24H Nürburgring: Historische 1-2 voor Audi - Marc VDS bij debuut vierde

Audi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS ultraAudi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS ultra
Audi is voor het eerst in de geschiedenis er in geslaagd om de mythische 24 uren van de Nürburgring op haar naam te schrijven. De Phoenix troepen hielden gedurende heel de wedstrijd het hoofd koel en het kwartet Basseng/Haase/Stippler/Winkelhock presteerde foutloos in de geel-blauwe Bilstein Audi R8 LMS ultra #3. Hierdoor kreeg de Duitse equipe zondagvoormiddag door eliminatie de leiding in handen. De Mamerow Audi #26 van Abt/Mamerow/Ammermüller/Hahne maakte het feest voor het merk uit Ignolstadt compleet door als tweede te finishen. In een uiterst chaotische laatste ronde kon de Hankook Team Heico Mercedes #66 nog twee plaatsen goedmaken om zo uiteindelijk in extremis op het podium te eindigen. Van Belgische kant schitterde vooral het Marc VDS team door bij hun debuut in vierde positie over de meet te rollen als eerste BMW.
235 000 toeschouwers zakten dit weekend af naar de Eifel om er de 40e editie van deze legendarische etmaalrace bij te wonen. Zij kregen een indrukwekkende wedstrijd voorgeschoteld, hoewel de race uiteindelijk uitdraaide op een ware slijtageslag voor de GT3’s en vooral de banden. Dit wegens de iets hogere temperaturen, maar ook door een korte regenbui bij zonsopgang waardoor enkele wagens werden verrast.
 
Team Schübert - BMW Z4 Team Schübert - BMW Z4
In de aanvangsfase was het nog vooral BMW dat zeer sterk voor de dag kwam. Zowel de Team Schubert Z4 #19 (Müller/Müller/Alzen/Adorf) als de #20 (Hürtgen/Schwager/Bastian/Adorf) voerden op een gegeven moment het veld aan, beide wagens werden later in de wedstrijd echter teruggeslagen door mechanische problemen (aandrijfas, versnellingsbak, oververhitting) waardoor er uiteindelijk niet meer in zat dan respectievelijk de zevende en achtste plaats. De Vita4One BMW’s kwamen nooit in het stuk voor maar de #18 van Wittmann/Klingmann /Göransson/Lamy werd nog degelijk negende.                                                                     

Hankook Team Heico MercedesHankook Team Heico Mercedes
Ook voor Mercedes had er ongetwijfeld meer ingezeten. Beide Hankook Team Heico SLS’ vertoefden voortdurend vooraan en vooral de sterke rijbeurten van Lance David Arnold vielen op. De wagen #65 van deze laatste had het geluk echter niet aan zijn zijde en zag in de voorlaatste ronde een zekere podiumplaats letterlijk in rook opgaan toen de motor het begaf. De Mercedes die echter het meeste aanspraak op de zege leek te maken, was het Rowe Racing exemplaar in handen van Graf/Jäger/Roloff/Seyffahrt. In de ochtend reed de #22 aan de leiding met een goede zes minuten voorsprong, het succes was echter niet van lange duur wanneer de wagen rond 10 uur de pitbox kwam opzoeken met terminale ophangingschade ten gevolge van een zware landing.
 
Phoenix Audi R8 LMS ultra #3Phoenix Audi R8 LMS ultra #3
De Phoenix Audi #2 van het ijzersterke kwartet Basseng/Haase/Stippler/Winkelhock nam maar al te graag de leiding over om deze vervolgens niet meer af te staan. De #2 bouwde stelselmatig zijn voorsprong uit en kon in zeker mate de wedstrijd controleren. De Mamerow Audi R8 #2 (Fässler/Mies/Rast/Stippler) was nooit in staat om in de buurt te komen van het leidende Phoenix exemplaar en besloot dan maar om de wagen veilig in tweede stelling naar huis te brengen om zo Audi een 1-2 te bezorgen.
 
Manthey Racing - 911 GT3-R #11Manthey Racing - 911 GT3-R #11
Voor de derde en laatste podiumplaats was de strijd echter nog lang niet over en in de laatste ronde speelden er zich ongekende taferelen af. Zoals eerder reeds aangehaald viel de Hankook Team Heico Mercedes #65 in de voorlaatste ronde weg vooraan waardoor het duel tussen de geplaagde Manthey Porsche #11 (Lieb/Dumas/Luhr/Lietz) en de andere Hankook Team Heico Mercedes (#66) opeens een veel hogere inzet kreeg. Beide wagens ontdubbelden zich nog in extremis waardoor ze plots nog een ronde extra moesten afleggen. De #11 was daar qua brandstof niet op voorzien en viel bij het aansnijden van de laatste ronde net na de streep stil en moest zo de derde plaats laten gaan. Een onoplettende clio piloot zag de stilstaande Porsche echter niet en knalde er achter op met als gevolg dat de #11 uiteindelijk zelfs niet eens geklasseerd werd. Ook de Manthey Porsche #10 haalde de finish niet, 2012 werd dus een jaar om snel te vergeten voor Olaf Manthey na de successen van de afgelopen edities. De Heico Mercedes #66 die zo plots de derde plaats in handen kreeg maakte vervolgens voorbarig aanstalte om het parc fermé op te zoeken terwijl deze in feite de finishlijn moest overschrijden. De fout werd nog net op tijd ingezien en hersteld.
 
Marc VDS Racing - BMW Z4Marc VDS Racing - BMW Z4
Voor het eerst sinds lang speelden de Belgen nog eens vooraan mee in deze wedstrijd. Zowel WRT als Marc VDS zakten af naar de Eifel om het er op te nemen tegen het Duitse fabrieksgeweld. De WRT Audi R8 LMS ultra #4 (Jarvis/Sandström/Piccini/Simonsen) kon in de aanvangsfase nog goed mee, maar viel tijdens de nacht ver terug na een incident op de baan. Marc VDS daarentegen kende een onwaarschijnlijk sterk debuut in deze verraderlijke wedstrijd. Met z’n drieën presteerden Bas Leinders, Markus Palttala, Maxime Martin foutloos en zonder een paar oponthouden in de pits had er zo mogelijk nog meer in gezeten dan de uiteindelijk vierde plaats algemeen, die een waar huzarenstukje mag genoemd worden.
 
Ook Olivier Muytjens presteerde in zijn Porsche 911 GT3 Cup, die hij deelde met Bill Cameron en Willie Moore, uitermate sterk en kwam na een etmaal als 21e algemeen en zesde in de SP7 klasse over de streep. Nico Verdonck kende ook een mooie wedstrijd in zijn Mathol Racing Aston Martin Vantage V8 en werd uiteindelijk knap 25e algemeen en tweede in zijn klasse (SP10 GT4). Tot slot werd Bruno Beulen in zijn BMW 325i E90 71e algemeen en vierde in de V4 klasse.

Uitslag 24 uren van de Nürburgring 2012:
01. Basseng, Haase, Stippler, Winkelhock (Phoenix Audi R8 LMS ultra #3) 155 ronden
02. Mamerow/Abt/Ammermüller/Hahne (Mamerow Audi R8 LMS ultra #26) +3:35.383
03. Kaffer/Frankenhout/Simonsen/Arnold (Heico Mercedes SLS AMG GT3 #66) +11:31.116
04. Leinders/Palttala/Martin (Marc VDS BMW Z4 #29) + 1 ronde
05. Fässler/Mies/Rast/Stippler (Phoenix Audi R8 LMS ultra #2) + 4 ronden
06. Abbelen/Schmitz/Brück/Huismann (MSC Adenau Porsche 911 GT3 R #28) + 4 ronden
07. Müller/Müller/Alzen/Adorf (Team Schübert BMW Z4 #19) + 5 ronden
08. Hürtgen/Schwager/Bastian/Adorf (Team Schübert BMW Z4 #20) + 5 ronden
09. Wittmann/Klingmann/Göransson/Lamy (Vita4One BMW Z4 #18) + 5 ronden
10. Zehe/Hartung/Rehfeld/Bullitt (Rowe Racing Mercedes SLS AMG GT3 #21) + 5 ronden

Foto: Audi Motorsport, 24h-rennen, Porsche, Marc VDS Racing


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op zondag 20 mei 2012 om 17:28


Andere publicaties op Racingworld.be...