Francorchampagne: millimeterspurt beëindigt het Belcar tijdperk

ProSpeed Compétition - Porsche 997 GT3 RProSpeed Compétition - Porsche 997 GT3 R
Marc Goossens stuurde zijn ProSpeed Porsche naar de overwinning met 0,0075 seconden voorsprong op de Vita4One Ferrari van Nico Verdonck. De Porsche #60 reed de ganse wedstrijd vlot aan de leiding maar in de laatste minuten kwam de Ferrari plots sterk opzetten om in een laatste spurt slechts enkele centimeters te kort te komen om de Porsche te verslaan. Zo eindigt het Belcar seizoen nog op een mooie noot om volgend jaar plaats te maken voor het Endurance Championship, zonder GT3’s van de huidige generatie.
Van op de tweede startpositie schiet Marc Goossens weg om al in de eerste bocht de leiding over te nemen van de Vita4One Ferrari. Kumpen gaat zeer wijd door La Source en verliest verschillende plaatsen. Bij de eerste doortocht komt Goossens als eerste voorbij voor Kechele, Martin, Maassen, Verbist, Venturi, Verbergt en Wauters. De Audi TTRS volgt en gaat alle GT-Open wagens voor. De Chad Racing Ferrari komt niet meer door en verdwijnt uit de wedstrijd na minder dan één ronde. Langzamerhand  loopt de ProSpeed Porsche uit, terwijl wat verderop de Vita4One Ferrari en de VDS BMW een mooi duel uitvechten. Na een hevige strijd slaagt Martin er in om voorbij Kechele te gaan en nadert op de Porsche. Op dat moment gaat de Black Bull Ferrari uit de baan in Blanchimont  en de safety car rijdt uit.

De deelnemers profiteren van het voorval om te pitten en wanneer alle wagens terug op de baan zijn leidt Soulet voor Bobbi, Bouvy en Wauters. De beide Audi’s zijn teruggevallen vooral omdat Longin een tweede maal in twee races een stop en go krijgt aangesmeerd, ditmaal voor inhalen onder de safety-car procedure. De DVB Viper die bij de start een tik kreeg en naar de laatste plaats was teruggevallen is ondertussen opgeklommen tot de elfde plaats en is eerste in de GT-Open klasse.

De wedstrijd valt in zijn plooi en we lijken af te stevenen op een rustig einde waarbij de Porsche een comfortabele overwinning binnen haalt. Ondertussen zijn de Audi’s  terug opgeklommen maar een podium zit er niet meer in. De Aston Martin van Verbergt/Van Hooydonk heeft duidelijk remproblemen en komt telkens al zwalpend door de chicane gereden. Op het einde van de wedstrijd  schiet iedereen terug wakker als blijkt dat Verdonck in de Vita4One Ferrari plots snel nadert op de leidende Porsche. Bij het ingaan van de laatste ronde is het verschil nog maar één seconde, de Ferrari hangt in het slipstream van de Porsche maar vindt geen gaatje. De chicane is de laatste kans voor Verdonck om voorbij te gaan, maar ook daar laat Goossens zich niet verrassen. Bij het uitkomen van de laatste bocht accelereren beide wagens volop, de Ferrari is duidelijk de snelste en langzaam kruipt de Rood-zwarte bolide tot naast de Porsche. Beide wagens komen na drie uren wedstrijd zij aan zij over de meet, maar Verdonck komt net enkele centimeters te kort om de ProSpeed Porsche te kloppen.

Na een mooie wedstrijd van Maxime Martin, die even tot vlak achter de leider reed, komt de Marc VDS BMW Z4 als derde aan. Kumpen/Wauters eindigen eenzaam op de vierde plaats en gaan beide WRT Audi’s vooraf, Longin/Maassen/Jousse voor Verbist/Ide/Ortelli. De Petronas Aston martin wordt zevende met daarachter op de achtste plaats de mooie Audi TTRS van Hohenadel/Piccini, een wagen die geen GT3 is maar ook niet thuishoort in de GT4 klasse. Op de negende plaats vinden we de winnaar in de GT-Open klasse terug, de Viper van Lumbeek en Langeberg, een overwinning die niet voldoende is om de titel in de klasse te pakken. Die gaat naar Dylan Derdaele die tweede in de klasse  (tiende algemeen) wordt.  Nu is het uitkijken naar wat volgend jaar ons brengt met het nieuwe Endurance kampioenschap waar we de GT3’s uit de laatste generatie niet meer te zien krijgen. Wie toch nog deze bolides in ons land aan het werk wil zien zal naar de 24 uren van Spa moeten gaan of naar de manche van het Franse GT kampioenschap in April op hetzelfde circuit.

Uitslag:
1. Goossens-Soulet (Porsche 911 GT3-R) 72 ronden
2. Kechele-Bobbi-Verdonck (Ferrari 458 GT3) + 0.057
3. Martin-Bouvy-Coens (BMW Z4) + 19.856
4. Kumpen-Wauters (Mercedes SLS) + 1.01.227
5. Maasen-Longin-Jousse (Audi R8 LMS) + 1.17.498
6. Verbist-Ide-Ortelli (Audi R8 LMS) + 1.21.412
7. Verbergt-Van Hooydonk (Aston Martin DBRS9) + 1.51.148
8. Piccini-Hohenadel (Audi TTRS) op 1 ronde
9. Langeberg-Lumbeeck (Chrysler Viper) op 3 ronden (1ste GT Open)
10. Derdaele-Derdaele-Lagrange (Porsche 911) op 4 ronden

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 23 oktober 2011 om 21:00


Andere publicaties op Racingworld.be...