Stand van zaken WK GT 2012

FIA GT1FIA GT1
Hoewel Stéphane Ratel zijn zaken voor komend seizoen graag op tijd in orde wou hebben, verloopt alles toch niet zo vlot als hij had verwacht. Zijn eerste deadline van eind juli ligt inmiddels al ver achter ons, en van een kalender is nog geen sprake hoewel hij aankondigt aan een ambitieus parcours te werken. In een persbericht maakte de FIA bekend dat 30 november de uiterste datum is voor het indienen van inschrijvingen en de kalender. SRO zelf legt de deadline van voorinschrijvingen echter al in oktober, bij de seizoensafsluiter van het WK in Argentinië zullen we dus al wat wijzer zijn.
Ratel maakt zich momenteel nog geen zorgen en na een meeting in Brussel gisteren tussen hemzelf, de FIA en teams ziet hij het allemaal goed komen. Het doel is nog steeds een veld van 20 wagens bij elkaar te brengen waarin ieder team een merk vertegenwoordigt met twee wagens. Na een week van intensieve gesprekken werd overeengekomen dat het WK volledig op de huidige GT3 wagens wordt gebaseerd. 2012 wordt volgens Ratel een overgangsjaar waarin zowel GT1 als GT3 het veld zullen uitmaken. Van GTE/GT2 is geen sprake meer. In 2013 zou elke wagen dan een nog nader af te lijnen "GT World" wagen moeten zijn.
 
De BMW Z4, Ferrari 458, McLaren MP4-12C, Mercedes SLS, Audi R8 en Porsche 911 zijn stuk voor stuk wagens die Ratel graag in zijn kampioenschap ziet verschijnen. Deze recente GT3's zullen een vitaminekuur ondergaan om sterkere prestaties te kunnen afleveren en zo als GT World wagen te kunnen worden bestempeld. GT1's worden op hun beurt "gedowngrade" om zo op hetzelfde niveau uit te komen. Uiteraard wordt de beruchte Balance of Performance weer toegepast.
 
GT World specificaties zullen het volgende omvatten:
  • 2012 GT3 homologatie formulieren
  • Carbon remmen
  • Geen ABS
  • Geluidsniveau van een GT1
  • Specifieke GT World Balance of Performance 
     
Toen wij Bas Leinders (Marc VDS) naar zijn plannen voor 2012 vroegen, werd duidelijk dat het toch niet allemaal rozengeur een maneschijn is: "Het valt nog af te wachten wat we gaan doen, hopelijk het WK GT, maar er ontbreken nog steeds 2 teams voor een volle grid van 20 wagens."

Foto: SRO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA GT op vrijdag 23 september 2011 om 22:14


Andere publicaties op Racingworld.be...