van het team wel geschoeid op rubber van Bibendum. Vreemd, gezien de recente paniek rond de beschikbaarheid van het Franse rubber; wij vroegen Rudi Penders of ook zijn team last had met het bekomen van geschikte banden. “Helemaal niet”, antwoordde de Porsche dealer, “wij hebben onze inschrijving tijdig in orde gebracht en al enige tijd geleden onze banden besteld en betaald bij Michelin. Al de nodige banden zijn al in ons bezit. Het zijn alleen de opportunisten die laattijdig inschreven die nu problemen hebben.”

Er waren ook verschillende Aston Martin’s, waarbij de twee Hexis wagens veruit de snelste waren. De #4 van Makowiecki/Dusseldorp/Moser zette zelfs de tweede snelste tijd neer. Verder was er ook de Petronas Barwell DBRS9 en de Art car van Grivegnee.

Bij Ferrari zagen we zowel de F458 (Vita4One en SOFREV-ASP) als de F430 (Sport Garage). De SOFREV #20 was lange tijd de snelste wagen op de piste, maar op het einde van de dag werd hij nog voorbijgestoken door de Manthaye Porsche en de Hexis Aston Martin.

Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3
De Black Falcon Mercedes SLS met ondermeer Stéphane Lémeret aan het stuur was de snelste van het merk met de ster met een zevende tijd. Spijtig vernielde de journalist-piloot zijn wagen op het einde van de dag bij een slipper op de Raidillon. Of hij nu nog welkom is bij het team, valt nog te bezien. Naast een tweede Black Falcon wagen was er nog een exemplaar bij het Engelse Team Preci Spark.

Reiter had twee Lamborghini Gallardo’s in de box staan, die in de morgen nog allebei op de baan te zien waren, maar na de middag concentreerden Kox/Menten/Hayek zich op de zwarte Blancpain wagen. Ook Gulf Team First, waarvoor Andrea Barlesi rijdt, bracht één Gallardo op de baan.

Foto's: Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op donderdag 07 juli 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...