Navarra: Dubbel voor McLaren (Hexis Racing) - magistrale inhaalwedstrijd Dusseldorp/Mako

Hexis Racing - McLaren MP4-12CHexis Racing - McLaren MP4-12C
McLaren heeft eindelijk de eerste zege beet met zijn GT3 en het werd uiteindelijk zelfs een dubbel in de kwalificatie race van de Spaanse manche voor het WK GT1. In een uiterst vermakelijk wedstrijd stond er geen maat op het duo Dusseldorp/Makowiecki dat in de McLaren #1 van de laatste plaats op de grid naar het hoogste podiumschavot spurtte. Hun teamgenoten Parente en Demoustier in de #2 voerden het veld aan in de eerste helft van de race, maar Demoustier was uiteindelijk niet opgewassen tegen een ontketende Makowiecki. Een andere indrukwekkende inhaalrace kwam er op naam van Michael Bartels en Yelmer Buurman die in hun Vita4One BMW vanuit de pitlane moesten starten, maar desondanks nog knap derde werden.
Nog voor de start liep het al meteen mis voor Yelmer Buurman die bij de startprocedure een klein probleem had op zijn Vita4One BMW en achteraan het veld moest aansluiten. De Reiter Lamborghini in handen van Darryl O'Young stond bijgevolg alleen op de eerste rij. Bij de start was het verrassend de Ford GT van Milos Pavlovic die voor spektakel zorgde door als een pijl door het veld te schieten, maar in de eerste bocht raakte hij de Muhlner Porsche van Mike Parisy en beide wagens verloren zo meteen enkele plaatsen. De Portugese McLaren fabriekspiloot Alvaro Parente nam in de eerste ronde nog de leiding over van de Gallardo van O'Young, die op zijn beurt de BMW van Niki Mayr-Meinhof vooraf ging. Het weekend begon wederom slecht voor de WRT Audi’s en voor de tweede maal in twee races raakten beide wagens elkaar met het gevolg dat Vanthoor als tiende doorkwam na de eerste ronde en Stippler als twaalfde. De omloop van Navarra oogt de Audi R8 LMS Ultra daarenboven niet echt te liggen.
 
Vita4One - BMW Z4 GT3 #18Vita4One - BMW Z4 GT3 #18
Stef Dusseldorp was inmiddels in geen tijd naar voren opgerukt vanaf de achterste gelederen en haalde de ene na de andere wagen in om nog voor de pitstops als tweede door te komen in de Hexis McLaren #1. De eerste wagen die binnenkwam was de Ford GT, maar dit om op te geven met technische problemen. Na het pitwindow voerden beide McLaren’s nog steeds het veld aan in dezelfde orde, maar Frédéric Makowiecki die het stuur had overgenomen van Dusseldorp begon meteen aan de voorsprong Grégoire Demoustier in de #2 te knagen. De Vita4One BMW van Buurman/Bartels ravitailleerde als laatste en kwam enigszins verrassend als derde de baan op voor beide All Inkl Mercedessen.

Demoustier liet 10 minuten in zijn stint de veel snellere Mackowiecki zonder probelemen passeren en wegrijden, het is dan ook in deze volgorde dat de beide Hexis wagens ook over de streep kwamen. Poleman Peter Kox perste ondertussen alles uit zijn Gallardo en slaagde er uiteindelijk nog in beide All Inkl Mercedes SLS’ in te halen en alzo de vierde plaats te pakken achter de BMW van Bartels en Buurman.

In het peloton werd er nog een harde strijd uitgevochten tussen Toni Vilander (AF Corse Ferrari #3), Mathias Lauda (Vita4One BMW #17) en Oliver Jarvis (WRT Audi #33), wat uiteindelijk resulteerde in het nodige duw en trekwerk waarbij Vilander twee plaatsen moest prijsgeven, de Ferrari eindigde uiteindelijk als tiende. Voor het Belgian Audi Club Team WRT lag de overwinning in de eerste race nooit in het bereik en beide wagens kwamen niet verder dan het middenveld. Jarvis/Stippler eindigen als achtste, één plaats voor teamgenoten Vanthoor/Ortelli in de #32. Ook Enzo Ide kwam er niet aan te pas en moest uiteindelijk tevreden zijn met een schamele dertiende plaats net voor de Aston Martin van Maxime Martin en Leonid Matchitski.

PosRijdersWagenGap
01.Frederic Makowiecki / Stef DusseldorpMcLaren GT MP4-12C GT336 ronden
02.Gregoire Demoustier / Alvaro ParenteMcLaren GT MP4-12C GT3+3.598
03.Michael Bartels / Yelmer BuurmanBMW E89 Z4+21.694
04.Peter Kox / Darryl O YoungLamborghini Gallardo LP600++22.516
05.Marc Basseng / Marcus WinkelhockMercedes SLS AMG GT3+28.688
06.Nicky Pastorelli / Thomas JägerMercedes SLS AMG GT3+30.406
07.Mathias Lauda / Niki Mayr-MelnhofBMW E89 Z4+36.685
08.Oliver Jarvis / Frank StipplerAudi R8 LMS+37.345
09.Stephane Ortelli / Laurens VanthoorAudi R8 LMS+38.302
10.Toni Vilander / Filip SalaquardaFerrari 458 Italia GT3+40.162
11.Matt Halliday / Mike ParisyPorsche 911 GT3 R+40.565
12.Tomas Enge / A. von Thurn und TaxisLamborghini Gallardo LP600++40.686
13.Francesco Castellacci / Enzo IdeFerrari 458 Italia GT3+45.975
14.Maxime Martin / Leonid MachitskiAston Martin DBRS9+1:31.612
15.Andreas Zuber / Sergey AfanasyevAston Martin DBRS9+1:32.465
16.Benjamin Lariche / Dino LunardiPorsche 911 GT3 R+ 16 ronden
17.Matteo Cressoni / Milos PavlovicFord GT+ 23 ronden



Tekst: Vincent Wouters & Niels Vaeck

Foto's: Berns/SRO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT1 op zaterdag 26 mei 2012 om 23:45


Andere publicaties op Racingworld.be...