Waarheen leidt de toekomst van de GT klasses?

Tijdens de 6 Hours of Spa konden we getuigen zijn van een spannende strijd in de GTE-Pro tussen Ferrari en Porsche. Uiteindelijk haalde het Duitse merk het maar nipt van zijn Italiaanse tegenstander. Dit mooie duel mag echter niet verdoezelen dat het niet al te best gaat met de GTE klasse. Slechts vijf deelnemers in de GTE-Pro klasse, jaar in jaar uit een duel dat zich meestal beperkt tot Porsche en Ferrari, de komst van nieuwe merken die maar uitblijft, GT3's die even snel zijn als GTE's, al bij al oogt de toekomst op zijn minst onzeker. Zijn de GT3's dan de redding?
De ACO staat nog steeds volop achter zijn GTE klasse en beweert dat alles naar wens verloopt. Men verwijst daarbij naar het spannende duel tussen Porsche en Ferrari bij de laatste WEC wedstrijd op Spa en stipt aan dat de drie deelnemende modellen, dus ook de Aston Martin Vantage, aan elkaar gewaagd zijn. Men vergeet daarbij te melden dat het aantal GTE deelnemers er stelselmatig op achteruit gaat. BMW trok zich terug, van Panoz hoort men niets meer en Corvette komt alleen over de plas voor Le Mans. Bij de ACO repliceert men dat zowel Mercedes, Audi als McLaren hun interesse in de GTE klasse geuit hebben. Zeker is dat deze merken lonken naar de mythische etmaalrace van Le Mans, maar of de GTE klasse het juiste uithangbord is valt nog te bezien. Zijn deze merken bereid om de financiële inspanning te doen om een GTE wagen te bouwen als ze al een
Larbre Competition - Chevrolet Corvette C6-ZR1Larbre Competition - Chevrolet Corvette C6-ZR1
GT3 model hebben dat minstens even snel is en in meerdere kampioenschappen ingezet kan worden (waaronder nu ook GrandAm). Bovendien worden alle GTE wagens (net zoals de GT3's) voortdurend door de ACO gebalanceerd, zo is de Porsche nu 45 kg lichter dan de Ferrari F458 en deze heeft grotere luchtinlaat, terwijl de Aston zelfs 65 kg minder weegt, een nog grotere luchtinlaat plus een bredere vleugel heeft. Het is niet zeker of constructeurs wel willen investeren in een dure GTE-bolide die conform een strikt reglement dient gebouwd te worden, om daarna alsnog bestraft te worden omdat men sneller is dan de concurrentie. Wegens dit alles heeft de GTE volgens sommigen maar weinig toekomst en moet de ACO de kaart trekken van de GT3’s.

AF Corse - Ferrari F458 ItaliaAF Corse - Ferrari F458 Italia
Maar de ACO ziet voorlopig niets in het GT3 concept, temeer daar dit het geesteskind is van Stéphane Ratel en de relaties tussen de ACO en deze laatste voor het ogenblik niet echt hartelijk te noemen zijn. Iemand die wel hoopt dat de redding komt van de GT3 wagens is Patrick Peter, de organisator van de ELMS. Peter laat vanaf de volgende manche te Donington GT3’s toe in zijn races die verder gebaseerd zijn op de ACO reglementen en waar ze dus de baan zullen delen met de GTE’s. Dit is niet naar de zin van de ACO die 'zijn' GTE's ziet wankelen en op zijn minst eist dat de GT3’s zwaar beperkt worden in prestaties zodanig dat ze niet de tijden van GTE’s kunnen evenaren. Het valt echter te bezien of er GT3 eigenaars zijn die helemaal achteraan het veld van een Europese prototype serie willen rondtoeren, terwijl ze zonder aanpassingen kunnen gaan voor de overwinning in
Aston Martin Vantage V8 GTEAston Martin Vantage V8 GTE
de BES of talrijke nationale kampioenschappen. Bovendien kan men met een standaard GT3 nog steeds terecht in het WK GT1. Na een moeilijke start blijkt de overschakeling naar pure GT3 wagens in dit internationale kampioenschap toch te werken. De deelnemers reageren positief en de races zijn spannend zodat mogelijk nieuwe merken zich zullen aanbieden in de toekomst. Om in deze moeilijke economische tijden de teams zekerheid te kunnen bieden heeft Ratel al aangekondigd dat het huidige GT3 reglement ook volgend jaar nog van toepassing zal zijn in het wereldkampioenschap GT1.  De voorziene evoluties (carbon remmen, carrosserie wijzigingen, etc.) om de wagens spectaculairder en sneller te maken worden uitgesteld naar ten vroegste 2014.

IMSA Performance Matmut - Porsche 911 RSRIMSA Performance Matmut - Porsche 911 RSR
Wie dus een GT3 bouwt heeft een overvloed aan kampioenschappen waar men zijn wagens kan inzetten, het is maar de vraag of men zit te wachten op een extra mogelijkheid in de ELMS waar men achter de GTE's moet aansluiten. Het zou ons enigszins verbazen indien er een heel aantal GT3's in Donington de start zullen nemen. Het enige waar Ratel misschien voor moet vrezen is de lokroep van Le Mans, het prestige van deze wedstrijd is zo groot dat indien GT3’s daar worden toegelaten er toch enkele teams zullen zijn die niet aan de verlokking kunnen weestaan om deel te nemen aan de grootste endurance race ter wereld. Indien de ACO zwicht voor de GT3’s dan zal dat zijn weerslag hebben op het aantal deelnemers in andere GT3 kampioenschappen en betekent dit zo goed als zeker de dood van de GTE klasse. De volgende maanden zullen uitmaken welke richting we uitgaan; GTE, GT3 of toch allebei?

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op donderdag 10 mei 2012 om 19:29


Andere publicaties op Racingworld.be...