GT1: Beijing: Maximumscore voor Young Driver AMR!

Young Driver AMR - Aston Martin DBR9Young Driver AMR - Aston Martin DBR9
Nadat Tomas Enge en Alex Müller de overwinning behaalden in de kwalificatierace eerder vandaag, was het nu aan teamgenoten Stefan Mücke en Darren Turner om als eerste over de lijn te gaan. Vanwege de dubbele dubbel staat Young Driver AMR nu ook bovenaan de tussenstand in het WK bij de teams, terwijl Mücke/Turner nu de nu de tweede plaats bij de rijders overnemen. Kampioenschapsleiders Lucas Luhr en Michael Krumm konden de Aston Martin-hegemonie van eerder vandaag doorbreken en leggen beslag op de laatste podiumtrede. Maxime Martin en Bertrand Baguette waren de beste Belgen op de vierde plaats, net voor Michael Rossi en Nico Verdonck; al moet gezegd worden dat slechts de helft van het startveld ook effectief de finish bereikte en Enrique Bernoldi nog teruggezet werd naar de zesde plaats wegens inhalen onder geel/safety car.
De regen beheerst al het ganse weekend de tweede Chinese GT1-meeting. Ook voor de start van de kampioenschapsrace viel de regen wederom met bakken uit de hemel; in die mate zelfs dat de wedstrijdleiding een start onder safety car dirigeerde. Lange tijd leek een nieuwe 1-2-3 voor Aston Martin in de maak, tot Andrea Piccini op vijf ronden van de meet zijn DBR9 in de grindbak parkeerde en daar moest achterlaten, nadat teamgenoten Dusseldorp/Piccione eerder in de wedstrijd hetzelfde deden. Ook kampioenschapsleiders Basseng/Winkelhock vielen van de regen in de rop, wanneer hun Lamborghini eveneens vastgeraakte in de grindbak en een tweede safety car periode uitlokte. De wedstrijd van Bas Leinders en Marc Hennerici eindigde abrupt toen de wagen in aanraking kwam met de Nissan van Jamie Campbell-Walter en David Brabham. De Ford kan de pits nog bereiken, maar daar wacht enkel de opgave.

Voor de afreis naar San Luis nemen de GT1-bolides morgen nog deel aan een demo rond het Olympisch stadion. Voor de laatste manche uit de tweede jaargang WK GT1 op zes november, komen nog elf rijders mathematisch in aanmerking om kampioen gekroond te worden. Luhr/Krumm tellen elf streepjes meer dan Turner/Mücke, dertig meer dan Winkelhock/Basseng en eenendertig meer dan Müller/Enge. Ook Maxime Martin, volgend op drieëndertig eenheden, is nog niet uitgeteld voor de titel, al zullen er quasi mirakels moeten gebeuren als onze landgenoot de GT1-titel nog naar België wil halen. In de tussenstand bij de teams heeft Young Driver AMR 8 punten meer dan JRM, terwijl mergenoten Hexis volgen op 29 exemplaren.

Uitslag championship race
01  Stefan Mücke / Darren Turner - Aston Martin DBR9
02  Tomas Enge / Alex Müller - Aston Martin DBR9
03  Lucas Luhr / Michael Krumm - Nissan GT-R
04  Maxime Martin / Bertrand Baguette - Ford GT
05  Michael Rossi / Nico Verdonck - Corvette Z06
06  Nicky Catsburg / Enrique Bernoldi - Nissan GT-R
07  Richard Westbrook / Peter Dumbreck - Nissan GT-R
08  Jamie Campbell-Walter / David Brabham - Nissan GT-R
09  Manuel Lauck / Benjamin Leuenberger - Lamborghini Murcielago 670 R-S
10  Christian Hohenadel / Andrea Piccini - Aston Martin DBR9

Foto: SRO/DPPI


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zaterdag 10 september 2011 om 14:05


Andere publicaties op Racingworld.be...