Belgian Masters: Reacties na de race

Maxime Soulet en Marc Goossens zijn de Belcar kampioenen 2012. Eén race voor het einde van het seizoen konden ze de titel vastleggen dankzij een overwinning in de Belgian Masters. Audi rijders Longin en Maassen, alsook de Aston Martin rijders Van Hooydonk en Verbergt hoopten tevergeefs het duel te rekken tot de laatste manche. Voor KRK, die het seizoen mooi willen eindigen, liep deze race af met een sisser, beide wagens verdwenen in het opgavepark. Hierbij enkele reacties vanuit de topteams.
Marc Goossens (1ste - Porsche #60): “Onze Porsche 911 was perfect en dus kon ik het ook afmaken. Deze zege en de daaraan verbonden titel zijn te danken aan het werk van het team, van mijn teamgenoot en van alle partners van ProSpeed Competition. Autosport is een teamsport en ProSpeed Competition heeft deze titel als team behaald!”
 
Maxime Soulet (1ste - Porsche #60): “Ik nam een zo sterk mogelijke start, met het oog op een zo groot mogelijke kloof in een mum van tijd. Ik reed werkelijk het ene kwalificatierondje na het andere. Een kloof slaan lukte, maar de vroegtijdige interventie van de safety car gooide roet in het eten en mijn
voorsprong was weg. Marc nam vervolgens het stuur over, reed weer naar de leiding en maakte het af.”
 
Tim Verbergt (4de – Aston Martin #7): “Uiteraard zijn er de gemiste punten, maar wat er gebeurd is, was dramatisch en de veiligheid gaat voor alles, dus is het normaal dat de race wordt onderbroken. Onze race verliep zeer goed en op de top-2 na, konden we op Zolder iedereen aan en een derde plek had er zeker ingezeten, na een volledige raceafstand. We gaan ons nu op Spa voorbereiden en daar trachten het kampioenschap in de top-3 af te sluiten. Maar zelfs zonder de derde plek, hebben we met de ‘oude’ Aston Martin DBRS9 een heel regelmatig en sterk seizoen gereden. Bovendien hebben Jeffrey en ik tijdens de 24 Uur van Zolder ook nog eens een podium in de klasse GT Open behaald, dus dit seizoen is nu al geslaagd.”

Jeffrey van Hooydonk (4de – Aston Martin #7): “Ik reed misschien wel één van de snelste rondjes ooit met de Aston op de omloop van Zolder, in 1’31’’130, goed voor een vierde plek op de startgrid. Het feit dat je met zo’n tijd vierde bent, bewijst het niveau van dit kampioenschap. Er zijn misschien niet enorm veel wagens, maar de strijd is zeer hoogstaand en de concurrentie intens. We hebben voor een wat meer agressieve set-up gekozen en dat loonde tijdens de kwalificaties.”

Anthony Kumpen (Opgave – Mercedes #4): “Het was een propere start en ik behield mijn tweede plaats. Na zeven ronden kwam de safetycar de baan op omwille van de crash van Raf. Dat was het sein voor de eerste pitstop.”

Koen Wauters (Opgave – Mercedes #4): “Ik nam het stuur over maar na twee ronden liet ik via de boordradio weten dat er een probleem was bij het remmen. Ik moest vroeger van het gas, remde eerder dan normaal en bijwijlen moest ik gewoon terugschakelen om te kunnen stoppen. Ondanks dat alles slaagde ik er nog in om hoge 1.33 of lage 1.34 ronden te rijden wat gezien de omstandigheden niet slecht is. Ik heb in die moeilijke omstandigheden mijn stint afgewerkt waarna Anthony opnieuw de baan opging maar niet voor lang. De problemen werden steeds erger waardoor we besloten om toch maar te stoppen. Eén wagen stuk en de andere met problemen aan de kant. Je mag gerust spreken van een baalweekend voor KRK maar dat verdwijnt in het niets met de gebeurtenissen in de pitlane.

Raf Vanthoor (Opgave – Mercedes #8): “Ik had een prima start en schoof op naar de vijfde plaats. Alles ging goed tot dat er een incident was met twee wagens en er een ongelofelijk lang oliespoor op de baan lag. Ik reed in het spoor van een Audi die na twee ronden opnieuw voorzichtig op de ideale lijn ging rijden. Ik volgde zijn voorbeeld maar werd plots verrast. De wagen verloor alle grip op het oliespoor en kwam via de muur in de zandbak tot stilstand. De Mercedes ziet er niet uit, zelf heb ik alleen last van mijn elleboog. Zonde!”


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 06 oktober 2011 om 06:55


Andere publicaties op Racingworld.be...