Wat nu met de Le Mans Series?

LMP2 - GTE - FLMLMP2 - GTE - FLM
Afgelopen weekend werd in Le Mans het nieuwe WEC, het World Endurance Championship, voorgesteld. Dit nieuwe door de FIA gesteunde wereldkampioenschap wordt vanaf volgend jaar door de ACO georganiseerd. Tijdens de persconferentie werden eerder in vage termen de toekomstplannen voor dit kampioenschap belicht. Maar hoe moet het nu verder met de LMS, de Le Mans Series? De reeks die de endurance racerij enkele jaren geleden terug op de kaart zette en dus eigenlijk de voorloper van het toekomstige WEC is. LMS organisator Patrick Peter gaf deze week enkele toelichtingen.
Patrick Peter verklaarde eerder deze week dat de LMS een nieuw product wordt, afhankelijk van het succes dat het wereldkampioenschip kent. Zeker is dat er in de LMP1 klasse geen plaats meer zal zijn voor fabrieksteams en waarschijnlijk zelfs zal verreden worden zonder LMP1’s. Enkel als voldoende privé teams interesse tonen om hun LMP1 eerder in de LMS in te schrijven dan in het WEC, bestaat de mogelijkheid om deze categorie terug op te nemen in de serie, maar de kans is klein. LMP2 wordt dus meer dan waarschijnlijk de hoofdklasse met de Fomula Le Mans als een volwaardige tweede divisie. Om het GT veld aan te dikken wordt mogelijk de Porsche Cup, zoals die ook al bestaat in de ALMS, ingevoerd. GT3’s zijn geen optie volgens Peter omdat er geen eenduidig Europees reglement bestaat voor deze categorie.

Belangrijk wordt ook om de kosten te drukken. Daarom zullen per wagen drie rijders toegelaten worden en wordt de duur van de wedstrijden gereduceerd van zes naar vier uren. Het kampioenschap zal bestaan uit vijf tot zeven wedstrijden op het Europese continent. Geen van deze wedstrijden zal nog samen verreden worden met het WEC of op een zelfde datum plaats vinden als een manche voor het WEC.

Blijven nu nog drie grote vragen open. Gaan beide series afzonderlijk genoeg deelnemers hebben om een even mooi deelnemersveld als dit jaar te presenteren? Mag de LMS, het label “Le Mans” nog wel in zijn naam dragen nu de serie niets meer te zien heeft met het ACO? En ten slotte, vallen er nog invitaties voor de 24 uren van Le Mans te verdienen voor de kampioenen van de nieuwe LMS? Antwoorden op deze vragen zullen zeker later dit jaar volgen en dan zal ook blijken of de ALMS en de LMS nog een toekomst hebben na het invoeren van het WEC.

In de nabije toekomst is er eerst de derde manche van de LMS op 3 juli in Imola. Dit is tevens een race voor de ILMC, waardoor er een mooi startveld van 53 wagens verwacht wordt en dit ondanks dat de wedstrijd kort volgt op de 24 uren van Le Mans. Goed nieuws is dat ook de Pescarolo van de partij zal zijn. De snelle Franse LMP1 werd bij een sortie tijdens de 24 uren zwaar beschadigd. Het chassis bleek echter niet geraakt en daardoor is het mogelijk om de wagen tijdig te repareren.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 18 juni 2011 om 00:03


Andere publicaties op Racingworld.be...