Spa 6 Hours: Geslaagde stap naar jubileumeditie in 2012

Meer dan 500 verschillende wagens tekenden present op een uiterst goed bezochte en in de zon badende omloop van Spa-Francorchamps dit weekend. De 19de editie van de F1 Historic & Spa Six Hours werd een succes zonder voorgaande en dat was een enorme beloning voor het team van Roadbook. Het publiek genoot, niet alleen van het spektakel op de piste, maar ook van de ambiance in de paddock, waar de Village garant stond voor een heuse familiesfeer. Ook op de parkings, vol met oude en exclusieve bolides en op het verjaardagsfeestje voor 50 jaar Jaguar E-Type zat de sfeer er goed in.
Laten we beginnen met de wedstrijd die zijn naam aan de meeting geschonken heeft: de Spa Six Hours Endurance, zaterdag van vier tot tien ‘s avonds. Maar liefst 109 bolides vertrokken voor een wedstrijd van zes uur, maar al tijdens het eerste uur werd de race opgeschrikt door een lange interventie van de safety car, verlengd door een ongeval tijdens... de interventie. Nadien reden de Ford GT40, die al de kwalificaties domineerden, naar een zesde zege in deze race, met een een eerste plek voor de Duitse équipe van Christian Gläsel en Ralf Kelleners, voor een andere Ford GT40 van de Griek Leo Voyazides en de Brit Simon Hadfield. De eerste andere wagen was de Jaguar E-Type van Scragg, Coyne en Wright die derde werd, voor de TVR Griffith 400 van Shipman, Hales en Reuben, en de Cobra van Weavers, Batenburg de Nederlander Van Hoepen, die we nog kennen van de Belcar. Zij waren dus vijfde en wonnen ook de Eau Rouge Trophy. De categorie Toerisme was voor de Ford Falcon Sprint van de Nederlanders Deenik en Waaijenberg, terwijl de beste Belgische prestatie kwam van Jean-Michel Martin en Marc Devis, samen met de Zwitser Christian Traber in een Shelby Cobra. Ze maakten een geweldige remonte naar de vijfde plek, maar motorproblemen net voor het einde maakten dat ze zich met een 13de plek moesten tevreden stellen.   

Dubbel podium voor Christophe D’Ansembourg

Al even uitzonderlijk was het startveld van de Grand Prix Masters, met de F1-wagens uit de periode jaren ’70 en ’80. Tijdens de eerste manche verliep het niet goed voor poleman Steve Hartley (Arrows A4 ex-Patrese) die aan de Source meteen in de fout ging en zo de zege liet aan een andere Arrows, het exemplaar van Rowland Kinch. Achter hem volgde een mooi duel voor de tweede plek tussen twee Williams, met onze landgenoot Christophe D’Ansembourg (FW07/C ex-Reutemann) die het haalde voor de Amerikaan Michael Fitzgerald (FW08 ex-Rosberg). Mooie prestatie ook voor Alain Plasch (Surtees TS16 ex-Surtees), 8ste, twee plaatsen beter dan Bernard de Saint-Hubert (Surtees TS20 ex-Brambilla).
Op zondag volgde een nieuwe demonstratie van de beide Arrows A4, nadat de race eerst 20 minuten lang was geneutraliseerd, na een crash van de Arrows A1 ex-Patrese van Steve Allen in de afdaling naar de Raidillon. Rowland Kinch ging er vervolgens vandoor en behaalde een tweede zege, terwijl Steve Hartley nipt de tweede plek afsnoepte van Christophe D’Ansembourg. Onze landgenoot werd alsnog derde en stond dus tweemaal op het podium in een F1 op Spa!
Christophe D’Ansembourg: “De beide Arrows waren beter dan mijn Williams op aerodynamisch vlak, de wagen zijn ook zeer goed afgesteld en de rijders zijn top. Jammer dat ik tijdens de tweede race niet besefte dat we in de laatste ronde zaten, anders had ik voor meer weerwerk tegen Hartley gezorgd.”

Festival!

Ook de Masters Sports Cars konden op heel wat bijval rekenen, met tijdens de race een verwachte dominantie van de diverse Lola T70. De jonge Brit Oliver Bryant won voor soortgelijke bolides van David Hart en Leo Voyazides/Simon Hadfield. De Italiaan Manfredo Rossi Di Montelera, die pech kende in de historische F1, was met zijn Abarth Osella PA1 de eerste vreemde eend in de bijt en werd vijfde. Pecghwas er voor onze landgenoot Marc Devis, die zich aan het stuur van zijn Lola T70 met een vijfentwintigste plek tevreden moest stellen.
Nog een reeks waar iedereen op zat te wachten, was de Historic Grand Prix Cars Association, ook met F1-bolides, maar dan van de jaren ’50 en ’60. De wagens die we destijds zagen in de handen van Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Bruce McLaren, John Surtees of Jack Brabham kwamen nu terug richting de Ardennen. De eerste race, op zaterdag, was voor de Brit Alasdair McCaig, die in zijn Cooper T53 won, voor de Lotus van Horsman (18/21) en Middlehurst (25). De wagens met de krachtbron vooraan deden ook mee en daar was het de super Maserati 250F van de Brit Miles, die won voor de Cooper Bristol van de Belg Paul Grant. McCaig deed het opnieuw op zondag, nipt weliswaar voor Peter Horsman. De race werd gestopt door een rode vlag, nadat de Brabham BT4 van Harper, op dat ogenblik derde, een wiel verloor. Door die rode vlag behield hij ook zijn derde plaats. Bij de wagens met de motor vooraan, was er opnieuw een zege voor Maserati, met Miles voor Paul Grant, de beste man van de clan Cooper.

We overlopen uiteraad ook de andere competities, met een zege voor de Porsche 911 RSR van Mark Bates in de Top Hat Masters All Series, terwijl de poleman en eerste leider, de Fransman Boissy (Ford Escort MK1), wat terugviel en vierde werd achter de Aston Martin DB5 van McCallum en Bussell en de Ford Falcon Sprint van Voyazides en Hadfield. De Jaguar D-Type waren dan weer aan de winnende hand in de RAC Woodcote Trophy, met de Braziliaan Carlos Monteverde en de Brit Gary Pearson, die het haalden na een strijd van 20 ronden. In de Trans-Atlantic Prototype Challenge, was er een zege voor de heel moderne McLaren F1 GTR 1997 van Ralf Kelleners, voor twee McLaren M8F CanAm, van de Duitser Hoffmann en de Nederlander Campagne.

Podium voor Jackie Oliver

Nog heel leuk was het startveld van meer dan 40 toerismewagens van minder dan twee liter in de Historic Motor Racing News U2TC, met een schitterende strijd tussen de Ford Cortina Lotus, BMW 1800 TISA en andere Alfa Romeo GTA. Na twintig ronden hevig vechten, was de zege voor Leo Voyazides en Simon Hadfield (Ford), voor een zekere Jackie Oliver en Richard Shaw (BMW), terwijl Gans/Wright (Alfa) het podium vervolledigden. Jackie Oliver genoot overigens ook van de verschillende Arrows F1 in de wedstrijden van de Grand Prix Masters. Herinneringen ophalen heet dat dan!

Één van de meest uitzonderlijke wagens in heel de meeting, was zonder twijfel de Ferrari 330 GTO van de Zwitser Carlo Vögele en de Brit Britannique Willie Green. Deze wagen won bovendien zijn wedstrijd, voor de AC Cobra van Hunt/Blakeney-Edwards in de Pre-63 GT. Een indrukwekkend peloton van vier Aston Martin DB4 maakte de top-6 volledig. Nog winst voor Ferrari was er in de Stirling Moss Trophy, met de Brit Bobby Verdon-Roe, die won in een prachtige 246 S, voor een reeks Lotus XV, met voorop Wills-Twyman. Geen geluk voor Eric Mestdagh en Eric Jamar, die op de Tojeiro Jaguar heel wat remproblemen kenden.

Ander volk zagen we in de Sports- GT & Saloon Challenge, waar het de Talbot Sunbeam Lotus van Ronchetti en Davies was die won, voor de Sunbeam Tiger van Beighton en Finnemore, terwijl de de Fransen François en Eric Sechaud (Ford Escort MK1) de top-3 vervolledigden.  

De F1 Historic & Spa Six Hours 2011 eindigde, nog steeds met schitterend weer, met een twee uur durende Masters Gentlemen Drivers, een soort revanche van de Spa Six Hours Endurance. Marcus Graf von Oeynhausen en Frank Stippler wonnen in hun Jaguar E-Type, voor de AC Cobra van Rob en Rick Hall, maar ook voor de TVR Griffith 400 van Shipman en Hales, vierde op zaterdag. Met een zege van een Jaguar E-Type, die tijdens de meeting zijn 50ste verjaardag vierde, is de stap meteen gezet naar 2012, met de 20ste editie van de F1 Historic & Spa Six Hours !

Spa 6 Hours press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 26 september 2011 om 05:28


Andere publicaties op Racingworld.be...