Marc VDS en KRK kleuren tweede testdag

Marc VDS Racing - BMW Z4Marc VDS Racing - BMW Z4
Vandaag vond op Circuit Zolder de tweede internationale testdag plaats en ondanks dat er geen geluidsbeperking gold bleef de belangstelling wederom matig. Werd de dag opengesteld voor alle GT wagens, zelfs 'GT1', dan was er van deze laatste categorie geen enkele wagen komen opdagen. Ook werd er specifiek gemikt op de deelnemers aan de Supercar Challenge, maar ook daar daagden slechts enkele gegadigden op. Gelukkig waren er nog de Belgische teams van Marc VDS Racing en KRK Racing, beiden met de wagens voor de BES, om de kijklustigen op deze koude lentedag op te warmen.
Konden we gisteren nog de Scotty van AD Sport, de BMW van RaceArt of de Mazda van Van Herck aan het werk zien, dan waren deze wagens vandaag al terug vertrokken. Wel daagde KRK Racing nu op met zijn twee Mercedes SLS GT3’s die zullen deelnemen aan de Blancpain Endurance Series. Ook Marc VDS Racing was nog steeds present met zijn twee BMW Z4’s die zullen uitkomen in dezelfde serie. Het tweede exemplaar van de Z4 raakte maar net op het laatste moment rijklaar en de mechaniciens hebben de afgelopen nachten nauwelijks geslapen.

Werden deze testdagen aangekondigd als speciaal toegespitst op de deelnemers aan de Supercar Challenge, dan bleef de opkomst uit dit kampioenschap eerder matig; geen Corvette GT1, Ferrari , Marcos, Praga of zelfs Porsche, wel aanwezig waren de Speedtec Viper, de Blue Berry Mosler, de BMW Silhouette van JR Motorsport, een SPORK Seat evenals enkele andere Nederlandse BMW’s. We zagen zelfs SC organisator Dick van Elk een racepak aantrekken en plaats nemen achter het stuur van de blauwe Mosler waar normaal zijn zoon mee rijdt.

Bij Marc VDS Racing namen Maxime Martin en Mike Hezemans de morgensessie voor hun rekening. In de namiddag nam Palttala over van Martin, die later op de dag naar Nogaro vertrok om deel te nemen aan de GT1 race aldaar. Martin werd opgeroepen door zijn oud team LMP Motorsports om de Aston Martin te besturen daar één van de voorziene rijders, Antonio Pizzonia, niet is komen opdagen. Bert Longin was dan weer aanwezig om in te springen voor Hezemans. Beide BMW’s testten verschillende afstellingen uit, maalden heel wat rondjes af, maar versnellingbakproblemen verhinderden een zorgeloze sessie.

Een opvallende verschijning was ook de Lamera Silhouette die gans de dag rondtoerde met gasten aan boord om alzo deze  mensen warm te maken voor deze nieuwe Franse Cup, die dit jaar ook het circuit van Zolder zal aandoen begin juni. Ook opvallen, maar dan in minder goede zin, deed een historische Porsche 911 door zijn motor op te blazen op de rechte lijn en al zijn olie uit te gieten aan te buitenkant van de eerste linkse.


Bij KRK was het vooral Karl Wendlinger die veel werk verzette, de Oostenrijker toerde het grootste deel van de dag rond op de wagen met nummer dertien. In de morgen was er even opschudding toen op de wagen een klapband kreeg op het circuit, maar het team verhielp het euvel ter plaatse en de wagen liep geen schade op. In de namiddag nam dan Anthony Kumpen over. Op de tweede Mercedes kwam enkel Nederlander Denis Retera in actie. Veel aandacht ging er naar de remmen die nog steeds een zwak punt van de wagen blijken te zijn.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Nationaal op woensdag 04 april 2012 om 18:45


Andere publicaties op Racingworld.be...