Ervaren rot Allan McNish heeft in een relatief rustige kwalificatiesessie voor de 6 Hours of Spa zijn Audi R18 e-tron quattro meteen op pole gezet bij het debuut van de wagen. Zoals verwacht stond er geen maat op Audi dat dan ook de eerste vier posities innam met de ultra #4 van Bonanomi op P2 (+0514), de e-tron #1 van Fässler op P3 (+0.653) en de ultra #3 van Duval op P4 (+1.126). John Martin zette enigszins verrassend de ADR-Delta Oreca-Nissan op de pole in het ongemeen competitieve LMP2 veld. Snelste GTE op de baan was de Luxury Racing Ferrari van een ontketende Makowiecki.
Het hoeft u niet te verbazen dat Audi zonder de concurrentie van een grote constructeur met de vingers in de neus zijn vier wagens bovenaan de tabellen plaatste. De strijd voor de zege zal morgen dus een interne aangelegenheid zijn voor Audi, afwachten of de wagens de race in formatie zullen afwerken of dat er weldegelijk gaat gestreden worden tussen de Diesels. Best of the rest was de Rebellion Lola-Toyota van Neel Jani die de vijfde tijd neerzette, anderhalve seconde achter de traagste Audi. In tegenstelling tot Sebring lijkt de Strakka HPD ARX-03a nu het snelste exemplaar op de baan te zijn, met Danny Watts op P6 vier tienden achter de Rebellion Lola. De Dome S102.5 lijkt wat van zijn snelheid te hebben verloren en kwam in de handen van Bourdais niet verder dan de negende tijd. De meest verontruste gezichten vonden we echter terug bij OAK Racing waar hun LMP1 de traagste was van de hoop met een halve seconde marge, afwachten Bertrand Baguette morgen op de Dunlop's wat terrein kan goedmaken in de voorspelde regen.Met 17 wagens in LMP2 was het vooraf zo goed als onmogelijk om de pole te voorspellen. Enigszins verrassend ging deze naar de blauw-witte ADR-Delta Oreca Nissan van John Martin die daarmee James Rossiter (+0.041) voorbleef in de mooie Lotus-Lola. Sam Hancock noteerde in zijn Jota Zytek-Nissan een knappe derde chrono en met de OAK Racing Morgan-Judd in handen van Olivier Pla op P4 staan er vier verschillende chassis’ aan de top van de tabellen. Bas Leinders presteerde met de achtste chrono meer dan degelijk bij zijn debuut in zijn zwart-roze Morgan Judd en bleef maar net de Belgische Boutsen Ginion Oreca voor.
In GTE-Pro was de toptijd wegelegd voor Fédéric Makowiecki in zijn Luxury Racing Ferrari F458 Italia. De sympathieke Fransman reed het semi-fabrieksexemplaar van Fisichella (AF Corse) op maar liefst +0.373s achterstand. Ook de Aston Martin van Mücke (P3) en de Felbermayr-Proton Porsche van Lieb (P4) toonden zich competitief en sloten net achter Fisichella aan.
In GTE-Am werden de twee eerste tijden gereden door ELMS-wagens, met op pole de Porsche van Nicolas Armindo (IMSA Performance Matmut) en Marco Cioci (AF Corse) op P2 (+0.335). De Amerikaan Gunnar Jeannette presteerde sterk in de tweede Luxury Ferrari op P3, net voor de twee Larbre Corvettes op de vierde en vijfde plek. Marcus Palttala reed in zijn JWA-Avilla Porsche naar de zevende tijd op harde Pirelli's.
Uitslag kwalificaties 6 Hours of Spa
Pos | Wagen | Rijders | Klasse | Tijd | Gap | ||
01 | Audi R18 e-tron quattro | Dindo Capello Tom Kristensen Allan McNish | LMP1 | 2:01.579 | |||
02 | Audi R18 Ultra | Marco Bonanomi Oliver Jarvis | LMP1 | 2:02.093 | + 0.514 | ||
03 | Audi R18 e-tron quattro | Marcel Fässler André Lotterer Benoit Tréluyer | LMP1 | 2:02.232 | + 0.653 | ||
04 | Audi R18 Ultra | Romain Dumas Loic Duval Marc Gené | LMP1 | 2:02.705 | + 1.126 | ||
05 | Lola B12/60 Coupé - Toyota | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld | LMP1 | 2:04.234 | + 2.655 | ||
06 | HPD ARX 03a - Honda | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane | LMP1 | 2:04.636 | + 3.057 | ||
07 | Lola B12/60 Coupé - Toyota | Andrea Belicchi Harold Primat | LMP1 | 2:05.078 | + 3.499 | ||
08 | HPD ARX 03a - Honda | David Brabham Karun Chandhok Peter Dumbreck | LMP1 | 2:06.946 | + 5.367 | ||
09 | Dome S102.5 - Judd | Sébastien Bourdais Nicolas Minassian | LMP1 | 2:06.954 | + 5.375 | ||
10 | Oak Pescarolo - Judd | Guillaume Moreau Bertrand Baguette Dominik Kraihamer | LMP1 | 2:07.504 | + 5.925 | ||
11 | Oreca 03 - Nissan | John Martin Robbie Kerr Tor Graves | LMP2 | 2:09.302 | + 7.723 | ||
12 | Lola B12/80 Coupé - Lotus | Luca Moro Kevin Weeda James Rossiter | LMP2 | 2:09.343 | + 7.764 | ||
13 | Zytek Z11SN - Nissan | Simon Dolan Sam Hancock | LMP2 | 2:09.634 | + 8.055 | ||
14 | Morgan - Judd | Jacques Nicolet Matthieu Lahaye Olivier Pla | LMP2 | 2:09.656 | + 8.077 | ||
15 | Lola B12/80 Coupé - Lotus | Thomas Holzer Mirco Schultis Renger Van Der Zande | LMP2 | 2:09.833 | + 8.254 | ||
16 | Oreca 03 - Nissan | Luis Perez Companc Soheil Ayari Pierre Kaffer | LMP2 | 2:09.965 | + 8.386 | ||
17 | Zytek Z11SN - Nissan | Christian Zugel Ricardo Gonzalez Elton Julian | LMP2 | 2:10.656 | + 9.077 | ||
18 | Morgan - Judd | David Heinemeir Hansson Bas Leinders | LMP2 | 2:10.875 | + 9.296 | ||
19 | Oreca 03 - Nissan | Jack Clarke Bastien Brière Jens Petersen | LMP2 | 2:11.052 | + 9.473 | ||
20 | HPD ARX 03b - Honda | Vicente Potolicchio Ryan Dalziel Stéphane Sarrazin | LMP2 | 2:11.185 | + 9.606 | ||
21 | Oreca 03 - Nissan | Jody Firth Warren Hughes Brendon Hartley | LMP2 | 2:11.266 | + 9.687 | ||
22 | Oreca 03 - Nissan | Nelson Panciatici Pierre Ragues Roman Rusinov | LMP2 | 2:11.520 | + 9.941 | ||
23 | Oreca 03 - Judd | Michel Frey Jonathan Hirschi Ralph Meichtry | LMP2 | 2:11.667 | + 10.088 | ||
24 | Oreca 03 - Nissan | Franck Mailleux Olivier Lombard Jordan Tresson | LMP2 | 2:12.078 | + 10.499 | ||
25 | Lola B12/80 Coupé - Nissan | Fabien Giroix Maxime Jousse Stefan Johansson | LMP2 | 2:14.297 | + 12.718 | ||
26 | Lola B12/80 Coupé - Nissan | Frédéric Fatien Keiko Ihara Jean-Denis Deletraz | LMP2 | 2:15.537 | + 13.958 | ||
27 | Norma M200P - Judd | Philippe Thirion Philippe Haezebrouck | LMP2 | 2:17.810 | + 16.231 | ||
28 | Ferrari F458 Italia | Frédéric Makowiecki Jaime Melo | GTE Pro | 2:19.770 | + 18.191 | ||
29 | Ferrari F458 Italia | Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni | GTE Pro | 2:20.143 | + 18.564 | ||
30 | Aston Martin Vantage V8 | Adrian Fernandez Stefan Mücke Darren Turner | GTE Pro | 2:20.227 | + 18.648 | ||
31 | Porsche 911 RSR (997) | Marc Lieb Richard Lietz | GTE Pro | 2:20.251 | + 18.672 | ||
32 | Ferrari F458 Italia | Andrea Bertolini Olivier Beretta | GTE Pro | 2:20.885 | + 19.306 | ||
33 | Porsche 911 RSR (997) | Nicolas Armindo Raymond Narac Anthony Pons | GTE Am | 2:21.640 | + 20.061 | ||
34 | Ferrari F458 Italia | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Matt Griffin | GTE Am | 2:21.975 | + 20.396 | ||
35 | Ferrari F458 Italia | Pierre Ehret Franck Montecalvo Gunnar Jeannette | GTE Am | 2:22.062 | + 20.483 | ||
36 | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees | GTE Am | 2:22.534 | + 20.955 | ||
37 | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | Jean-Philippe Belloc Christophe Bourret | GTE Am | 2:22.542 | + 20.963 | ||
38 | Ferrari F458 Italia | Robert Kauffman Brian Vickers Rui Aguas | GTE Am | 2:23.116 | + 21.537 | ||
39 | Porsche 911 RSR (997) | Joël Camathias Markus Palttala Paul Daniels | GTE Am | 2:24.035 | + 22.456 | ||
40 | Porsche 911 RSR (997) | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti | GTE Am | 2:25.358 | + 23.779 | ||
41 | Ferrari F458 Italia | Tracy Krohn Niclas Jönsson Michele Rugolo | GTE Am | 2:26.763 | + 25.184 |
Foto's: Ronald Janssens, Strakka, FIA WEC, Porsche