Op naar een Belgisch GT-kampioenschap in het klein over de grenzen heen?

Wie reeds een blik geworpen heeft op de deelnemerslijst voor de seizoensopener van de Blancpain Endurance Series, zal het ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat ons Belgenland zeer goed vertegenwoordigd zal zijn in 2012. Sterker nog, zes van de elf Belgische inschrijvingen zullen uitkomen uit in de Pro-cup, de klasse die uiteindelijk zal strijden voor de algemene overwinning. Daar waar het Belcar kampioenschap vorig jaar nog voornamelijk het strijdtoneel was van de beste GT teams die ons land rijk is, ziet het er in 2012 naar uit dat deze elkaar wel zullen blijven bekampen, maar ditmaal over de landsgrenzen heen.
WRT, Prospeed, KRK, Marc VDS, GPR AMR en nieuwkomer Boutsen Ginion tekenen allemaal present in Stéphane Ratel’s nieuwste succesverhaal. Met z’n elven maken ze voorlopig meer dan een vijfde van het veld uit dat verder enorm divers is qua nationaliteiten. Het is dus duidelijk dat de top van de nationale GT-racerij haar strijdtoneel ergens anders gevonden heeft. En volgens sommigen is deze logische evolutie een goede zaak.
 
Met de komst van de GT3’s naar de Belcar in 2007, is het Belgisch circuit landschap drastisch veranderd. Het eerste jaar onder de vleugels van Stéphane Ratel kan achteraf gezien nog best als een succes aanzien worden, hoewel dat grotendeels te verklaren viel door het momentum dat het Belgische circuitgebeuren destijds had. Sindsdien is het systematisch bergaf gegaan met de deelnemersaantallen, de kostprijs van de GT3’s steeg stelselmatig en de kleinere teams zochten andere oorden op zoals de DSMEC. Uiteindelijk waren de laatste paar jaargangen van ons Belgisch GT kampioenschap een elitair mini GT3 kampioenschap geworden, waarin de andere klassen steevast met bloedarmoede kampten. De strijd voor de zege was vaak hard bevochten, maar het kampioenschap had geen body meer zoals in haar hoogdagen.
 
Met de (voorlopige) afwezigheid van een nationaal strijdtoneel voor onze GT3 teams, hebben deze zich volledig gericht op de Blancpain Endurance Series. Met de recente bevestiging dat KRK Racing naast een Mercedes SLS AMG GT3 in Pro-Am, ook een exemplaar voor Koen Wauters, Karl Wendlinger en Anthony Kumpen inzet in de Pro Cup, is het meer dan waarschijnlijk dat deze laatste klasse een Belgische aangelegenheid gaat worden. Zowel WRT als Marc VDS zetten twee top GT3’s in, KRK en Prospeed houden bij één inschrijving in de Pro Cup. De voorlopige ‘vreemde eenden’ in de bijt zijn dan de McLaren van United Autosports en de Porsche van SMG Challenge. Naast de hierboven vermelde équipes zullen ook Boutsen Ginion Racing en GPR AMR onder de Belgische vlag uitkomen, maar dan in de Pro-Am klasse. Een ander noemenswaardig gegeven is het feit dat momenteel op één na alle piloten die door de organisatie als ‘platinum’ gecategoriseerd worden, de Belgische nationaliteit dragen.
 
Hoewel we komend seizoen maar sporadisch GT3’s in actie zullen zien komen op het circuit van Zolder of Spa, wordt dit verlies zo nog enigszins gecompenseerd. De Belgische autosportliefhebber zal zich mogen opmaken voor een zwart, geel en rood gekleurd BES seizoen, met als hoogtepunt de 24 uur van Spa eind juli. Aan de andere kant kan het vertrek van de GT3’s misschien weer een positief effect hebben op de brede basis van de nationale autosport… alleen tijd kan het antwoord brengen, maar voor dat er daar weer een stap vooruit gezet kan worden is het in ieder geval essentieel dat aan de huidige impasse tussen SpeedWorld en de RACB zo snel mogelijk een einde komt.

Deelnemers BES Monza 2/3/2012Deelnemers BES Monza 2/3/2012


Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in BES op maandag 12 maart 2012 om 07:02


Andere publicaties op Racingworld.be...