24H of Daytona: Zege voor Michael Shank - Podium voor Marc Goossens

Michael Shank Racing with Curb-Agajanian - Ford RileyMichael Shank Racing with Curb-Agajanian - Ford Riley
Gedurende de ganse 50e editie van de 24 Hours of Daytona was er strijd bij zowel de prototypes als bij de GT's. Bij de prototypes verloren we al vroeg in de wedstrijd de Corvette DP's uit de kop van het veld, zodat de race naar de zege uiteindelijk een driestrijd werd tussen de beide Ford Riley's van Michael Shank Racing en een exemplaar van Starworks Motorsport. In GT was het al Porsche wat de klok sloeg; aan de meet had de bolide van Lally/Lietz/Potter/Rast luttele seconden voorsprong op merkgenoten Bertheau/Bleekemolen/Goossens/Henzler/Pumpelly.
Minder dan tien seconden was de voorsprong van de winnaars in zowel DP als in GT na 24 uren racen. Beide klassen kenden gedurende het verloop van de Rolex 24 at Daytona regelmatig een andere leider en ook de vele cautions zorgden dat de onderlinge verschillen nooit onoverbrugbaar werden..

Uiteindelijk was het de Michael Shank Racing with Curb-Agajanian Ford Riley van Allmendinger/Negri/Pew/Wilson die de beste bleek, met een vijftal tellen voorsprong op de Ford Riley van Dalziel/Luhr/McNish/Popow/Potolicchio en teamgenoten Goncalvez/McDowell/Nasr/Yacaman. De eerste Riley die niet door een Ford krachtbron werd aangedreven was de Chip Ganassi Riley BMW van Dixon/Franchitti/McMurray/Montoya op de vierde plaats, welke de Corvette DP van Donohue/Fittipaldi/Law en de tweede Chip Ganassi Riley BMW voorafging. Deze twee laatste bolides vertrokken overigens in dezelfde volgorde helemaal achteraan het veld.

Magnus Racing - Porsche 997 GT3 Magnus Racing - Porsche 997 GT3
Bij de GT's was het ganse podium voor Porsche. Op het hoogste schavotje mochten de Porschisten Lally/Lietz/Potter/Rast plaatsnemen, voor de TRG wagen met onder meer onze landgenoot Marc Goossens. Goossens en teamgenoten Bertheau/Bleekemolen/Henzler/Pumpelly moesten, nochtans vanuit de achterste gelederen vertrokken, moesten aan de meet slechts een handvol seconden toegeven. Rekening houdend met de barslechte tijden die gentlemanrijder Bertheau neerzette (ongeveer tien seconden per ronde trager dan zijn snellere teamgenoten), had het anders kunnen uitdraaien voor het vijftal. De Brumos Racing Porsche van Davis/Haywood/Keen/Lieb vervolledigde het GT-podium.

Vermelden we tot slot nog dat onze landgenoten Jan Heylen, Maxime Soulet en Armand Fumal beiden niet echt een succesvolle wedstrijd kenden; de Dodge Viper en de Corvette waren bij de eerste opgevers in de etmaalrace.

Foto's: Grand-Am Media


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Internationaal
op zondag 29 januari 2012 om 21:50


Andere publicaties op Racingworld.be...