Ook Dutch GT4 Championship ging dit weekend van start

HTC Porsche Groep Zuid - Porsche 911 GT4HTC Porsche Groep Zuid - Porsche 911 GT4
Op het circuit van Zandvoort gingen de Nederlandse nationale kampioenschappen traditiegetrouw van start met de Paasraces. Nederland blijft het GT4 reglement trouw voor zijn topklasse het Dutch GT Championship. Na jaren is het nog steeds zoeken naar een uitgebreid deelnemersveld, terwijl het GT4 technisch reglement nog altijd voor vrije interpretaties zorgt. Maar eenmaal op de baan gingen de dertien wagens die aanwezig waren bij deze openingsrace er hard tegenaan.
Kwaliteit boven kwantiteit, dat lijkt nog altijd het moto te zijn van het Dutch GT4 kampioenschap. Na het wegvallen van het FIA Europees GT4 kampioenschap is het Nederlandse kampioenschap het enige in Europa dat zich enkel richt op GT4 wagens. Ondanks de afwezigheid van een Europees kampioenschap leverde dit niet direct meer deelnemers op voor het Dutch GT4 en met dertien starters bleef het veld evenals verleden jaar kwantitatief eerder naar de magere kant. Maar met teams als Racing Team Holland, Cor Euser Racing of Ekris racing staan Nederland's bekendste teams wel aan de start. De nieuwigheid van dit jaar is de deelname van Nissan GT Academy Team dat twee Nissan 370 Z inzet en Tim Coronel als rijder aantrok. Een blijvend probleem voor dit kampioenschap is ook het feit dat bepaalde teams het reglement nogal vrij naar eigen voordeel interpreteren, wat vroeger al tot menige strubbeling leidde. Ook nu was het zover en de winnaar van race 1, de Corvette van Zumbrink, werd uit de uitslag geschrapt wegens technisch niet conform.

De overwinning in de eerste sprintrace ging zo naar Cor Euser met de Lotus Evora voor Ricardo van der Ende op een BMW M3 van Racing Team Holland. Opvallend was dat de we vijf verschillende merken terugvinden op de vijf eerste plaatsen, wat er op lijkt te wijzen dat er een evenwicht is gevonden tussen het uitbalanceren van de prestaties ven de verschillende modellen De tweede sprintrace werd nipt gewonnen door Phil Bastiaans in een Porsche. Bastiaans pakte van bij de start de leiding maar snel slijtende banden deden hem nog bijna de overwinning verliezen aan een oprukkende Kool (Corvette). De technisch niet conforme (Computer programmatie) Corvette werd wel aan de start toegelaten mits een strafbalast van 30 kg. De lange hoofdraceging eveneens naar de Porsche van Bastiaans/Lammers, die in de regen met overmacht wonnen van opnieuw de Corvette van Kool/Zumbrink.

Uitslag race 1:
1. Cor Euser (Cor Euser Racing Lotus Evora GT4)
2. Ricardo van der Ende (Racing Team Holland BMW M3 GT4)
3. Paul Vahstal (Day V Tec Corvette C6)
4. Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven Porsche 911 GT4)
5. Ronald Morien (Las Moras Racing Team Chevrolet Camaro)

Uitslag race 2:
1. Phil Bastiaans (Porsche Centrum Eindhoven Porsche 911 GT4)
2. Ferdinand Kool (Day V Tec Corvette C6)
3. Mathijs Harkema (Day V Tec Corvette C6)
4. Dick Freebird (Cor Euser Racing Lotus Evora GT4)
5. Jan Joris Verheul (HDI-Gerling - Ekris Motorsport BMW M3 GT4)

Uitslag race 3:
1. Phil Bastiaans / Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven Porsche 911 GT4)
2. Henry Zumbrink / Ferdinand Kool Day V Tec Corvette C6)
3. Ricardo van der Ende / Nicky Catsburg Racing Team Holland BMW M3 GT4)
4. Christopher Stockton (Team Ningbo BMW M3 GT4)
5. Mathijs Harkema / Paul Vahstal (Day V Tec Corvette C6)

Foto: GT3.nl press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 10 april 2012 om 07:52


Andere publicaties op Racingworld.be...