Dr. Martin Mühlmeier (Audi) laat zijn licht schijnen op recente reglementswijzigingen

Audi R18 TDIAudi R18 TDI
Zoals u reeds vorige week op Racingworld.be kon lezen, zal de ACO de Diesel prototypes in 2012 opnieuw proberen te kortwieken. Ondanks het enorme verschil tussen Audi en Peugeot enerzijds en de privé initiatieven in het benzine kamp anderzijds, is men bij Audi niet zo blij met deze reglementswijzigingen. Kort samengevat zullen de diesels het volgend seizoen met kleinere restrictoren moeten doen, ook de tankinhoud en de turboboost worden ingeperkt.
In een Audi persbericht laat Dr. Martin Mühlmeier zijn licht schijnen op de recente gebeurtenissen. “Voor wat ons betreft houden deze wijzigingen geen steek”, steekt  het hoofd van technologie bij Audi van wal. “Men vergeet vaak dat de teams die momenteel met benzine krachtbronnen actief zijn, mijlenver van hun maximale potentieel zitten. Tot nu toe wist de ACO maar al te goed wat het potentieel van een benzinemotor was, maar nu kiezen ze dus duidelijk een ander standpunt… De ACO probeert een balans te vinden tussen relatief oude wagens en spitstechnologie aan de diesel kant, en volgens ons is dit niet de manier om technologische vooruitgang te promoten!”
 
Een ander heikel punt zijn reglementen betreffende het hybride gegeven. Deze worden nu meer dan ooit actueel met de komst van Toyota en ook de verre staat van ontwikkeling bij Peugeot. Met de gerecupereerde energie kan men van de wagen namelijk een tijdelijke 4x4 maken, een groot voordeel en dan vooral in de bochten. Ook hier grijpt de ACO echter in door enkel boven de 120 km/u voorwielaandrijving toe te laten, waardoor het voordeel in de bochten wegvalt. “In dit scenario kan het hybride systeem geen voordeel bieden, en hoe minder nut een technologie heeft, hoe meer vraagtekens er moeten worden gesteld over het investeren in dergelijke zaken,” voegt Dr. Mühlmeier er aan toe.
 
Na de zogenaamde haaienvin en de verhoging van de rijhoogte, komt de ACO nu ook op de proppen met serieus grotere openingen aan de bovenkant van de wielkassen, die nu ook vanachter verplicht zijn. Hiermee hoopt men het risico op “opstijgen” te minimaliseren. Dr. Mühlmeier is echter van mening dat dit weleens het tegenovergestelde effect kan hebben; “de openingen zorgen ervoor dat het zwaartepunt van de wagen naar voor verschuift waardoor de kans op overstuur toeneemt. De wagen zal dus minder stabiel zijn en het risico op een spin zal dus toenemen.”

Natuurlijk is dit de visie van een constructeur die de wind van voren krijgt, maar Dr. Martin Mühlmeier haalt desalniettemin een aantal interessante punten aan.

Foto: Audi


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24H du Mans op zaterdag 22 oktober 2011 om 00:31


Andere publicaties op Racingworld.be...