Als gevolg van een verkeersdrama dat gisteren plaatsvond, werd de start van de vrije training met enkele uren vertraging gegeven. In het begin van de training domineerden de Lamborghini’s, maar tegen het einde van de sessie kwamen de JRM Nissan’s nog sterk opzetten.
Een bus die aangereden werd door een trein met verschillende doden als gevolg zorgde ervoor dat alle activiteiten op en rond het circuit van San Luis gans de morgen stil lagen. Om dertien uur ging de sessie dan uiteindelijk toch van start. Van bij het begin toonde de DKR-discount.de Lamborghini van Haase/Lauck zich het snelste en de wagen hield die positie tot aan het einde van de kwalificatie vast. Nadat Basseng/Winkelhock de tweede tijd klokten, leek het erop dat Lamborghini zou eindigen met de twee beste tijden, maar op het einde gingen beide JRM Nissan’s van Luhr/Krumm en Dumbreck/Westbrook nog onder de tijd van de All-Inkl wagen. Basseng/Winkelhock moesten zich dus tevreden stellen met de vierde tijd.
Vijfde snelste was de Young Driver Aston van Müller/Enge voor de tweede All-Inkl Lamborghini van Schwager/Pastorelli. Nog een Nissan, die van Brabham/Campbell-Walter zette de zevende tijd neer voor de Exim Bank Team China Corvette van de Nederlanders Pastorelli/Buurman. Francesco Pastorelli debuteert op de Corvette en hij is de broer van Nicky die op de All-Inkl Lamborghini rijdt. De top tien werd afgesloten door Turner/Mücke (Young Driver Aston Martin) en Hirschi/Nygaard (Belgian Racing Ford).
Beide Marc VDS Racing Ford’s vinden we terug met de twaalfde (Leinders/Risatti) en dertiende (Martin/Clairay) tijd. Palttala op de tweede Belgian Racing Ford klokte de vijftiende tijd en Nico Verdonck (Corvette) sloot de tabellen af met een achttiende tijd.
Pos | # | Drivers | Car | Laps | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 47 | Manuel Lauck / Christopher Haase | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 25 | 1:21:08.262 |
2 | 23 | Lucas Luhr / Michael Krumm | Nissan GT-R | 23 | 0.308 |
3 | 22 | Richard Westbrook / Peter Dumbreck | Nissan GT-R | 24 | 0.427 |
4 | 38 | Markus Winkelhock / Marc Basseng | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 24 | 0.520 |
5 | 7 | Alex Müller / Tomas Enge | Aston Martin DB9 | 23 | 0.667 |
6 | 37 | Dominik Schwager / Nicky Pastorelli | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 18 | 0.729 |
7 | 21 | David Brabham / J Campbell-Walter | Nissan GT-R | 19 | 0.771 |
8 | 11 | Francesco Pastorelli / Yelmar Buurman | Corvette Z06 | 25 | 0.818 |
9 | 8 | Darren Turner / Stefan Mücke | Aston Martin DB9 | 18 | 0.929 |
10 | 9 | Jonathan Hirschi / Christoffer Nygaard | Ford GT Matech | 26 | 0.959 |
11 | 3 | Clivio Piccione / Stef Dusseldorp | Aston Martin DB9 | 19 | 1.075 |
12 | 40 | Bas Leinders / Ricardo Risatti | Ford GT Matech | 23 | 1.112 |
13 | 41 | Maxime Martin / Yann Clairay | Ford GT Matech | 23 | 1.166 |
14 | 48 | Jonathan Kennard / Christopher Brück | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 25 | 1.208 |
15 | 10 | Markus Palttala / Antoine Leclerc | Ford GT Matech | 25 | 1.322 |
16 | 4 | Christian Hohenadel / Andrea Piccini | Aston Martin DB9 | 17 | 1.639 |
17 | 20 | Enrique Bernoldi / Nicky Catsburg | Nissan GT-R | 24 | 2.489 |
18 | 12 | Michael Rossi / Nico Verdonck | Corvette Z06 | 14 | 2.720 |
Foto: SRO/DPPI