Een goede winterband levert zekerheid in winterse omstandigheden - een impressie in 3 delen

Racingworld.be is en blijft een autosportsite en heeft niet de ambitie als testmagazine verder te gaan, maar soms moet je buiten de lijnen kleuren om de autosportwereld en de investeringen van wagenfabrikanten en bandenleveranciers nog beter te begrijpen. Vandaar dat we deze winter de kans hebben genomen om in te gaan op de uitnodiging van Michelin om hun nieuwe winterband voor de hogere klassewagens aan de tand te voelen. Natuurlijk namen we daarbij ineens de gelegenheid om enkele zeer interessante wagens beter te leren kennen.
Winterrijders weten allemaal dat de wegen er verraderlijk kunnen bijliggen. Toch wil iedereen ook onder deze omstandigheden de weg op kunnen met eender welke auto. Uit rondvragen blijkt dat autorijders in de winter, nog veel meer dan in de zomer, eigenlijk 3 zaken belangrijk vinden: veiligheid, controle en mobiliteit.

Want wat heb je aan een leuke Porsche 911 als die tussen november en april enkel de garage uitkomt om het stof van de motorkap te vegen?  Tot voor enkele jaren was het inderdaad bijna ondenkbaar dat je op besneeuwde en wintergladde wegen een Porsche 911, BMW 7 of een Mercedes AMG zou tegenkomen. Tenzij je naar een rally was gaan kijken natuurlijk… Zowat iedere bestuurder die over een dosis gezond verstand beschikte zorgde dat zijn dure, maar vrijwel onbestuurbare, krachtpatser veilig en behouden in de garage bleef. Een uitstap van punt A naar punt B was te gevaarlijk, en de kans om van het traject af te wijken (of erger) was steeds reëel aanwezig.

Zowat alle bandenfabrikanten hebben er de laatste jaren dan ook een punt van gemaakt om niet alleen de betere zomerband of circuitband te ontwikkelen maar ook de ideale mix te vinden voor de winterband. En dan meer specifiek de winterband en die ook het hogere segment plezier kan bieden om toch met je Porsche, Audi A5 of Mercedes AMG de winter op te zoeken, liever dan zulke mooie wagens 4 maanden op stal te laten!

Wij kregen bij Racingworld.be de kans om zelf de proef op de som te nemen en de nieuwe MICHELIN Latitude Alpin 2 en MICHELIN Pilot Alpin A4 banden te gaan testen in het winterse Riga, Letland.  Deze banden zijn vanaf de winter 2012 beschikbaar als winterband voor wagens uit het hogere segment en bieden, naar verluidt, de rijder letterlijk een draagvlak op alle winterse wegen. Maar is dat ook zo?

Onder de ideale omstandigheden (een besneeuwd wegdek, natte asfaltbaan en winterse omstandigheden) konden we de capaciteiten van de 2 banden perfect uittesten. Daarnaast werd onmiddellijk de vergelijking mogelijk gemaakt met 2 zeer goede concurrenten (Pirelli en Continental) waarmee het verschil in capaciteiten onmiddellijk zichtbaar werd.

Een impressie : deel 1.

Laten we beginnen met een ideale wagen voor de winter te testen, de 4x4. Hier lijkt de bandenkeuze misschien het minst van belang, tenslotte hebben we toch 4x4 en is de wagen gebouwd om op alle ondergrond uit de voeten te kunnen? Hoeveel 4x4 rijders zijn echter geen stads-4x4-rijder en die heeft niets aan een Grabber of Wrangler. In een stadsomgeving zal een volledige off-road band niet alleen het wagencomfort maar ook zijn handelbaarheid sterk doen dalen. Om niet te spreken van verbruik en de duurzaamheid van de band.

Je zoekt dus als urban-4x4-rijder een band die ideale mix biedt tussen het terrein en stadsgebruik en die je (dure) Range Rover, Touran of Audi Q7 laat doen wat jij wilt. Michelin ontwikkelde hiervoor al eerder het Latitude-gamma, met als nieuwste telg in de familie de MICHELIN Latitude Alpin 2, die onder alle omstandigheden zich gedraagt zoals het hoort en je zowel off-road als on-road veiligheid, comfort en zekerheid biedt.

We testten de band op een VW Touran en Rover Evoque. Terloops gezegd moeten we toegeven dat we enorm verbaast waren van de off-road capaciteiten van de chique Evoque die meer de looks heeft van een would-be 4x4 tegenover de Range Rover, de Discovery of Freelander. Het is een beetje als het mooie zusje van een paar stevig uit de kluiten gewassen broers. Ze lijkt fragiel tegenover de zware jongens maar laat je niet verrassen want ze is gelukkig niet alleen mooi maar heeft ook de pit van de stevige kerels in huis.

De Rover werd stevig aan de tand gevoeld op een zwaar off-road circuit en gaf geen krimp. Sneeuw, modder, doorwaad van plassen of modderbak, op-en af besneeuwde hellingen, het deed de banden niets. Op elk moment was de controle aanwezig en voelden we ons veilig en vertrouwd in de auto. Zelfs bij een stuk met relatief hoge snelheid op off-road was de baanvastheid merkbaar.

Toen we na de testrit met de wagen ook nog eens pittig doorduwden op een nat en koud wegdek in een test op de weg, bleken de banden ook daar hun taak goed te volbrengen zonder het typische brommen van een off-road band of het ongemakkelijke dansen van het stuur als gevolg van het ruwe profiel.

Michelin heeft naar onze mening zijn huiswerk goed gedaan en levert met deze MICHELIN Latitude Alpin 2 een band die voor elke 4x4 uit het hogere segment in alle omstandigheden veiligheid, comfort en mobiliteit garandeert.

Morgen kunt u het vervolg van onze reportage lezen op deze site.

Foto's: Michelin & Patrick Hendrickx


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Patrick Hendrickx in Varia op maandag 05 maart 2012 om 20:38


Andere publicaties op Racingworld.be...