BHC: Spa Race Festival: Nabeschouwing van de organisatoren

Spa Race Festival - Belgian Historic & Youngtimer CupSpa Race Festival - Belgian Historic & Youngtimer Cup
Afgelopen weekend reden de Historics en de Youngtimers samen. En via een derogatie konden de Youngtimers op hun vertrouwde slicks rijden. De piloten mochten ook twee kwalificaties afwerken waardoor we dus twee verschillende startopstellingen kregen.

Kwalificaties: Poles voor Luc Moortgat en Jan Van Elderen

Tijdens de eerste kwalificatie was de Youngtimer Porsche 964 Cup van Real rijder Luc Moortgat het snelst onderweg en pakte de pole voor de Dodge Challenger van Bert Smeets uit de ateliers van JS Cars. Smeets was zodoende de snelste bij de Historics voor de Porsche 911 RS van Jan Van Elderen. Plaatsen vier en vijf waren voor gastrijders Julesen en Knight. De Porsche 964 van Gelissen en de BMW M3 van Dierickx stonden op P6 en P7 en werden kort gevolgd door de Audi Coupé van tweevoudig Le Mans-winnaar Lotterer en zijn kompaan Schreurs. De Audi, opgebouwd door Nothelle, worstelde een gans weekend met een nukkige krachtbron. Wolters sloot de top 10 af op de startgrid van race 1. Jan Schippers moest zijn Camaro reeds vroeg naar de kant sturen met technische problemen terwijl Dirk Van Rompuy zelfs niet aan trainen toekwam door een probleem met de benzineleiding. Tijdens de tweede kwalificatie voor de startopstelling van race 2 was het Van Elderen die de beste chrono klokte voor gastrijder Julesen, Smeets, Dierickx, Van Sprundel, Paque, Van Ham, Poulet, Blomaert, Dirk Van Rompuy en Luc Moortgat. De Real piloot zag toen de bui reeds hangen door een defecte motor. De leider bij de Youngtimers moest zijn Porsche vroegtijdig op de trailer moeten plaatsen.

Race 1: Van Elderen (Porsche 911 RS) bij de Historics en Dierickx (BMW M3) bij de Youngtimers na uitgeregende race.

Over race 1 valt weinig te vertellen. Een ontketende Bert Smeets zette de Dodge Challenger van HARD Racing aan de leiding en kon deze positie 3 ronden vol houden. Francorchamps werd op dat moment geteisterd door een wolkbreuk en daarin ging Smeets in de fout en tolde de grindbak in. Ondertussen werd de rode vlag uitgehangen en kwam Van Elderen aan de leiding voor Julesen, Dierickx, Frans, Gelissen, Tom Van Rompuy, enz… Onder code rood werd dan de wedstrijd uitgereden waardoor Van Elderen uiteraard niet meer werd bedreigd, de race won en zodoende ook zijn zesde zege op rij boekte in de Klasse 3. Een van zijn voornaamste opposanten, Geert Boels gaf verstek wagens vakantie, terwijl ook andere titelpretendenten steken lieten vallen. Jan schippers kon nog tijdens de openingsfase door het peloton ploegen, maar moest reeds tijdens de tweede ronde definitief naar de kant met motorschade. Dirk van Rompuy was als allerlaatste vertrokken en lag net voor de code rood op de 14de plaats algemeen, 7de in de Historic Cup en 4de in de Klasse 3 na Van Elderen, Bleus en Van Sprundel. Tony Frans was primus in Klasse 2 in de Historic Cup voor Van Damme en Vereecken.

In Klasse 1 won Tom Van Rompuy in de TT Autosport Kadett voor de Mustang van Rosenhart. Leider in Klasse 1, Guy François moest reeds vroeger de handdoek werpen door een afgebroken wiel op de Lotus Elan, terwijl ook Poulet wegens motorproblemen slecht scoorde. Door de pech van de Real rijder Luc Moortgat, die reeds vier wedstrijden op rij won, pakte Geert Dierickx de volle pot bij de Youngtimers voor Gelissen, Lotterer, Blomaert en Wolters. Door het feit dat er een zeer vroege neutralisatie was van de race werd beslist om maar de helft van de punten toe te kennen.

Race 2: Opnieuw Van Elderen bij de Historics / Gelissen parkeert zijn Porsche op het hoogste schavot bij de Youngtimers.

Gastrijder Julesen pakte de leiding tijdens de start van race 2, gevolgd door Van Elderen, Bert Smeets, Dirk Van Rompuy, Pierre-Yves Paque, Dierickx, Van Sprundel, enz.
In de zware remzone aan Combes ging Dirk Van Rompuy echter door zijn ophanging en hij moest alle zeilen bijtrekken om een aanrijding te voorkomen. Het startveld splitste zich op in kleine pelotonnetjes met verschillende mooie duels als gevolg.
 
Vooraan kon Julesen lang de leiding houden, maar Van Elderen hield gelijke tred en kon naar het einde toe de leiding overnemen en zijn tweede zege van het weekend boeken. Wie wel vooraan de rol moest lossen was Bert Smeets die met een defect stuurhuis veel tijd verloor in de Dodge Challenger. Ook Pierre-Yves Paque reed een puike race in de Real Porsche 911 waarmee Luc Moortgat reeds vele oorlogen uitvocht. Hij kreeg het gezelschap van de Chevrolet van Tony Frans, de BMW van Geert Dierickx en de Porsche van Gelissen. Achter dit kwartet was het bakkeleien geblazen tussen verschillende groepjes met ondermeer Cor Van Ham die zich extra breed maakte, de Escort van Freddy Van Sprundel en de Mustang van Rosenhart. Zij werden op hun beurt op de hielen gezeten door Blomaert, Bleus, Schreurs en Tom Van Rompuy.
 
Uiteindelijk zou Gelissen zijn merkgenoot Paque kunnen afschudden en derde eindigen. Geert Dierickx had met zijn BMW de handen vol aan de krachtige Camaro van Frans, maar kon nog net de vijfde plaats pakken. Frans werd wel winnaar in Klasse 2. Van Sprundel tikte als 7de aan na een gesmaakt gevecht met Van Ham en Rosenhart die de Klasse 1 achter zijn naam zette voor Tom Van Rompuy.
 
In de tussenstand binnen de Youngtimers moet Moortgat de leiding uit handen geven aan Geert Dierickx. Maar dit is echter virtueel want de Porsche rijder heeft nu twee schrapresultaten achter zijn naam staan. De youngtimers komen apart in actie op 18 augustus op Circuit Zolder.
 
In Klasse 1 van de Historic Cup neemt Guy François door zijn brute pech een duik in de rangschikking. Nieuwe leider is nu de oerregelmatige Austin Healy van T’Hoen met 2 puntjes voor op de Mustang van Rosenhart die op zijn beurt 2 punten voorsprong telt op de TT Autosport-Kadett van Tom Van Rompuy.
 
Van Elderen mag nu reeds titelambities kan koesteren in Klasse 3. Door de halvering van de punten van race 1 heeft Geert Boels geluk dat hij net deze race als schrapresultaat heeft gebruikt. Hij blijft zodoende tweede na Van Elderen met één puntje voor op Selders, terwijl Jan Schippers op de vierde plaats komt met twee punten voor op Dirk Van Rompuy.

BHC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 24 juli 2012 om 11:32


Andere publicaties op Racingworld.be...