Belgian Racing Series: Voorbeschouwing van de organisatoren op 2012

Ladies and gentlemen, don’t start your engines… but prepare your cars! Het seizoen 2012 kondigt zich onder de beste vooruitzichten aan. Het team achter de voornaamste Belgische kampioenschappen, dat al jaren actief is, begint voor 2012 echter vanaf nul en bouwt aan een gloednieuw project. Met de steun van de RACB, is er een stevig plan uitgewerkt, dat moet leiden tot een relance van de Belgische circuitkampioenschappen. Drie kampioenschappen, samen met de gloednieuwe Mazda MX-5 Cup, worden als Belgian Racing Series gepromoot en georganiseerd. 2012 kondigt zich zowel voor teams, rijders als toeschouwers bijzonder spannend aan!
Het nieuwe uithangbord van de Belgian Racing Series wordt het Belgian Sprint Championship. Het Belgian Endurance Championship zal dan in principe weer volledig op één dag afgewerkt worden, met ’s ochtends de trainingen en ’s namiddags de wedstrijd.

De teams die aan beide reeksen met dezelfde wagen(s) deelnemen, zullen van een aanzienlijk financieel voordeel kunnen genieten. Indien een wagen in beide kampioenschappen aan de start verschijnt, waarbij de bolide in één kampioenschap op jaarbasis is ingeschreven, dan kunnen de rijders of het team voor het andere kampioenschap ook van een voordeeltarief genieten.  

Indien gewenst kan er na twee meetings ook gekozen worden om van het ene naar het andere kampioenschap over te stappen, zonder dat de punten worden meegenomen, uiteraard.

BELGIAN SPRINT CHAMPIONSHIP: ZES MEETINGS
ONDER MEER TIJDENS DE 24 UUR VAN SPA!

Zes afspraken staan er op het programma voor de deelnemers van het Belgian Sprint Championship: twee op Circuit Zolder (waaronder de opener van het seizoen, aan bijzondere voorwaarden), de traditionele uitstap naar Dijon en drie meetings op de omloop van Spa-Francorchamps. En daar schuilt de grote verrassing, met een meeting in het kader van de internationaal gereputeerde 24 Uur van Spa, één van de hoogtepunten van het Belgische autosportseizoen.  

De meeting van de 25 Heures VW Fun Cup is dan weer van de kalender geschrapt, althans voor zowel de Sprint als de Endurance, terwijl de 12 Uur van Spa wel present blijft, maar onder een andere vorm. In tegenstelling tot het verleden, toen er 12 uur non-stop geracet werd, zal er nu twaalf uur lang geracet worden, maar met diverse formules. Ook het Belgian Sprint Championship komt dat weekend aan bod, met drie wedstrijden van 40 minuten met verplichte pitstop. De laatste manche zal voor vuurwerk zorgen, schrijf dat alvast op, want de startorde van die laatste race wordt door een heuse Superpole (voor de top-10) bepaald.

Tijdens de vijf andere meetings is het formaat altijd identiek: tweemaal 40 minuten kwalificaties, één wedstrijd van 60 minuten met verplichte pitstop en twee heuse sprints van 30 minuten.

Noteer dat de eerste meeting van het seizoen met een week vervroegd is, om niet samen te vallen met de opener van de Blancpain Endurance Series. De traditionele testdag vindt op donderdag 29 maart in Zolder plaats.

Wat de wagens betreft, worden de regels van de BTCS 2011 behouden, uitgebreid (*) met de GT4 conform de nieuwe regelgeving 2012. “Het is nog te vroeg voor een overzicht van de deelnemers, maar verwacht een tiental S1’s”, aldus de promotoren. Noteer ook dat de GT4 European Cup twee of driemaal de Belgische sprint zal vervoegen.

De puntentelling wijzigt lichtjes, met een barema identiek aan dat van de BTCS in 2011, maar met een extra punt voor de pole van race 1 en 2 en een bonuspunt voor de snelste ronde in iedere race. Die punten worden enkel aan de rijders toegekend.

Kalender (Sprint)

29 maart                    Test Day - Zolder
6-7-8 april                    Belgian First Races (Zolder)
4-5-6 mei                    Trophée de Bourgogne (Dijon)    
8-9 juni                        12 Hours of Spa
26-27-28 juli                    24 Hours of Spa (voorprogramma)
14-15-16 september                Francorchampagne
19-20-21 oktober                Belgian Masters (Zolder)

Formaat

Belgian First Races, Dijon, 24 Uur van Francorchampagne, Belgian Masters: 2 X 40’ (kwalificaties), 1 x 60’ et 2 X 30’ (races). Q1 bepaalt de startorde van race 1, Q2 voor race 2 en race 2 de startorde van race 3 (omgekeerde startorde voor de top-8). 12 Uur: 2 X 40’ (kwalificaties), 3 X 40’ (races). Top-10 voor de startorde van de laatste race.

 
BELGIAN ENDURANCE CHAMPIONSHIP: BREED MIKKEN

Zes meetings staan er op het programma van het uithoudingskampioenschap: vier meetings met een klassieke race van 150 minuten, met twee verplichte pitstops voor de meest krachtige wagens (*). Vervolgens staan er twee ‘andere’ meetings op het programma, één in Spa en één in Zolder, met name de 500 Miles de Stavelot (tijdens de meeting van de 12 uur) en de 500 Miles van Zolder (november). Maximum rijtijd: 5 uur in Spa en 6u30 in Zolder.

De keuze uit wagens voor de dit kampioenschap is ruim, met alle modellen aanwezig in de BTCS en de Belcar 2011, BEHALVE de S1 en de GT3’s die minder dan drie jaar oud zijn en dateren uit 2010, 2011 en uiteraard 2012.

De puntentelling in de Endurance komt dan weer uit de oude Touring Cup en de DSMEC met een optelsom van de punten uit het algemene klassement en de punten behaald in de klasse.

Skylimit Challenge

Last but not least hebben de promotoren van de Belgian Racing Series een akkoord gesloten met Sky Limit om een speciale klasse in te richten voor wagens tot 2.5 liter. Het inschrijvingsgeld voor deze klasse, voor het hele kampioenschap bedraagt € 3.990 ex-BTW.

De testdag vindt uiteraard ook op donderdag 29 maart in Zolder plaats.

Kalender

29 maart                    Test Day - Zolder
6-7-8 april                    Belgian First Races (Zolder)
4-5-6 mei                    Trophée de Bourgogne (Dijon)    
8-9 juni                        12 Hours of Spa
14-15-16 september                Francorchampagne
19-20-21 oktober                Belgian Masters (Zolder)
10 november                    500 Miles de Zolder

Formaat

2 X 30’ (kwalificaties), 1 x 150’ (race), het resultaat van beide kwalificatiesessies bepaalt de startorde.
De 500 Miles de Stavelot en de 500 Miles van Zolder zijn respectievelijk 5 uur in Spa en 6u30 in Zolder.
 
MAZDA MX-5 CUP: TOPLESS RACING AAN EEN HAALBARE PRIJS

De succesvolle saga van de Mazda MX-5 kennen we allemaal en met de lancering van de MX-5 Cup, voorzien voor de volgende drie seizoenen, krijgt die successtory een volgend hoofdstuk.

De rijders moeten alleen... rijden, want de organisatoren zorgen voor de rest: wagens, banden, uitrusting, benzine en catering komen van de promotoren en dat voor een budget van om en bij de € 25.000. Er staan zes meetings op het programma, met telkens twee sprints van 20 minuten + één ronde.

Tijdens de meeting van de 24 Uur van Spa, rijden de Mazda MX-5 samen met het Belgian Sprint Championship in de korte races van 30 minuten, maar met een uitgestelde start. De Mazda MX-5 hebben allemaal een 2 liter van 160 pk onder de motorkap en zonder dak wordt het uiteraard topless genieten van de competitie!

Kalender

29 maart                    Test Day - Zolder
13-14-15 april                    Belgian First Races (Zolder)
4-5-6 mei                    Trophée de Bourgogne (Dijon)    
8-9 juni                        12 Hours of Spa
26-27-28 juli        24 Hours of Spa (in de races van 30 minuten, met uitgestelde start)
14-15-16 september                Francorchampagne
19-20-21 oktober                Belgian Masters (Zolder)
 
VW FUN CUP: 1/3de VW, 1/3de  FUN, 1/3de  CUP

Jong blijven daar gaat het om en zelfs al is de officiële leeftijd van heel wat deelnemers aan de VW Fun Cup al iets hoger dan die van de echte jonge wolven, toch blijft ook hun enthousiasme aanstekelijk. Zij gaan zich ook in 2012 weer kunnen uitleven, met zes meetings in het kampioenschap en uiteraard de traditionele 25 Uur van Spa, die buiten kampioenschap verreden wordt. Vier van de zes wedstrijden gaan over 8 uur, met verplaatsingen naar Zandvoort in juni en Assen op het einde van het seizoen. We beschikken overigens nog niet over de datum van de Mettet Fun Races.

Voor de rest duurt het huwelijk tussen VW Fun Cup benzine en BlueMotion TDI verder, waarbij de benzinewagens een sequentiële versnellingsbak krijgen en diegenen die er al mee gereden hebben, zijn laaiend enthousiast.

“Zij die een dieselmotor hebben... rijden met diesel en de andere met benzine...”,  zijn de promotoren duidelijk. “We willen er de nadruk opleggen dat ons doel dubbel is: enerzijds de wagens betrouwbaarder maken en anderzijds de sfeer erin houden. Het is niet de bedoeling om gewoonweg de diesels te vervangen, want dat blijft de eerste motoruitvoering en is steeds welkom in de VW Fun Cup.”

Eens te meer staat de discipline voor een harmonieuze cocktail: 1/3de VW, 1/3de  Fun, 1/3de Cup!

Kalender

3 maart        Test Day Mettet
17-18 maart        Zolder VW Fun Cup Festival (8 uur)            
4-5-6 mei        Trophée de Bourgogne - Dijon (6 uur)        
2-3 juni            Zandvoort Beach Challenge (8 uur)
6-7-8 juli        25 Hours VW Fun Cup (buiten kampioenschap)    
14-15-16 september    Francorchampagne (6 uur)
13-14 oktober        Assen World Final (8 uur)

TBA            Mettet Fun Races (8 uur)



(*) De technische specificaties volgen één van de volgende dagen.

Belgian Racing Series press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 14 december 2011 om 14:54


Andere publicaties op Racingworld.be...