Lola Cars in moeilijkheden

Het Britse Lola Group dat Lola Cars International Limited en Lola Composites Limited omvat heeft bescherming tegen haar schuldeisers aangevraagd. Er hingen al enige tijd donkere wolken boven de Britse constructeur, maar nu lijkt de situatie stilaan kritiek te worden. Het huidige economische klimaat en vooral een ongunstige fiscale beslissing vanwege de Britse overheid worden als voornaamste redenen naar voren gebracht voor de huidige situatie. Beschermd tegen schuldeisers, gaat men nu op zoek naar mogelijke investeerders en overnemers. Bij Lola houdt men de lippen stijf tot 21 mei, wat er mogelijkerwijs op zou kunnen duiden dat er een oplossing in pijplijn zit.
Lola werd in 1958 opgericht en heeft een rijke autosportgschiedenis achter zich met optredens in zowat elke eenzitter formule en recent een sterke aanwezigheid in Le Mans Prototypes. De Britse onderneming beperkt zich echter niet alleen tot motorsport en is ook actief in de defensie- en luchtvaartmarkt en in de groene energiesector. Afgelopen winter werd er in Huntingdon nog hard gewerkt aan evoluties voor de B12/80 (LMP2) en B12/60 (LMP1) die, afgaande op de resultaten van de eerste wedstrijden, alvast hun vruchten hebben afgeworpen; zo werden de twee Rebellion B12/60’s tijdens de 6H. of Spa nog knap vijfde en zesde achter de Audi’s. Het is voorlopig koffiedik kijken hoe de situatie gaat evolueren, maar indien Lola de boeken zou dichtdoen, dan heeft dat verregaande gevolgen voor het FIA WEC, de ALMS en ELMS. Opvallend is dat in het FIA WEC Lola wagens zowel in LMP1 als LMP2 uitkomen in de kleuren van een ander beroemd Engels merk, Lotus, waarvan de toekomst momenteel ook zeer onduidelijk is...

Tekst: Vincent Wouters/Niels Vaeck - Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op donderdag 17 mei 2012 om 09:00


Andere publicaties op Racingworld.be...