BGDC: Croix-en-Ternois: Voorbeschouwing van de organisatoren

Ronchail-Ronchail - Ford Focus RSRonchail-Ronchail - Ford Focus RS
De Belgian Gentlemen Driver's Club 2012 is toe aan de helft van zijn seizoen en steekt voor deze gelegenheid de grens over naar het circuit van Croix-en-Ternois, kort bij Arras in het departement Nord-Pas-de-Calais. Een dertigtal bolides zullen de verplaatsing maken naar dit sympathieke circuit van 1,9 kilometer lengte. Dat was de inschrijvingslijst op dinsdag, maar bijkomende inschrijvingen blijven nog mogelijk. Het toont de blakende gezondheid aan van de BGDC, zelfs op deze iets "verdere" verplaatsingen. Het is wel zo dat deze afspraak op de Noordfranse piste zich als uitstekend aankondigt. Er wordt mooi weer voorspeld en dat is goed nieuws voor de gigantische barbecue die zaterdagavond in de paddock zal worden gehouden en zo'n 200 disgenoten zal verenigen uit de BGDC en 2CV Racing Cup competities! Ambiance verzekerd…
Op sportief vlak belooft het een drukke week te worden voor EMG Racing. De BMW M3 E36 #298 van Matty Zadnikar en Marc Neyens liep immers grote averij op afgelopen vrijdag tijdens de trainingen in Zolder. Een losgekomen wiel aan de Eerste Linkse veroorzaakte heel wat schade, maar de zwarte bolide, winnaar van de eerste race van het seizoen, is ingeschreven en dus moet het team nu overschakelen naar het reserveplan.
 
Nog in de rangen van de bewonderaars van Duitse berlines, krijgt het concept van de ClubSport Trophy van het team JJ Motorsport steeds meer aanhangers. Op Croix zullen er al vijf exemplaren van de 325i, met specificaties die zeer dicht aanleunen bij het origineel, aanwezig zijn voor De Zan-Ledoux, Vanneste-Godart, De Neef-X, Gulicher-Smets en Valentino-Bendib. De wagens zullen in de Klasse E van Divisie 1 uitkomen waar de favorieten voor winst luisteren naar de namen Franssen-Franssen (BMW EMG E46), Zadnikar-Neyens (wagen nog te bepalen) en Licops-Paque (Porsche 944).
 
Eens te meer komt het gros van de troepen uit de Klasse D (2 liters) van Divisie 1, met meerdere interessante nieuwigheden. De gekende drukker uit de streek van Komen, Claudie Tanghe (Mr. AUTOnews) zal een team vormen met Tony Verhulst op de Clio #14, terwijl de jonge belofte Kevin Caprasse het seizoen zou volmaken aan de zijde van Paul Lejeune (Clio #18). Terugkeer van de Clio #28 van Hervé Deger en Raphaël de Borman, en verschijning van Yves Van Colen met Vincent Despriet (Clio #29 Motorsport International). De jonge Julien Lefort gebruikte de BGDC als springplank om een categorie hoger te springen. Croix-en-Ternois zal ook de terugkeer zien van de VW Golf III van Nicolas Declerck, die samen zal rijden met Stéphane Devos. Wat Herman Servranckx betreft, die zal deze keer bijgestaan worden door Olivier Payen. Merken we dan nog de verschijning op van ‘Jo La Coupe’ aan de zijde van Raphaël van der Straten (Clio #61 VDS Racing Adventures). De VW Golf II van Kevers en Paisse zal trachten zijn overwinningsreeks voort te zetten tijdens deze wedstrijd van twee maal twee uren in deze manche van de BGDC, waarin ook de 2CV  twee races zullen betwisten (zaterdag en zondag). 
 
In de Klasse C (1600cc) is de belangrijkste nieuwigheid de terugkeer van de Citroën AX van Jérémy Princen, Luc Princen en Gary Peeters. Zij zullen zich meten met de Honda Civic’s van Van Billoen-Van Damme-Deridder, Thiroux-Lannaux-X en Ronveaux-Hayon-Clermont. En we weten dat de kleine Citroën potentieel te over heeft.
 
Dan blijft er nog de Divisie 3, waarin de BMW M3 E36 van Christian Heck ook gereden zal worden door Vincent Vandenabeele en Jean-Pierre Blaise (rijders uit het Europese kampioenschap voor .. trucks !). Zij zullen de degens kruisen met de andere BMW’s van Spigeleer-Grysouille en Huybrechts-Marrocco, maar ook met de Ford Focus RS van Ronchail-Ronchail. Deze laatste zal proberen het tij te doen keren en de tegenspoed te ontvluchten die hen al vanaf het seizoensbegin achtervolgt. Nu maar hopen dat deze Franse verplaatsing hun geen windeieren legt…

Tekst & foto: BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 24 mei 2012 om 07:09


Andere publicaties op Racingworld.be...