Enkel nog gesloten LMP1's toegelaten vanaf 2014

Audi Sport Team Joest - Audi R18 ultraAudi Sport Team Joest - Audi R18 ultra
De ACO heeft de grote lijnen van het nieuwe reglement voor de LMP1 wagens dat vanaf 2014 ingaat voorgelegd. Het innovatieve reglement dat unitair is voor alle motortypes concentreert zich op de efficaciteit van het energiegebruik en niet langer op de cilinderinhoud of type van brandstof. Opvallend is ook dat vanaf 2014 alle LMP1's een gesloten cockpit moeten hebben, er worden wel maatregelen genomen om de zichtbaarheid te verbeteren. Het nieuwe reglement zal zowel van kracht zijn in de American Le Mans Series (ALMS), het WEC als de 24 uren van Le Mans.
De ACO moet deze richtlijnen nu nog uitwerken tot een definitief reglement, maar door het zwaartepunt te leggen op het energieverbruik en door de energie recuperatie systemen die vier maal zo sterk zijn als nu toe te laten hoopt men om het verbruik met 30% naar beneden te halen zonder aan de prestaties van de wagens te raken. Er zal ook gewaakt worden dat de kosten binnen de perken blijven en dat privé teams competitief kunnen blijven.
De belangrijkste lijnen van het reglement zijn:

De cilinderinhoud van de motoren wordt vrij bij de constructeurs en gelimiteerd tot 5.5 liter voor de privé teams. Bij de constructeurs geldt een limiet op de turbodruk van 4 bar. De luchttoevoer naar de motor wordt vrijgelaten. Het vermogen wordt gecontroleerd aan de hand van een debietmeter voor het brandstofverbruik. De brandstof moet van het type E20 zijn en andere vormen van energiebronnen worden toegelaten. Er komt een limiet op het aantal toegelaten motoren en hybride systemen per jaar en per wagen.

Opvallend is ook dat de wagens over een gesloten cockpit moeten beschikken en smaller worden met 10 cm, van 200 cm naar 190 cm. Het minimumgewicht  wordt 830 kg voor niet-hybrides en 850 kg voor hybride aangedreven wagens. De piloot wordt meer naar voor geplaatst en hoger, terwijl de wielkassen van de voorwielen smaller worden, dit alles om de zichtbaarheid te verbeteren. Deze krijtlijnen moeten nu nog leiden tot een definitief reglement dat de endurance racerij grondig zal wijzigen.

Foto: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op vrijdag 15 juni 2012 om 00:08


Andere publicaties op Racingworld.be...