Na de 12 uren van Sebring waar beide kampioenschappen eenmalig tegelijk de baan deelden, gaan het WEC en de AMLS nu weer ieder hun eigen weg. Kon je hier eergisteren al lezen dat het WEC voor zijn tweede race in Spa momenteel al 37 deelnemers heeft kunnen aantrekken, dan brengen de ALMS ongeveer een zelfde aantal wagens op de baan voor haar tweede manche binnen twee weken op het circuit van Long Beach.
Viel het bij de deelnemerslijst voor Spa op dat de LMP klasses sterk vertegenwoordigd waren in tegenstelling tot de GT’s, dan zit men bij de ALMS op het omgekeerde spoor. Daar ogen beide LMP klasses erg mager met maar 3 LMP1’s en 4 LMP2’s. In GTE kan men echter rekenen op een mooi startveld. De Amerikaanse serie kent verder een mooie aanvulling met de PC’s (9 wagens) en de GTC klasse (7 Porsche’s) die altijd wel wat extra spanning in de wedstrijd brengen.
Het is de vraag of de LMP1 klasse nog veel toekomst heeft in de Verenigde Staten met slechts drie deelnemers. Groot favoriet is de Muscle milk HPD ARX-03a die het moet opnemen tegen de twee Lola-Mazda’s van Dyson Racing. Voorlopig telt P2 slechts vier wagens, maar dat aantal kan later op het seizoen misschien aangroeien tot een 7-tal. Naast de twee HPD-ARX-03b van Level 5 en de Lola-Honda van Black Swan Racing, is er natuurlijk nog de Morgan van Conquest Endurance. Echter geen Jan Heylen meer te vinden bij de rijders van het Belgische team.
Bij de GT’s zal er weer hevig gestreden worden voor de overwinning tussen Corvette, Porsche, Ferrari en BMW. Terwijl Aston Martin zijn Vantage GTE in Gulf kleuren na Sebring voor de tweede maal inzet in het land van Uncle Sam maken we ons ook op voor het debuut in de serie van de Lotus Evora.
Deelnemers ALMS Long Beach:
6 | P1 | HPD ARX-03a | Muscle Milk | Luhr-Graf |
16 | P1 | Lola B12/60-Mazda | Dyson Racing | Dyson-Smith |
20 | P1 | Lola B11/60-Mazada | Dyson Racing | Marsal-Lux |
37 | P2 | Morgan LMP2 2012 | Conquest Endurance | Plowman-H. Hansson |
54 | P2 | Lola B11/80-Honda | Black Swan Racing | Pappas-Curtis |
95 | P2 | HPD ARX-03b | Level 5 Motorsports | Tucker-Diaz |
055 | P2 | HPD ARX-03b | Level 5 Motorsports | Tucker-Bouchut |
3 | GT | Corvette C6 ZR1 | Corvette Racing | Magnussen-Garcia |
4 | GT | Corvette C6 ZR1 | Corvette Racing | Gavin-Milner |
17 | GT | Porsche 997 RSR | Team Falken Tire | Henzler-Sellers |
23 | GT | Lotus Evora | Lotus / Alex Job | Sweedler-T. Bell |
44 | GT | Porsche 997 RSR | Flying Lizard | Neiman-Holzer |
45 | GT | Porsche 997 RSR | Flying Lizard | Bergmeister-Long |
48 | GT | Porsche 997 RSR | Paul Miller Racing | B. Miller-S. Maassen |
55 | GT | BMW M3 E92 | BMW Team RLL | J. Muller-Auberlen |
56 | GT | BMW M3 E92 | BMW Team RLL | Hand-D. Muller |
01 | GT | Ferrari 458 Italia | Extreme Speed | Sharp-Van Overbeek |
02 | GT | Ferrari 458 Italia | Extreme Speed | Brown-Cosmo |
007 | GT | Aston Martin V8 | Aston Martin | Turner-Fernandez |
5 | PC | Oreca 09 FLM | Muscle Milk | Guasch-Gidley |
7 | PC | Oreca 09 FLM | Merchant Services | TBA |
8 | PC | Oreca 09 FLM | Merchant Services | Mercelli-Downs |
9 | PC | Oreca 09 FLM | RSR Racing | Junqueira-Drissi |
18 | PC | Oreca 09 FLM | Performance Tech | Nicolosi-Vera |
25 | PC | Oreca 09 FLM | Dempsey Racing | Richard-Ende |
52 | PC | Oreca 09 FLM | PR1 Mathiasen | Leitzinger-Junco |
05 | PC | Oreca 09 FLM | Core Autosport | Bennett-Braun |
06 | PC | Oreca 09 FLM | Core Autosport | Popow |
11 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | JDX Racing | Cumming-Valiante |
22 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | Alex Job Racing | MacNeil-Keen |
24 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | Competition Motorsports | Faieta-Avenatti |
31 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | NGT Motorsport | Benitez Jr et Sr |
32 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | GMG Racing | sofronas-Welch |
34 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | Green Hornet | LeSaffre-Faulkner |
66 | GTC | Porsche 911 GT3 Cup | TRG | Di Guida-Pumpelly |
Foto: ALMS