6H. of Spa: Audi boven bij de vrije trainingen

Audi R18 e-tron quattro #1Audi R18 e-tron quattro #1
Dat Audi de 6 hours of Spa gaat winnen daar twijfelt niemand aan, sinds het terugtrekken van Peugeot en het forfait van Toyota voor deze wedstrijd heeft het Duitse merk dit weekend geen tegenstander van formaat meer. Audi domineerde dan ook beide sessies vandaag en plaatste zijn vier wagens tweemaal op de vier eerste plaatsen. Tot zover dus geen verrassing, dat de kloof met de rest van het veld weer zo groot is blijft schrijnend, het verschil bedroeg meer dan 2 seconden op de snelste benzine LMP1 in de ochtend en meer dan 3 in de namiddag.
Pescarolo Team - Dome S102.5 JuddPescarolo Team - Dome S102.5 Judd
De ernstige dingen begonnen bij de eerste vrije sessie deze morgen en al snel bleek Audi boven de concurrentie te staan. Het merk plaatste continu zijn vier wagens aan de top van de tabellen met een nieuwe e-tron quattro’s voorop. De #1 van Fässler/Lotterer/Treluyer nestelde zich op kop met een tijd van 2:04.434, voor de Ultra van Dumas/Gené/Duval, de tweede e-tron van Capello/Kristensen/McNish en de Ultra van Bonanomi/Jarvis. Rebellion Racing toonde zich als 'best of the rest' en noteerde met beide Lola’s de vijfde en zesde chrono, maar dat op al meer dan 2 seconden van de snelste Audi. De Dome S102.5 presteerde goed bij zijn debuut en zette de zevende tijd neer voor de HPD van Straka Racing. Oreca dat aanwezig is met zeven wagens in LMP2 behaalde de voorlopig snelste tijd met de wagen van Pecom Racing. De concurrentie was echter niet ver af, de Status Lola was tweede snelste en de Starworks Motorsport HPD derde snelste. Bij de GTE’s ging de top chrono naar AF Corse (Bruni/Fisichella) voor de Felbermayr-Proton Porsche van Lieb/Lietz terwijl de IMSA Matmut Porsche op kop staat bij de GTE-Am.

Oak Racing - Morgan JuddOak Racing - Morgan Judd
Een zelfde beeld kregen we bij de tweede vrije training in de late namiddag, weer domineerden de vier Audi’s en het was opnieuw de #1 met Lotterer aan het stuur die zich het snelste toonde in 2:03.075. Ditmaal nestelde de tweede e-tron quattro zich op de tweede plaats voor beide Ultra’s. Opnieuw waren beide Rebellion Lola’s de snelste benzine’s voor de Dome, maar het verschil met de Audi was nu opgelopen tot maar liefst 3.5 seconden. Bij de LMP2’s was ditmaal de  #24 Oak Morgan-Judd de primus, voor de Lotus Lola. Ditmaal kregen we Lieb/Lietz op kop bij de GT’s, voor de Aston Martin Vantage gevolgd door de drie Ferrari's . Bij de GTE-Am klasse blijft de IMSA Matmut Porsche de snelste van de Larbre Corvette’s. De sessie werd even voor het einde afgevlagd nadat Alexander Sims de Status Lola op de Raidillon zwaar in de bandenmuur parkeerde, omwille van de grote schade en om hun deelname aan de 24h du Mans niet in het gedrang te brengen zal de Ierse LMP2 niet meer in actie komen dit weekend.

Oak Racing - Oak Pescarolo JuddOak Racing - Oak Pescarolo Judd
Bij de Belgen vinden we Baguette met de OAK LMP1 met de tiende tijd in de morgen en de achtste tijd in de namiddagsessie. Bas Leinders, die zijn debuut maakt op de Morgan LMP2, vinden we terug op de zeventiende (zevende tijd LMP2) en de negentiende (tiende tijd LMP2) plaats. Maxime Martin die de Morgan met Leinders zal delen bij de 24 uren van Le Mans is er niet bij aangezien hij dit weekend moet aantreden in het ADAC GT kampioenschap in Zandvoort.

Foto: Audi & Ronald Janssens


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op donderdag 03 mei 2012 om 21:22


Andere publicaties op Racingworld.be...