Endurance kortnieuws met United Autosports, ORECA en de 24 uren van Dubai

Sinds de 24 uren van Spa was het al geweten dat United Autosports de stap naar LMP2 zou maken. Nu is ook geweten met welke wagen, een OAK-Pescarolo. ORECA hoopt nog steeds om zijn eigen LMP1 coupé te bouwen en is op zoek naar een constructeur die zijn steun zou willen geven voor de ontwikkeling van de wagen. De 24 uren van Dubai, die in januari 2012 plaats vinden, ontvingen nu al 66 inschrijvingen voor hun wedstrijd.
Stefan Johansson maakte het in Spa al bekend, het Amerikaanse United Autosports was druk bezig met de uitbreiding van zijn raceprogramma naar de LMS/ILMC serie en zocht naar een geschikte LMP2 wagen om in te zetten bij de Petit Le Mans race. Werd er toen nog gesproken over de aanschaf van een Lola of een HPD dan blijkt nu uit een communiqué van het team dat de keuze gevallen is op een OAK-Pescarolo. De wagen zal ingezet worden op Road Atlanta (1 oktober) met Zak Brown, Mark Patterson en Stefan Johansson als rijders. Johansson heeft de wagen trouwens al aan de tand gevoeld gedurende een testsessie op het Bugatti circuit. Dat het team het menens is met de overstap naar de prototype klasse blijkt tevens uit het feit dat het één van zijn Audi R8 LMS GT3’s te koop heeft gezet.

Oreca maakte bekend dat de plannen om een eigen LMP1 te bouwen, die al dateren van eind vorig jaar, nog steeds actueel zijn. “De tekeningen zijn klaar en we kunnen onmiddellijk aan de constructie beginnen”, verklaarde team eigenaar Hugues de Chaunac, “het is juist wachten op de financiering van een constructeur. Met een wagen die ontwerpensklaar is dit voor iedere constructeur die zich wil wagen aan het WEC, de snelste en zekerste mannier om tijdig over een competitieve wagen te beschikken.” Klaarblijkelijk zijn er gesprekken met drie potentiële geïnteresseerden, maar ondertussen heeft de Chaunac toch terug Peugeot gecontacteerd in verband met een verdere inzet van de oude 908 HDi FAP in het WEC volgend jaar.

Dat 24 uren races nog aanslaan bewijzen de 24 uren van Dubai die op vijf maanden voor de start al 66 inschrijvingen hebben ontvangen. Topfavoriet tot nu toe is Team Schubert Motorsport dat twee BMW Z4 GT3’s inzet. Verder op de lijst een mix van verscheidene gt3’s, silhouettes en toerisme wagens.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zaterdag 20 augustus 2011 om 23:11


Andere publicaties op Racingworld.be...