24H of Daytona: Riley's op kop na half koers

De Riley's, zowel met Ford als met BMW motor, hebben de eerste helft van de race naar hun hand gezet. Vooral de wagens van Michael Schank Racing en Ganassi Racing maakten indruk. De Corvette DP's kwamen er niet echt aan te pas en slechts de wagen van Action Express maakt nog kans op een podiumplaats. Na 12 uren hebben we op kop nog 4 wagens in dezelfde ronde, de Riley's #8, #60 en #1 voor de Corvette #5. Bij de GT's domineren zoals verwacht de Porsche's. De TRG wagen met ondermeer Marc Goossens is ondertussen opgeklommen vanuit de achterste gelederen tot de derde plaats.
De eerste helft van de 24 uren van Daytona toonde een spannend spektakel met verscheidene leiderswissels. Tot hiertoe was de leiding bijna voortdurend in handen van een Riley wagen. De Corvette’s, die als favoriet naar Daytona kwamen, kunnen niet imponeren en enkel Gurney in het begin van de race en Oliver Gavin na het zesde uur konden even van de leiding proeven. De snelste Corvette, de #10 van SunTrust, was zelfs de eerste opgever, de wagen bleef na een half uur in de pits staan met motorproblemen. De strijd tussen de Riley’s onderling was hevig, zelfs tussen teamgenoten  en zo zag men zelfs beide Ganassi wagens mekaar raken. Half koers leidt McNish (Riley #8) voor  Allmendinger (Riley #60), Rahal (Riley #1).

Bij de GT’s zijn het de Porsche’s die de race domineren, enkel de Camaro #57 kan het ritme van de Duitse wagens volgen. De TRG Porsche van Marc Goossens is aan fantastische remonte begonnen. Zoals verwacht geraakte  in het begin van de race geraakte amateurrijder Bertheau niet weg uit de staart van het veld, maar eens de professionele racers overnamen schoot de Porsche omhoog in het klassement, vijfde na 9 uren en derde bij de helft van de race. Soulet en Heylen moesten met hun Viper al snel aan de kant. Ook de Ferrari’s spelen geen rol van betekenis en kunnen het ritme van de Porsche’s niet volgen, daarbij heeft de snelste Risi wagen al het strijdperk moeten verlaten.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zondag 29 januari 2012 om 14:49


Andere publicaties op Racingworld.be...