Sven Van Laere met Frans Verschuur in Dutch Production Open

Sven van Laere voorstellen hoeft nauwelijks. De 38-jarige piloot uit Wommelgem heeft destijds in de Belcar een pak ervaring opgedaan, reed maar liefst achtmaal de 24 Hours of Zolder en tweemaal de 24 Hours of Spa-Francorchamps. Afgelopen jaar reed de Antwerpenaar een gans seizoen Belcar, inclusief de 24 Hours of Zolder bij Skylimit en de 24 Hours of Spa met de Aston Martin GT4 van Speedlover.
 Komend seizoen gaat hij aan de slag bij Equipe Verschuur met een MINI die ooit door Verschuur zelf werd opgebouwd en in handen was van MDM Motorsport; het Nederlands team dat nauw samen werkt met DB Motorsport in GT3.
 
Het kampioenschap dat beide ervaren piloten aansnijden is de nieuwbakken Dutch Production Open en gaat dit weekend van start in het kader van de Kruidvat Gilette Paasraces. Een serie onder de vleugels van de Dutch Power Pack en georganiseerd door Circuit Park Zandvoort.
 
“Ik had het echt naar mijn zin binnen Skylimit, maar het uitblijven van een Belgisch kampioenschap deed me zoeken naar een alternatief. En dit onder impuls van sponsors zoals Tom Tailor waarmee ik reeds een vierjarige samenwerking heb en andere sponsors die belangen hebben in de ganse Benelux. Ook ben ik tevreden met de steun van Norkring die ook reeds met Bert Longin in de Supercar Challenge aanwezig is in Nederland”, aldus Sven Van Laere
 
De Dutch Production Open is een kampioenschap met een vrij liberaal reglement. Er zijn drie Klassen voor wagens die dicht aanleunen bij het standaard model en ook enkele Cup versies vinden er onderdak. De drie Klassen mogen respectievelijk maximaal 1min55, 2min en 2min05 over een rondje Zandvoort doen. Er zit een bepaalde logica in waarbij de organisatoren kunnen ingrijpen. Een zuivere GT4-wagen bvb zal uiteraard niet toegelaten worden in de traagste Klasse. Wie dan toch onder de normtijd duikt heeft recht op een joker. Een tweede vergrijp wordt per 10/sec. bestraft met een extra seconde straftijd. Driemaal onder de normtijd wordt bedacht met een drive through en wordt mogelijk tijdens een volgende race naar een hogere Klasse verwezen. Een bijkomende moeilijkheid is dat alle wagens worden geschoeid op Toyo intermediates. Zodoende blijft de runningskost laag en wordt het moeilijk om te normtijden te benaderen.
 
“De MINI die wij bemannen is geen Cooper S en werd destijds in opdracht door Verschuur opgebouwd voor een Cup”, gaat Sven verder. “Door het feit dat deze Cup in Nederland niet echt van de grond kwam zijn deze identieke wagens uitgezwermd in Nederland en we hopen dat er nu terug enkele opnieuw opduiken. De MINI’s zijn destijds allemaal door Equipe Verschuur opgebouwd om in ideale omstandigheden een chrono van 2’05” te benaderen. Logisch dus dat wij ons inschrijven in deze Klasse. Het zal knokken worden om deze chrono te benaderen, laat staan eronder duiken. Gezien het feit dat het om een nieuw kampioenschap gaat is het momenteel koffiedik kijken hoe de concurrentie uit de hoek zal komen. Mogelijk komen we uit tegen enkele Clio’s die in Cup versie makkelijker deze chrono kunnen benaderen en dus iets relaxer kunnen rijden”.
 
Het is een zeer intense competitie met per weekend twee sprints over 25 minuten en een endurance over 60 minuten met een verplichte pitstip.
 
Sven Van Laere: “De filosofie leunt een beetje aan bij de reglementen van de BTCS waarin destijds ook een normtijd werd opgelegd. Met dat verschil dat men zal trachten om de wagens in de goede Klasse te deponeren, waarin ze dan ferm moeten trappen om die normtijd te kunnen benaderen. Het is een nieuwe uitdaging, maar ik denk dat ik een goed alternatief heb gevonden gezien het momenteel in België niet veel soeps is. En het Team van Verschuur is zeer professioneel. Zelfs in een dergelijke competitie komt er een ingenieur en data logging aan te pas. Ik ben dan ook zeer tevreden dat ik samen kan rijden met een man als Frans Verschuur himself die een super palmares kan voorleggen van meer dan 30 jaar autosport. Ik kan nog een pak opsteken van die man. Voor mij is dit geen stap terug. Samen rijden met deze Nederlandse levende legende en de professionele aanpak bekijk ik als een stap voorwaarts”.
 
“Over onze ambitie kunnen we nog maar weinig kwijt omdat we eenvoudig nog niet weten wat ons te wachten staat. Maar in onze Klasse ambiëren we uiteraard wel podiumplaatsen en een sterk en regelmatig kampioenschap”.
 
“Naast deze nieuwe uitdaging zou ik uiteraard graag opnieuw aan de slag gaan tijdens de twee etmaalraces in België. Enerzijds en met stip genoteerd is er de 24 Hours of Spa. We hebben gevraagd of we met de Nissan GT4 van Equipe Verschuur aan de start kunnen komen, maar er worden geen GT4-wagens toegelaten. Een alternatief zou mogelijk de Porsche 997 GT3 Supercup van Speedlover kunnen bieden. Anderzijds is er de 24 Hours of Zolder waarin ik graag opnieuw de troepen van Skylimit wil vervoegen die nu worden ondersteund door ex-winnaar First Motorsport”.

Sven Van Laere press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 04 april 2012 om 11:38


Andere publicaties op Racingworld.be...