24H of Spa: Mercedes en AMG... 40 jaar later!

Met twee overwinningen neemt Mercedes een mooie plaats in op het palmares van de 24 Uur van Francorchamps. Het waren de Russische prins Dimitri Djordjadze en de Italiaan Geffredo Zehender die in 1931 met hun SSK naar de lauwerkrans reden en zo de formidabele zegereeks van Alfa Romeo wisten te onderbreken. Bij de herneming van 1964 waren de Belgen Robert Crevits en Gustave Gosselin met hun blauwe Mercedes 300 SE de besten.
De meeste spectaculaire bolide van het merk met de ster kwam in 1971 aan de start. Met zijn V8 van 6,8 liter, een luttele 428 paarden sterk en beschikkend over een monumentaal koppel, was de Mercedes 300 SEL AMG de allereerste racewagen die door de sportafdeling van de Duitse constructeur werd gebouwd. Tegenover de Alpina’s BMW 2800 CS en andere Chevrolets Camaro liet deze Mercedes AMG in de kwalificaties de vijfde tijd optekenen. In de race stormden Hans  Heyer en Clemens Schickentanz naar de tweede plaats algemeen, achter een Ford Capri. Helaas kwam er geen vervolg op dit avontuur, want vanaf 1972 werd de cilinderinhoud beperkt tot 5,0 liter.

Mercedes, AMG en… Heyer: de comeback

Veertig jaar valt er op de inschrijvingslijst voor de Total 24 Hours of Spa niet naast de namen Mercedes en AMG te kijken. Dankzij de SLS in GT3-versie, met een spectaculaire look-met-vleugeldeuren die haar een waardige opvolger van de 300 SL maakt, kan de Duitse constructeur en haar beroemde tuner tijdens het laatste weekend van juli opnieuw aanspraak maken op de overwinning.

Heel wat teams, en niet de minste, doen voor de grootste exclusief aan GT-wagens voorbehouden wedstrijd immers beroep op een SLS AMG GT3: de Duitsers van Black Falcon en Horn Motorsport, de Fransen van Graff Racing, de Britten van Preci Spark, en uiteraard ook de Belgen van KRK Racing, ofwel een totaal van zeven SLS AMG GT3. Het maakt de bolide tot één van de meeste populaire wagens van de autosport.

“De basis van deze Mercedes SLS AMG is uitstekend”, aldus Anthony Kumpen, voormalig winnaar van de 24 Uur van Spa (2009, Corvette). De Limburger vormt op de topwagen van KRK team met Mike Hezemans en Koen Wauters. “De ABS en tractiecontrole werken duivels efficiënt, wat betekent dat deze bolide in de regen het potentieel heeft om het verschil te maken. Vooraleer we tijdens de meest recente Belcar-race in Francorchamps een strategische fout maakten, kon ik samen met Koen Wauters de wedstrijd met kop en schouders domineren. Nochtans waren ook de Ferrari Vita4One, de BMW’s van Faster Racing by DB Motorsport, de Audi’s R8 LMS WRT, de Porsche ProSpeed Competition en de Lamborghini Blancpain Reiter daar van de partij. Voor de 24 Uur zijn we misschien niet de grootste favorieten, maar we kunnen op zijn minst aanspraak maken op een podiumplaats. Om dat te bereiken mogen we evenwel geen enkel probleem hebben. Dat wordt een noodzakelijke voorwaarde om dit seizoen te kunnen winnen. We konden al tijdens de 24 Uur van Dubai, de eerste officiële wedstrijd, merken dat de Mercedes SLS AMG over een goede betrouwbaarheid beschikt. Dat belooft… Het enige wat spijtig is, is dat het merk in Francorchamps over heel weinig ervaring beschikt. Behalve de wagens van KRK Racing in de Belcar had voor de officiële testdag nog geen enkele SLS AMG op het circuit gereden.”

Vier decennia na de tweede plaats van de 300 SEL AMG keert ook een andere naam terug naar het voorplan: Heyer. Hans Heyer is de enige rijder uit de moderne versie van de 24 Uur die drie opeenvolgende overwinningen liet optekenen – in 1982, 1983 en 1984, twee keer met BMW en de laatste met Jaguar – en zal eind juli allicht de grootste supporter voor zoon Kenneth zijn. De jonge Duitser maakt deel uit van het Black Falcon team, dat in de 24 Uur van Dubai een derde plaats haalde en zesde werd bij de 24 Uur van Nürburgring. Heyer boekt steeds meer vooruitgang en gaat nu op zoek naar een eerste internationale overwinning.
“Veertig jaar geleden finishte mijn vader aan het stuur van een Mercedes AMG tweede in de 24 Uur van Francorchamps”, stelt Kenneth. “Ik heb me dan ook voorgenomen om met deze auto minstens even goed te doen. De eerste races verliepen goed en ik heb het volste vertrouwen in het Black Falcon team van Marc Schramm. Bij de mensen van HWA/AMG voel ik me thuis, reden waarom ik voor de seizoenen 2011 en 2012 heb besloten om met Mercedes en Black Falcon samen te werken. Hoewel de GT1 leuk is om te bekijken, ben ik er stellig van overtuigd dat de GT3 de toekomst van de GT-racerij is. Ik ben dan ook heel blij dat ik er deel van uitmaak en dat ik in Spa van de partij kan zijn.”

De namen Mercedes, AMG en Heyer maken de affiche van de Total 24 Hours of Spa er dan ook alleen maar prestigieuzer op…

24 Hours of Spa press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 21 juli 2011 om 01:54


Andere publicaties op Racingworld.be...