12H Bathurst: Audi zegeviert wederom

Phoenix Racing - Audi R8 LMSPhoenix Racing - Audi R8 LMS
Voor het tweede jaar op rij ging de zege in 12 uren van Bathurst naar Audi. De Australische race werd dit jaar gekenmerkt door felle regen, mist en een groot aantal neutralisaties. Aan de meet had de Audi R8 van polesitters Christopher Mies, Darryl O'Young en Christer Jöns een dikke minuut bonus op de Mercedes SLS AMG van Tim Slade, Jeroen Bleekemolen, Peter Hackett en Bret Curtis. De Ferrari 458 Italia gepiloteerd door Weng Mok, Craig Baird en Matt Griffin vervolledigde het podium.
Waar de voorafgaande trainingen en de start van de wedstrijd nog op een droog asfaltlint werden afgewerkt, was het na twee uur wedstrijd prijs. Zware regenval teisterde de omloop rond Mount Panorama en verschillende deelnemers raakten betrokken in incidenten. Onder de pechvogels zagen we wagens als de Black Falcon Mercedes #21 (Wilson/Breslin/Mehta/Breslin) en de United Autosports Audi #22 (Patterson/Li/Yu). Ook problemen, al zij het van een verschillende kaliber, voor één van de koplopers; de Ferrari van Simonsen/Farnbacher/Bowe/Edwards. De Italiaanse schone had eerste problemen met het benzinesysteem en moest naderhand opgeven met elektrische problemen aan de ECU. Toen Dominik Farnbacher het probleem trachtte op te lossen door de computer te resetten, ging de brandblusser af...

Iets over halfweg koers raakte de #1 Phoenix Racing Audi vast in het grind, maar de bolide kon zijn weg verderzetten na een interventie. Minder goed verging het de zusterwagen; de R8 #2 verliet na een pitstop de box, terwijl de brandstofslang nog aan de wagen was bevestigd... De wedstrijdleiding bedacht Lowndes/Luff/Eddy met een tijdstraf van maar liefst vijf minuten. Het zou echter van kwaad naar erger gaan voor de vroege koploper, want de Audi R8 zou een uur later geheel uit de wedstrijd verdwijnen wanneer Mark Eddy de wagen in de muur zet nadat hij in een plas water terecht kwam. Tot dan hadden de beide Phoenix R8's en de Erebus SLS #20 steevast vooraan strijd geleverd. Naar het einde van de race toe deed men er bij Erebus alles aan om de leidende Audi #1 bij te benen, maar de zwart-gele Phoenix bolide hield aan de meet voldoende tijd over om na de pole ook de overwinning op haar conto te schrijven.

Red Camel/Jordans - Seat Leon FR TDIRed Camel/Jordans - Seat Leon FR TDI
In de andere klassen ging de overwinning naar de Porsche van Tinkler/Johnson/Richards (klasse B, vierde algemeen), de Nissan GTR van Alford/Leemhuis/Beechey (klasse C, zesde algemeen), de Holden HSV GTS van Newman/Lillie/Atkinson (klasse D, tiende algemeen), de Holden HSV VX-R van Pye/Barbour/Pither (klasse E, zevende algemeen) en de Diesel Seat Leon van onder meer onze Noorderburen Breukers/Thijssen en de Australiër Bailey (klasse I, zestiende algemeen).

Foto's: Creventic


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Internationaal
op zondag 26 februari 2012 om 13:03


Andere publicaties op Racingworld.be...