12H Sebring: McNish/Kristensen/Capello schenken Audi tiende zege in Sebring

12H of Sebring12H of Sebring
Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello hebben in hun Audi R18 TDI de 60ste editie van de 12h of Sebring op hun naam geschreven. Audi wint zo voor de tiende keer op veertien deelnames deze Amerikaanse klassieker en neemt een vliegende start in het gloednieuwe FIA WEC. In een wedstrijd die bol stond van de incidenten, met meermaals neutralisaties, hielden de troepen van Dr. Ullrich het hoofd koel en behaalden ze het voor hen enige aanvaardbare resultaat. Waar de tegenstand in LMP1 maar gering was, werd er in de andere klassen met hand en tand gestreden voor de overwinning. De safety car zorgde keer op keer ervoor dat het veld weer samen werd gebracht, wat telkens spectaculaire duels opleverde.
Audi R18 TDI #2Audi R18 TDI #2
De R18 TDI #2 die bemand werd door Audi’s meest ervaren piloten, werkte een foutloze wedstrijd af en kon het beste omgaan met het verkeer. De drie ervaren rotten lieten daarbij de #3 van Bernhard, Dumas en Duval achter zich, die net wat leken te kort komen en een half uur van het einde nog een lang oponthoud hadden in de pits. De polezettende #1 van ondermeer de Belgische Duitser André Lotterer, kreeg af te rekenen met elektronische problemen en verloor veel tijd. De verrassing van het weekend waren ongetwijfeld de prestaties van de fonkelnieuwe Honda Performance Development ARX-03a. Klaus Graf slaagde in zijn Muscle Milk exemplaar in een 1:47.979 en zat daarmee slechts een goede vier tienden van de snelste tijd van de winnende R18. Zowel de JRM als de Muscle Milk HPD ARX-03a toerden op een gegeven moment rond in derde positie, maar beide wagens vielen later in de wedstrijd terug met technische problemen. Ook de Rebellion Lola-Toyota #12 van Prost/Jani/Heidfeld kreeg af te rekenen met pech, de in Lotus kleuren getooide P1 vertoefde daarvoor echter regelmatig in de top vijf. Doordat vele LMP1’s terugvielen in eindfase, dook opeens de oude vertrouwde Pescarolo 01 in de top drie op. De troepen van Henri Pescarolo werkten een anonieme maar constante wedstrijd af en bezorgden zo de Pescarolo 01 een waardig afscheid bij haar laatste optreden. De OAK Racing Pescarolo #15 van onze landgenoot Bertrand Baguette gaf op met pech.
Muscle Milk Pickett Racing -   HPD ARX-03aMuscle Milk Pickett Racing - HPD ARX-03a

LMP1
 1. McNish/Kristensen/Capello    Audi R18 TDI                  325r        
 2. Bernhard/Dumas/Duval          Audi R18 TDI                    +4r
 3. Collard/Boullion/Jousse          Pescarolo-Judd                +7r
 4. Dyson/Smith/Kane                  Dyson Lola B12/60           +8r
 5. Leventis/Watts/Kane               Strakka HPD ARX-03a     +9r
 
 
Starworks Motorsport - HPD ARX-03bStarworks Motorsport - HPD ARX-03b
In LMP2 werd er gedurende de volledige 12 uren een knappe strijd geleverd tussen vier proto’s. De klasse die nog niet zolang terug kampte met betrouwbaarheidsproblemen en een pover imago, toonde zich vandaag zeer volwassen met een sterk veld, grote varieteit en een spannende strijd. Nieuwkomer Starworks Motorsport ging uiteindelijk met de overwinning lopen. Stéphane Sarrazin bracht de HPD ARX-03b na 12 uren wedstrijd met 32 seconden voorsprong over de meet. Dankzij het slagveld in LMP1 eindigde de LMP2 winnaar zelfs op het algemene podium. Het Amerikaans Level 5 Racing (#055) reed het merendeel van de wedstrijd aan de leiding, maar moest op de meet genoegen nemen met de tweede plek. De OAK Racing Morgan-Judd met ondermeer Olivier Pla achter het stuur vervolledigde het podium na een sterke wedstrijd.  Jan Heylen kende een bewogen 12 uren en finishte in de Conquest Morgan-Judd als negende LMP2.

LMP2
1.  Potolicchio/Dalziel/Sarrazin       Starworks Motorsport HPD ARX-03b     319r
2.  Tucker/Bouchut/Barbosa            Level 5 Racing HPD ARX-03b                 +32s
3.  Nicolet/Lahaye/Pla                     OAK Racing Morgan-Judd                        +1r
4.  Companc/Kaffer/Ayari                Pecom Racing Oreca 03-Nissan               +2r
5.  Zugel/Gonzalez/Julian               Greaves Motorsport Zytek-Nissan            +3r
 
 
RLL - BMW M3 RLL - BMW M3
De klasse waar het meeste strijd werd geleverd was ongetwijfeld GTE-Pro. Corvette, BMW, Porsche, Ferrari en Aston Martin leken allemaal in staat om met de overwinning te gaan lopen. Aanvankelijk was het Ferrari dat het voortouw nam, de polezettende AF Corse Ferrari F458 Italia kreeg echter al snel af te rekenen met versnellingsbakproblemen en verdween meteen uit het verhaal. De Luxury Ferrari die de leiding nadien overnam, crashte vervolgens na te worden verrast door een oliespoor. Daardoor moest de #71 AF Corse Ferrari van Bertolini, Beretta en Cioci het vervolgens alleen opnemen tegen de rest van het veld. De revelatie tussen de GTE’s was de grondig herziene Aston Martin Vantage V8, het trio Mücke/Turner/Fernandez was voortdurend mee in de kopgroep en draaide de vierde snelste wedstrijdronde in GTE-Pro. Een slecht gemonteerd wiel gooide enkele uren voor het einde echter roet in het eten voor Prodrive. Naarmate de wedstrijd vorderde rukten de BMW’s en Corvettes na een bescheiden start op naar de kop van het veld, waar ze de #71 AF Corse Ferrari vervoegden. De  #77 Felbermayr-Proton Porsche van Lietz, Lieb en Pilet was ook steeds in de voorste gelederen te vinden, maar kwam uiteindelijk net dat tikkeltje tekort om zich te mengen in de debatten. In de slotfase speelde er zich een ongemeen spannende tweestrijd af tussen Joey Hand in de BMW #56 en Oliver Beretta, waarbij beide heren in de laatste ronde in het heetst van de strijd even van de baan gaan. De ver teruggevallen AF Corse Ferrari #51 gaf Hand's BMW een tik, waardoor de Amerikaan het gras op drift. Beretta ziet het allemaal gebeuren voor zich en spint zijn wagen in de chaos. De Monegask verliest echter aanzienlijk meer tijd en moet Magnussen in de Corvette #03 nog voor laten.

GTE-Pro
1.   Hand/Müller/Summerton        RLL BMW M3                         307r
2.   Magnussen/Garcia/Taylor      Corvette C6 ZR1                      +6s
3.   Bertolini/Beretta/Cioci            AF Corse Ferrari F458 Italia   +8s
4.   Gavin/Milner/Westbrook        Corvette C6 ZR1                     +21s
5.   Müller/Auberlen/Alzen            RLL BMW M3                         +26s

Foto: Audi & ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zondag 18 maart 2012 om 03:48


Andere publicaties op Racingworld.be...