Kortnieuws endurance met Morgan naar WEC en Le Mans en Robertson Racing stopt

Morgan Aero 8 GT3Morgan Aero 8 GT3
Vandaag kondigden OAK Racing en Morgan aan dat zij een samenwerkingsakkoord aangegaan, vanaf heden zal de OAK Pescarolo als een Morgan LMP2 door het leven gaan. Slecht nieuws daarentegen komt uit de Verenigde Staten waar Robertson Racing het bijltje er bij neergooit, het team beschikt niet over de nodige financiën om het avontuur met de Doran-Ford GT verder te zetten.
Dit jaar is het 50 jaar geleden dat Morgan bij de 24 uren van Le Mans de 2 liter GT klasse won met zijn +4 model. Om dit jubileum de nodige luister te geven heeft Morgan beslist om zijn terugkeer te maken naar de roemruchte race in Le Sarthe.  Dit zal gebeuren via een samenwerkingsverband tussen het Britse merk en het Franse OAK Racing. Oak Racing produceert via zijn afdeling Onroak Automotive de OAK Pescarolo LMP2, maar vanaf dit jaar zal de wagen dus door het leven gaan als de Morgan LMP2. De naamsverandering geldt voor elke geproduceerde LMP2 wagen, ook deze die aan privéteams verkocht worden. OAK Racing zelve zal één Morgan LMP2 inzetten in het World Endurance Championship (WEC). Noteer dat de naam Morgan enkel gegeven wordt aan het LMP2 model, de LMP1 wagen die Franse constructeur in het WEC inzet zal nog steeds de naam OAK LMP1 dragen. Morgan zelve was enkele jaren terug nog actief in het Franse GT kampioenschap en het FIA GT3 kampioenschap met zijn Aero 8 GT3, waarmee ondermeer Maxime Martin nog uitkwam.

Al vier jaar lang proberen David en Andrea Robertson een plaatsje te veroveren met de Ford GT GTE bij de top van de GT wagens in het ALMS kampioenschap. De wagen, die ontwikkeld werd bij Doran, had het echter moeilijk om het niveau te halen van de BMW M3, de Porsche 911 of de Corvette. Vorig jaar bereikte het team een hoogtepunt met de inzet een wagen bij de 24 van Le Mans wat tevens resulteerde in een derde plaats in de GTE Am klasse. Echter al vier jaar gebeurt de ontwikkeling van de wagen grotendeels op kosten van de familie Robertson en in afwezigheid van een grote sponsor heeft het team beslist om met het Ford GT avontuur te stoppen.

Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 17 januari 2012 om 00:19


Andere publicaties op Racingworld.be...