Ondanks dat de start gegeven werd op een vochtige baan, geraakte iedereen probleemloos door de eerste ronde. Enkel Hamilton zag zijn remonte afgeremd door twee excursies buiten de baan. Bij de start wipte Vettel onmiddellijk voorbij Webber en leek op een nieuwe zege af te stevenen, tot er problemen rezen bij het wisselen van de wielen. Vettel stond de kop af aan Alonso die sneller bleek dan de Red Bull’s en dus met de zege ging lopen. Op het einde van de wedstrijd kwam Webber nog aanklampen bij Vettel, maar zijn team verbood hem om een aanval in te zetten. Ook Massa zorgde nog voor spektakel in de laatste ronde door te trachten Hamilton voorbij te gaan langs buiten in de voorlaatste bocht, maar de Ferrari ging wel heel wijd door de bocht en Hamilton kon zijn vierde plaats terugpakken.
Bij de start was de helft van de baan droog en de andere helft behoorlijk nat. Alle rijders besloten dan ook om op intermediates te starten. Ondanks de natte piste verliep de start vlekkeloos, Vettel schoot onmiddellijk Webber, die van op de pole startte voorbij en neemt de leiding van de wedstrijd. Ook Alonso probeerde Webber in de eerste bocht nog te verschalken, maar de Australiër kon de Ferrari achter zich houden. Button ging wel voorbij Massa, maar de Braziliaan herwon al snel zijn plaats. De spectaculairste rijder in het begin van de wedstrijd was Lewis Hamilton, als tiende gestart ging hij de ene wagen na de andere voorbij en weldra bedreigde hij Massa. In zijn haast ging hij bij het nemen van een bocht wel tweemaal over de witte lijn.Vettel bleek ondertussen de snelste op de baan en leek naar een zoveelste gemakkelijke overwinning te rijden. Voor spektakel zorgde ondertussen Michael Schumacher door de neus van zijn wagen stuk te rijden op de achterbanden van de Sauber van Kobayashi. De Duitser zocht de pits op voor een nieuwe neuspartij en liet tegelijkertijd ook droogweer banden op zijn wagen zetten. Even later volgden dan ook de andere wagens om banden te wisselen wat zorgde voor enig geharrewar in de pits, zo hinderde een binnenrijdende Hamilton namelijk Alonso die net wou vertrekken.
Na de pitstops was het nog steeds Vettel die ruim op kop lag voor Webber. Het waren de McLaren’s die weer voor actie zorgden. Button zette een succesvolle aanval in op de vijfde plaats van Massa en Hamilton pakte de derde plaats over van Alonso. De eerste zes, Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Button en Massa namen wat afstand van de rest van het veld en de posities schenen zich te stabiliseren. Alonso dacht daar anders over en ging in de aanval op Hamilton en pakte de Brit bij zijn tweede poging. Paul di Resta die op een mooie zevende plaats verloor heel wat tijd in de pits toen zijn banden nog niet klaar stonden en bij het wisselen van een beschadigde voorvleugel, de schot miste zo een mooie plaats in de punten.
Op een opgedroogde baan was Alonso nu de snelste man en wanneer bij de volgende pitstops Vettel tijd verloor bij het wisselen van de achterbanden, nam de Spanjaard zowaar de leiding over. Hamilton lag dan tweede voor Vettel en Webber. Eigenaardig kon Vettel het tempo van Hamilton ook niet volgen, zou het verbieden van de aangeblazen diffuser dan toch effect hebben op de prestaties van de Red Bull? Vettel kwam dan maar snel terug binnen voor zijn laatste set banden en zette dan een snelle ronde neer zodat, wanneer Hamilton zijn laatste stop maakte de Duitser de tweede plaats recupereerde.
Alonso behield de leiding ook na zijn stop en reed onbedreigd naar de eerste Ferrari zege van het jaar. Hamilton, dan tweede, moest brandstof sparen en zag Webber razendsnel naderen. De Brit in de hoop de Red Bull voor te blijven remde zo laat mogelijk, maar tevergeefs Webber ging voorbij de McLaren en naderde zelfs op Vettel. De Australiër maakte zich op om de aanval op zijn ploegmaat, van wie de banden op waren, in te zetten toen een order vanuit de Red Bull pits zijn opmars stuitte, geen gevecht tussen teamgenoten.
Hamilton ging steeds trager en ziet op het einde van de race de Ferrari van Massa in zijn spiegels opduiken. In de laatste ronde deed de Braziliaan een ultieme poging om de McLaren voorbij te gaan, Hamilton hield de binnenkant van de baan, de wagens raakten elkaar en Massa moet in de laatste bocht wijd. Hamilton behield nipt de vierde plaats, voor Massa. Op enige afstand kwam Rosberg als zesde binnen voor Perez, Heidfeld en Schumacher. Button werd nog de pechvogel van de dag wanneer hij de baan opgestuurd werd met een loszittend voorwiel, de Brit kwam dan ook niet verder meer dan het einde van de pitstraat.
En Jérôme d’Ambrosio? De Belg had het aanvankelijk moeilijk op de intermediates en reed rond op de 22ste plaats met enkel Ricciardo achter zich (Kovalainen gaf reeds vroeg op). Op de slicks ging het beter en onze landgenoot slaagde erin om de HRT van Liuzzi voorbij te gaan. Dankzij enkele opgaven ging D’Ambrosio na alweer een verdienstelijke wedstrijd uiteindelijk als zeventiende over de lijn net achter zijn teammaat Glock.
Uitslag
01. Fernando Alonso (Ferrari)
02. Sebastian Vettel (Red Bull) op 16.511
03. Mark Webber (Red Bull) op 16.947
04. Lewis Hamilton (McLaren) op 28.986
05. Felipe Massa (Ferrari) op 29.010
06. Nico Rosberg (Mercedes) op 1min00.665
07. Sergio Perez (Sauber) op 1min05.590.
08. Nick Heidfeld (Renault) op 1min15.542
09. Michael Schumacher (Mercedes) op 1min17.912
10. Jaime Alguersuari (Toro Rosso) op 1min19.108
11. Adrian Sutil (Force India) op 1min19.712
12. Vitaly Petrov (Renault) op 1min20.600
13. Rubens Barrichello (Williams) op 1 ronde
14. Pastor Maldonado (Williams) op 1 ronde
15. Paul Di Resta (Force India) op 1 ronde
16. Timo Glock (Virgin) op 2 ronden
17. Jerome D'Ambrosio (Virgin) op 2 ronden
18. Vitantonio Liuzzi (Hispania) op 2 ronden
19. Daniel Ricciardo (Hispania) op 3 ronden
Foto's: Georges De Coster