Audi rust R18 uit met achteruitkijkcamera

Achteruitkijkcamera op de Audi R18Achteruitkijkcamera op de Audi R18
Er is weinig inkt over gevloeid, maar Audi heeft naar eigen zeggen tijdens de afgelopen FIA WEC-meeting in Spa-Francorchamps een nieuwigheidje getest op de R18 welke bijdraagt aan het comfort van de rijders. Aangezien de Audi R18 een gesloten prototype is met de motor centraal achteraan, is het quasi onmogelijk om de bolide te voorzien van een achteruitkijkspiegel welke zich binnen in de monocoque bevindt. In het verleden waren de rijders daarom aangewezen op het gebruik van de spiegels aan de zijkant van de wagens; iets wat vanwege vibraties bij hogere snelheden niet altijd evident was. Om deze problematiek te adresseren, hebben de ingenieurs bij Audi Motorsport nu een achteruitkijkcamera en een bijhorende AMOLED-display gemonteerd in de gesloten proto's.
Het gebruik van een achteruitrijcamera in de racerij is echter niet nieuw. Zo beschikken bijvoorbeeld de door Pratt&Miller ontwikkelde GT's van Corvette reeds enige tijd over een systeem met een achteruitkijkcamera. De display bevindt zich vervolgens in het dashboard bij de piloot, zodat deze in één enkele oogwenk duidelijk ziet wat er achter hem gebeurt. De display kan daarnaast ook gebruikt worden om analytische informatie te tonen, bijvoorbeeld over de staat van de banden of de elektronica. Terwijl bij Corvette de eigenlijke camera ingewerkt is in de achterkant van de wagen, heeft men bij Audi beslist om de lens te plaatsen net achter de antennes op het dak.  Het voordeel hiervan is dat men geen hinder ondervindt van de achtervleugel. Het eigenlijke display is in de cockpit gemonteerd op een plaats waar in een normale wagen doorgaans de achteruitkijkspiegel staat.

AMOLED display in de Audi R18AMOLED display in de Audi R18
Dr. Wolfgang Ullrich toonde zich opgetogen over het nieuwe systeem. "De werking van de "spiegel" is onafhankelijk van de weersomstandigheden, in tegenstelling tot deze van de buitenspiegels welke bij hevige spray bij regenval het zicht van de rijder gevoelig beperken. We hebben verschillende instellingen uitgewerkt, zowel voor situaties tijdens de dag als de nacht. Zelfs wanneer een tegenstander achter de wagen rijdt met grootlichten ontstoken, is het beeld op het scherm duidelijk en niet gewoon een felle vlek."

Foto's: Audi Sport


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WEC
op donderdag 24 mei 2012 om 12:31


Andere publicaties op Racingworld.be...