Jaguar XJR-14 en Peugeot 905 keren terug naar Le Mans in 2012

Volgend jaar zal in het voorprogramma van de 24 uren van Le Mans een race gereden worden voor het Group C Racing kampioenschap. Dit kampioenschap staat open voor de gesloten prototypes, groep C en C2 wagens, die deelnamen aan de 24 uren van Le Mans en de 1000 kilometer races tussen 1982 en 1990. Dit jaar heeft de organisatie besloten om nog een derde klasse toe te voegen, de "Special invitation" klasse voor groep C wagens gebouwd buiten de vastgestelde tijdsperiode of aanverwante wagens die een historische waarde vertegenwoordigen.
Enkel de organisatie kan beslissen of een wagen voldoet aan bovenstaande voorwaarden van de invitation klasse en dus toegelaten wordt tot het kampioenschap. Voor volgend jaar hebben al twee wagens die felbegeerde invitatie beet, namelijk de Jaguar XJR-14, chassis #501 en de Peugeot 905 chassis EV16. Beide groep C wagens dateren van na 1990, maar krijgen nu de kans om mee te racen en zullen dan ook aan de start staan van de race in het kader van de 24 uren van Le Mans.

De Jaguar XJR-14 nam deel aan het Sportscar World Championship in 1991 met Martin Brundle en Derek Warwick aan het stuur en is nu eigendom van Gareth Evans, die ook al in het bezit is van een Sauber Mercedes C11. De Peugeot 905 eindigde derde in de 24 uren van Le Mans in 1992 met Philippe Alliot, Mauro Baldi en Jean-Pierre Jabouille, nadat Alliot met de wagen de pole reed. De wagen is nu in handen van Rupert Clevely, ook eigenaar van een Lancia LC2. Gezien de eigenaars er aan denken om de wagens bij nog een andere gelegenheid in te schrijven kunnen wij hopen dat we één of beide wagens ook op Francorchamps aan het werk zien tijdens de Spa Classic in mei volgend jaar.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zaterdag 03 december 2011 om 00:29


Andere publicaties op Racingworld.be...