Eerste beelden van 'R18H' - ook Audi gaat voor hybride (Update)

Audi LMP1 2012Audi LMP1 2012
Na het vallen van het doek over de Intercontinental Le Mans Cup blijft Audi Sport niet stilzitten. Nadat de troepen van Dr. Wolfgang Ullrich reeds in november testen uitvoerden in het Franse Le Castellet, is men nu de Atlantische oceaan overgestoken om de evolutie van R18 TDI verder te zetten op het circuit van Sebring, waar het WEC seizoen zal starten in maart. Uit de eerste foto’s blijkt dat er geen drastische hertekeningen hebben plaatsgevonden, maar dat men zich bij Audi eerder hield aan een optimalisering van de wagen van afgelopen jaar en het integreren van een hybride systeem
Met de sterke concurrentie van Peugeot en de komst van Toyota met een hybride wagen, kon Audi natuurlijk niet blijven stilzitten. De prototype die de Duitse constructeur onlangs testte, oogt wat fijner. De glazen koepel ziet er wat voller uit, de neus werd scherper afgelijnd en de bulten bovenaan deze neus zijn verdwenen, wat wijst op een herziene voorophanging. De afgebeelde wagen bevindt zich overigens nog niet in de aeroconfiguratie voor 2012, er zijn bijvoorbeeld nog geen grote gaten boven de wielen. De wagen kreeg de codenaam 'R18H' mee, waarbij de letter H voor 'Hybrid' staat. Net als bij Peugeot en Toyota, is men in Ignolstadt hard aan het werken is aan de inplanting van een hybride systeem. Eerder dit jaar verklaarde Dr. Wolgang Ullrich al dat men “heel bewust bezig is met dergelijke systemen” en dat van zodra de tijd rijp is, dit zal worden geïntegreerd. De R18 TDI was overigens zo ontworpen dat dit zonder al te veel aanpassingen mogelijk zou zijn.

Hoewel Audi nog niets heeft bevestigd in verband met het hybride systeem, is de kans groot dat de Duitse constructeur zal kiezen voor een concept gebaseerd rond een vliegwiel. Men zou niet zo happig zijn om de energie op te slaan in batterijen zoals het geval is bij de Peugeot 908 HYbrid4, Ulrich Baretzky (de grote man achter Audi's dieselmotor) gaf eerder al aan dit niet te willen.

Op dit moment is men met twee wagens aan het testen in Sebring, waarbij de tweede als referentiepunt dienst doet. Voor haar testprogramma doet Audi een beroep op een indrukwekkende pilotenopstelling bestaande uit Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer, Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish. Verdere details in verband met het programma voor 2012, de rijderssamenstelling en de technische kant van de zaak worden later bekend gemaakt.

Hieronder kan u enkele beelden aantreffen van de wagen tijdens een roll-out op Paul Ricard en een vergelijkende afbeelding van de R18 TDI.

Audi LMP1 2012Audi LMP1 2012
Audi R18 TDI 2011Audi R18 TDI 2011
Audi LMP1 2012Audi LMP1 2012
Audi R18 TDI 2011Audi R18 TDI 2011
Audi LMP1 2012Audi LMP1 2012
Audi R18 TDI 2011Audi R18 TDI 2011


Foto's: Audi press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24H du Mans op zaterdag 17 december 2011 om 15:35


Andere publicaties op Racingworld.be...