12H Sebring: Kristensen voert Audi armada aan na kwart wedstrijd

Start 12H of SebringStart 12H of Sebring
Onder een stralende zon ging om half elf plaatselijke tijd het FIA WEC van start met de 12 uren van Sebring, een van de grote endurance klassiekers op deze aardbol. Geheel volgens de verwachtingen is het Audi dat de wedstrijd momenteel stevig in handen heeft met drie Audi R18 TDI aan de kop van het veld. Ondanks het feit dat er meer dan zestig wagens de start namen, bleven onderlinge contacten en bijhorende neutralisaties tot een minimum beperkt, wat enigszins opmerkelijk is.
Muscle Milk Pickett Racing -   HPD ARX-03aMuscle Milk Pickett Racing - HPD ARX-03a
LMP1: Met de afwezigheid van Peugeot als tegenstander, ligt de weg wagenwijd open voor Audi om de 60ste editie van deze Amerikaanse klassieker bij op haar palmares te schrijven. Na drie uur wedstrijd verloopt alles volgens plan voor het Duitse merk. Het veld wordt momenteel aangevoerd door de #2 van McNish/Kristensen/Capello, die bij de start meteen de leiding overnam van Marcel Fässler in de #1 en vervolgens dankzij een afwijkende strategie en razende McNish een aardige voorsprong bij elkaar reed. Echter vlak voor kwart race zorgde een tweede neutralisatie ervoor dat beide wagens weer achter elkaar aansloten. Voor de #3 van Dumas/Duval/Bernard kwam de tweede safetycar wat ongelegen waardoor de derde R18 TDI wat terugviel zonder echter een ronde te verliezen. Achter de Audi’s ogen vooral de HPD’s goed voor de dag te komen met sterke rondetijden. De 2011-spec Lola B12/60 #12 van Rebellion Racing toont zich echter ook competitief en staat momenteel dankzij een probleemloos parcours vierde, voor de twee HPD ARX-03a van Muscle Milk en JRM. Betrand Baguette werkt een goed stint af aan het stuur van zijn OAK-Pescarolo en vertoeft actueel in zevende positie.
 
LMP2
In de uiterst competitieve LMP2-klasse voert de HPD ARX-03b van Level 5 Racing het veld aan. Ryan Hunter Reay werkte een indrukwekkende stint af in de #95 en hield daarbij de #23 Signatech Oreca-Nissan achter zich met aan het stuur de talentvolle Franse younster Olivier Lombard. De eerste Morgan-Judd vinden we terug op de zesde plek na drie uren wedstrijd. Jacques Nicolet - de grote man achter OAK Racing - is in zijn zelf ontwikkelde ‘Morgan’, de Lola-‘Lotus’ te snel af. Jan Heylen, die op het laatste moment mocht invallen voor Conquest Racing van landgenoot Eric Bachelart, kwam nog niet aan rijden toe; zijn Morgan-Judd bevindt zich momenteel op een elfde positie in de klasse nadat de wagen eerder even zonder brandstof viel.
 
Corvette C6 ZR1Corvette C6 ZR1
GTE-Pro is de klasse waar tot nu toe de meeste slachtoffers zijn gevallen, maar tevens ook de meest spectaculaire. Ferrari is nog steeds de te kloppen wagen, met de #59 van Luxury Racing voorlopig op kop. De Corvette #4 zit de leider echter op de hielen en het einde van de strijd is hier nog lang niet in zicht. Ook BMW, Porsche en Aston Martin ogen competitief genoeg om te strijden voor de zege, hoewel deze laatste twee maar met één wagen in de kopgroep zitten. Kortom alles is nog mogelijk...

Foto's: Audi & ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zaterdag 17 maart 2012 om 18:35


Andere publicaties op Racingworld.be...