Francorchampagne: Voorbeschouwing Delahaye Racing Team

Na de overwinning tijdens de Belgian Masters in Zolder trekt het hele Delahaye Renault Team vol optimisme en zeer gemotiveerd naar de laatste meeting van het BTCS-kampioenschap. Voor de start van de laatste twee races van anderhalf uur, die op zaterdag 22 en zondag 23 oktober worden afgewerkt in het kader van de Francorchampagne-meeting, telt de Mégane #1 vijf en een half punt achterstand op de Kia Silhouette van Philippe Stéveny en Didier de Radiguès.
“Het moge duidelijk zijn dat we ons lot nog steeds in eigen handen hebben”, stelt Pierre Sevrin, één van de bazen van het team uit Waver. “Met twee nieuwe overwinningen mogen we het nummer 1 nog een jaar langer op onze wagen plaatsen.”
 
Dat zal uiteraard niet eenvoudig worden tegenover de profrijders van de Proceed of Vincent Radermecker en Eric van de Poele op de Volvo, die ook zelf nog een mathematische kans op de titel hebben.
 
“Onze belangrijkste tegenstander heeft een voordeel qua vermogen en topsnelheid in de klim naar Combes en Blanchimont”, analyseert Lionel Hansen, ingenieur bij DRT. “Dat moeten onze rijders in het nieuwe gedeelte weten weg te werken, dankzij het betere chassis waarover wij beschikken.”
 
Om de Mégane #1 zoveel mogelijk troeven achter de hand te laten houden – en omdat Ludovic Sougnez verplichtingen heeft in de Rally van Jalhay – wordt Christian Kelders deze keer bijgestaan door twee Belgische toppers. Rijders die Francorchamps, de Mégane of het rijden met een Silhouette goed onder de knie hebben: Jérôme Thiry en kersvers Belcar-kampioen Maxime Soulet.
 
“Ik ben heel blij dat ik eindelijk eens voor het Delahaye Racing team kan rijden. Ik heb het de afgelopen jaren genoeg tegen hen moeten opnemen”, stelt de rijder uit Habay-la-Neuve, die in het begin van zijn carrière schitterde in de Formula Renault en de Clio Cup. “Ik heb de Mégane Silhouette al eens in Spa aan de tand kunnen voelen. De motor mist misschien wat vermogen, maar het chassis is schitterend. Ik kijk nu al uit naar het moment dat ik met deze wagen de Raidillon kan bestormen.”
 
Maxime Soulet houdt van zijn kant goede herinneringen over aan zijn deelname aan de 24 uur van Zolder 2009, aan het stuur van de Mégane van Delahaye.
 
“En het zou me heel veel plezier doen een gepassioneerd racer als Christian Kelders te helpen om alle profs van het peloton te kloppen”, stelt de voormalige Formule Renault 1.6-kampioen.
Christian Kelders bereidt het slotweekend ondertussen minutieus voor.
“Ik heb net mijn verjaardag achter de rug en hoewel het mijn leven niet zal veranderen zou ik tegen deze grote namen graag een tweede nationale titel veroveren”, geeft de Luikenaar toe. “Het zou een mooie revanche zijn voor vorig jaar, toen ik naast de titel greep omdat ik in Dijon verstek moest geven omdat de race door de organisatoren werd uitgesteld. Tijdens de vorige meeting in Zolder heb ik zonder twijfel mijn beste relais ooit gereden en moest ik met de Mégane Van de Poele pas laten gaan toen we de eerste wagens moesten dubbelen. De reden daarvoor was simpel: voor één keer had ik tijdens de vrije trainingen voldoende kunnen rijden, met goede banden. Dat zal ook in Francorchamps het geval zijn, waar op vrijdagochtend twee uur vrije trainingen op het programma staan.”
 
In theorie, mits pech voor de leiders, maakt ook de Mégane #2 van Stéphane Lémeret en Edouard Mondron nog aanspraak op de titel.
 
“Maar we zullen ons in de eerste plaats toeleggen op het veroveren van een eerste zege, iets wat we zonder dat kleine tikje in Zolder al hadden kunnen doen”, legt Stéphane Lémeret uit, alvorens te preciseren: “Maar als ik er op één of andere manier kan voor zorgen dat mijn vrienden van Delahaye de titel veroveren, dan zal ik niet aarzelen.”
 
De derde Renault, van de Fransen Laurent Richard en Alexandre Viron, zal eveneens proberen om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Waarom niet met een nieuwe podiumplaats, want het verschil met de toppers wordt steeds kleiner en kleiner.

Delahaye press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 18 oktober 2011 om 11:38


Andere publicaties op Racingworld.be...