24H Nürburgring: Marc Lieb plaatst Manthey Porsche #11 bovenaan de tabellen

WRT - Audi R8 LMS Ultra #4WRT - Audi R8 LMS Ultra #4
Marc Lieb heeft vanavond in de eerste van in totaal drie kwalificatiesessies voor de 24 uren van de Nürburgring de snelste tijd neergezet, vroeg in de vier uur durende sessie postte de Duitser op een nog relatief rustige baan een 8:27.671. De Manthey Racing Porsche 911 GT3 R #11 die Lieb deelt met Romain Dumas, Lucas Luhr en Richard Lietz bevestigt daarmee meteen zijn favorietenrol. De rest van de top drie werd op enige achterstand ingepalmd door Audi, met de Mamerow R8 LMS ultra #26 op P2 (+2.185) en het Phoenix exemplaar #3 op P3 (+2.589). In tegenstelling tot voorgaande jaren werd er tijdens deze avondtraining echter niet voluit gegaan aangezien de 40 snelste wagens het morgen tegen elkaar opnemen in een beslissende shoot-out voor de pole waarin men op een verkeersluwe baan voluit kan aanvallen.
Haribo Racing - Corvette Z06RHaribo Racing - Corvette Z06R
Een snelle blik op de uitslag leert ons alvast dat de verschillen op een omloop als de Nordschleife nog enigszins relatief klein zijn met de top 15 binnen de 7 seconden. Een aangename verrassing waren de scherpe tijden die door beide nieuwe Aston Martin Vantage’s werden neergezet, met de vijfde chrono voor de #006 en de zevende voor de #007. Verder ogen vooral Porsche en Audi zeer competitief met elk drie wagens in de top 10, maar dat hoeft niemand meer te verbazen. In het Mercedes kamp bleven de echt snelle tijden uit en zien we slechts twee exemplaren van de SLS opduiken in de top 20. De goudkleurige Haribo Corvette in handen van een fabrieksbemanning presteerde goed met de twaalfde tijd.
 
Manthey Racing - 911 GT3-R #11Manthey Racing - 911 GT3-R #11
De beste Belgische prestatie kwam er van WRT waar de sterk bezette R8 LMS ultra #4 uiteindelijk de zesde chrono in handen had om half twaalf. De Marc VDS BMW Z4 vinden we nog net terug in de top 15. Olivier Muytjens viel in zijn Porsche 911 GT3 Cup #48 net buiten de top 40, terwijl de rood-witte Mathol Racing Aston Martin Vantage V8 #61 van ondermeer onze landgenoot Nico Verdonck de 72e tijd postte. De oranje BMW 325i E90 #209 van Bruno Beulen noteerde ten slotte de 144e chrono.
 
Morgenvroeg om half tien krijgen de teams nog twee uur de tijd om hun klassering te verbeteren en alsnog de top 40  binnen te duiken, om alzo tegen 6 uur ’s avonds nog te kunnen deelnemen aan de finale shoot-out voor de pole.
 
Stand na eerste kwalificatiesessie:
01. Lieb/Dumas/Luhr/Lietz (Manthey Porsche 911 GT3 R #11) 8:27.671
02. Mamerow/Jöns/Ammermüller/Hahne (Mamerow Audi R8 LMS ultra #26) +2.185
03. Basseng/Haase/Stippler/Winkelhock (Phoenix Audi R8 LMS ultra #3) +2.589
04. Wittmann/Klingmann/Göransson/Lamy (Vita4One BMW Z4 #18) +3.649
05. Mücke/Enge/Barth/Mathai (Young Driver Aston Martin Vantage GT3 #006) +4.043
06. Jarvis/Sandström/Piccini/Simonsen (WRT Audi R8 LMS ultra #4) +4.359
07. Stuck/Stuck/Turner/Rostek (Young Driver Aston Martin Vantage GT3 #007) +4.576
08. Holzer/Tandy/Bergmeister/Long (Manthey Porsche 911 GT3 R #10) +4.965
09. Bert/Vieth/Heidfeld/Ludwig (Gemballa Racing McLaren MP4 GT3 #30) +5.090
10. Abbelen/Schmitz/Brück/Huismann (MSC Adenau Porsche 911 GT3 R #28) +5.443
11. Edwards/Bleekmolen/Metzger/Schall (Black Falcon Mercedes SLS GT3 #15) +5.457
12. Westbrook/Milner/Magnussen/Keilwitz (Haribo Racing Corvette Z06R #90) +6.248
13. Menzel/Collard/Stursberg/Riegel (Haribo Racing Porsche 911 GT3 R #8) +6.340
14. Biela/Hohenadel/Ludwig/Mutsch (Reader Audi R8 LMS ultra #9) +6.343
15. Leinders/Palttala/Martin (Marc VDS BMW Z4 #29) +6.826
16. Müller/Müller/Alzen/Adorf (Team Schübert BMW Z4 #19) +7.214
17. Lauda/Kechele/van der Ende/Lamy (Vita4One BMW Z4 #17) +9.578
18. Kaffer/Frankenhout/Simonsen (Heico Mercedes SLS AMG GT3 #66) +9.631
19. Werner/Bollrath/Ehret/Venn (Race Experience Audi R8 LMS ultra #25) +9.792
20. Fässler/Mies/Rast/Stippler (Phoenix Audi R8 LMS ultra #2) +10.050


Foto's: Audi, 24h-rennen


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op vrijdag 18 mei 2012 om 00:09


Andere publicaties op Racingworld.be...