Valencia: Eerste pole in 2012 voor WK-leider Muller

Yvan Muller - Chevrolet Cruze 1.6TYvan Muller - Chevrolet Cruze 1.6T
Onder een bewolkte hemel wordt in het Oost-Spaanse Valencia de kwalificatie voor de tweede meeting van het seizoen 2012 verreden. Belangrijk voor dit weekend is dat een aantal van de SEAT-rijders (noodgedwongen) heeft moeten teruggrijpen naar de motor van afgelopen jaar, wegens een gebrek aan nieuwe SEAT-krachtbronnen. Hoe de waardeverhoudingen liggen op het Circuit Ricardo Tormo, moet duidelijk worden na de twee korte kwalificaties. De Auto GP race die zonet is afgewerkt kende een woelig verloop met een neutralisatie achter de safety car; tijdens de wedstrijd verloor een eenzitter wat olie uit een opgeblazen motor, waardoor er in de tweede bocht wat stof op de baan ligt in een poging de smurrie te neutraliseren.
De eerste kwalificatiesessie begint slecht voor Tom Coronel, nog tweede in de laatste vrije training. Onze Noorderbuur moet na de eerste ronde de pits opzoeken, waar de ROAL meccano's in ijl tempo beginnen te sleutelen aan de BMW, terwijl een aandrijfas klaar ligt naast de bolide... Ondertussen is het Pepe Oriola, één van de weinigen onderweg met de nieuwe SEAT-motor, die de schermen paars laat oplichten en zodoende snelste chrono's neerzet. Tarquini doet eveneens een gooi naar de snelste tijd, maar alle verwoede pogingen ten spijt is het Yvan Muller die autoritair snelste gaat met acht tiende van een seconde. De tijd van de Fransman wordt echter geschrapt wegens het afsnijden van de eerste bocht, waardoor Spiderman bovenaan de tabellen blijft. Met nog een dikke vijf minuten op de klok lukken de ROAL-meccano's in een huzarenstukje en rijdt Tom Coronel terug weg van de box; het team heeft in minder dan een kwartier tijd een aandrijfas vervangen op de BMW, waardoor Coronel nu nog 2 ronden heeft om zich in de top twaalf te hijsen en door te stoten naar de polestrijd voor de eerste race. Met nog enkele tikken op de klok, eindigt Coronel als derde, ruimschoots voldoende. Onze landgenoot Andrea Barlesi eindigt op een teleurstellende voorlaatste plaats met zijn Leon, op twee seconden van de pole, ondanks dat hij de meeste ronden aflegde. Veel meer dan een zucht en "no comment" kon de jonge Belg na afloop niet uitbrengen. De Ford's van Team AON stellen eveneens teleur; geen van beide bolides mag starten in Q2. Chilton, eenentwintigste, gaf zelfs aan wat power te missen, ondanks dat de bolide goed aanvoelde.

Weinig drama in het tweede deel van de kwalificaties, waar we precies evenveel Independents vinden als fabrieksrijders. Menu zet pas op het einde van de sessie een tijd neer, maar eindigt pas negende. Ook Tarquini gaat heel breed en moet uiteindelijk door het grind in zijn tocht naar de poletijd. Uiteindelijk is het Yvan Muller die de pole beet heeft; de Fransman verbetert zijn chrono zelfs nog in zijn laatste ronde; 1:42.228 is de referentie. Naast Muller vinden we Tarquini, terwijl Tom Coronel netjes van op de tweede rij start. Naast onze Noorderbuur is Pepe Oriola voor zijn thuispubliek de beste bij de Independents. Met een vijfde startplaats voor Huff, voor Michelisz, Engstler en Dudukalo krijgen we een mooi gediversifieerde startgrid.

Vermelden we tot slot nog dat de SEAT van Dudukalo in het parc fermé begint te branden... Tweede meeting op rij waar een SEAT met een brand af te rekenen krijgt, maar gelukkig zijn er de mensen van Team AON die helpen de vlammen op de Leon gedoofd te krijgen. Het is echter ten zeerste de vraag of de Lukoil bolide in het parc fermé kan blijven voor de start van de wedstrijd morgen zonder reparaties te vereisen.

Aangezien er tijdens de kwalificaties dit jaar eveneens punten worden uitgedeeld, staat Muller met 59 punten nu iets steviger aan de leiding in de WK-tussenstand, voor Huff (37), Menu (26), Coronel (25) en Tarquini (24).

Uitslag Q1
01. Tarquini 1:42.933
02. Menu + 0.042
03. Dudukalo + 0.297
04. Coronel + 0.390
05. Oriola + 0.407
06. O'Young + 0.458
07. Huff + 0.494
08. Muller + 0.525
09. Michelisz + 0.550
10. Engstler + 0.750
...
23. Barlesi + 2.191

Uitslag Q2 (startgrid race 1)
01. Muller 1:42.228
02. Tarquini + 0.363
03. Coronel + 0.415
04. Oriola + 0.601
05. Huff + 0.634
06. Michelisz + 0.766
07. Engstler + 0.880
08. Dudukalo + 1.182
09. Menu + 1.244
10. Aste + 1.316

Foto: Chevrolet


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zaterdag 31 maart 2012 om 14:45


Andere publicaties op Racingworld.be...