Wat eigenlijk al lang geweten was, werd vandaag door de organisatoren van de Le Mans Series (LMS) officieel bevestigd. Vanaf volgend seizoen zullen de wegen van het World Endurance Championship (het huidige ILMC) en de LMS scheiden. Beide kampioenschappen zullen aparte meetings afwerken die elkaar niet overlappen. Verder werd zoals verwacht het afscheid van de LMP1 klasse aangekondigd, de LMP2 wagens vormen nu dus de voornaamste prototypeklasse.
De LMP2-klasse zal echter niet de enige prototypeklasse zijn, zij wordt geruggesteund door de Formula Le Mans (FLM) wagens. Het verlies van de LMP1's wordt enigszins gecompenseerd door de toevoeging van de nieuwe GTC-klasse. Deze klasse staat open voor cupwagens zoals de Porsche Cup en de Ferrari Challenge. De huidige GTE-Pro en GTE-Am klasse blijven ongewijzigd. In haar persbericht geeft de organisatie aan rond de 20 à 25 prototypes en een gelijk aantal GT's te verwachten, wat zou resulteren in een grid van maar liefst 50 wagens... afwachten is de boodschap.Tot slot vermelden we ook nog dat het formaat van 6-uurs koersen ongewijzigd blijft en de organisatie de klassieke Europese circuits zal blijven aandoen. Deelnemers aan de vernieuwde LMS zullen verder voorrang genieten bij het bekomen van een startrecht voor de 24h du Mans.
Foto: ACO