24H Spa: Short Race 2: Nabeschouwing van de organisatoren

Op minder dan drie uur van de start van de etmaalrace van het jaar, waren de tribunes goed volgelopen om de tweede Short Race van het BRCC bij te wonen. Op een doornatte piste en onder een striemende regen werd de start gegeven, waarbij, geheel volgens de regels, de rangschikking van de Top 8 van de 1ste Short Race werd omgedraaid. Hierdoor startte Hans Thiers op de derde rij en had hij slechts een halve ronde nodig om de Ferrari aan de leiding te plaatsen. Alexis Van de Poele was in de Source-bocht rond zijn as gedraaid en tekende in de Volvo S60 V8 Silhouette voor een sterke inhaalrace, met in zijn schaduw de Aston Gulf (13de in de start) van Michael Schmetz, die hem in de tweede ronde zou voorbijgaan.
Halfweg de race geraakten de Aston en de Volvo, bij het verlaten van de chicane, voorbij de Ferrari. Het geboden spektakel was enorm, met drie auto’s die hun posities verdedigden. Op dertien minuten van de eindmeet bezweek Schmetz onder de druk van Van de Poele Junior en beging in de linkse van Brussel een stuurfout. De kleine Vdp profiteerde hiervan en verzekerde zich vanaf dan van zijn eerste grote overwinning.

“De laatste ronden duurden een eeuwigheid,” vertelde de jonge winnaar, die aan de voet van het podium werd toegejuigd door vader en moeder Van de Poele. “Tijdens de start dacht ik dat we twee ronden gingen rijden achter de safety car.  Ik liet hierdoor te veel ruimte en toen ik de situatie doorhad, heb ik mij wat laten opjagen en beging een foutje. Nadien ben ik Michaël blijven volgen, maar ik wist dat ik sneller kon gaan. Toen ik hem in de fout zag gaan, wist ik dat ik mijn kans moest grijpen en dat ik kon gaan voor een eerste succes. Ik hoop dat deze zege mij gaat toelaten om andere partners te vinden en nog andere races te betwisten. Om hier aan de start te komen, heb ik wellicht meer geld gespendeerd aan telefoonkosten, want het was tot de laatste dag puzzelen om het gevraagde budget bij elkaar te harken. ”

Michael Schmetz werd dus 2de, en kon zijn teleurstelling niet verbergen : “Wij hadden geopteerd voor een set-up voor een droge piste, met nieuwe veren en een hardere ophanging. Op het natte wegdek had ik hierdoor moeite om de auto op de baan te houden. Alexis was dan ook sneller. Ik voelde de druk toenemen en  liet mij verrassen. Gelukkig verloor ik hierdoor niet te veel tijd, en kon ik de tweede plaats nog terugpakken. ”

Na het eerste gedeelte van deze tweede Short Race te hebben gedomineerd, diende Hans Thiers  vrede te nemen met een 3de plaats. In de tussenstand van het Short Races-kampioenschap blijven hij en broer Frank wel aan de leiding, met veertien punten voorsprong op Stéphane Lémeret.
« De auto stuurde geweldig als het vollen bak regende, maar we wisten dat de wegligging niet zo goed was als de baan er minder nat bij lag,”  klonk de uitleg van Hans Thiers. “Ik voelde meteen dat ik de Aston en de Volvo niet kon ophouden. Ik heb daarom ook geen risico’s meer genomen. In de punten voelen we nu de druk van Lémeret en er zal moeten gewerkt worden indien we onze leidersplaats willen behouden.”

Gestart vanop de 22ste plaats zorgde Fred Bouvy nog voor een sterk inhaalnummer, goed voor een 4de plaats algemeen. Hij ging de GC10 V8 BMW van Grégory Servais vooraf en de Porsche Belgium Racing van vader Patric Derdaele.  

Uitslag Short Race 2:
1. A. Van de Poele (Volvo S60 V8 Silhouette) 11 ronden in 32.11.290; 2. Schmetz (Aston Martin DBRS9) op 6.701; 3. H. Thiers (Ferrari 430 GT3) op 17.389; 4. Bouvy (Porsche 996 GT3-R) op 26.721; 5. Servais (GC10 V8 BMW 1M) op 48.584; 6. P. Derdaele (Porsche GT3 Cup) op 1.07.195; 7. Grandjean-Muller (Porsche 911 GT3) op 1.15.874; 8. Caira (Porsche 997) op 1.50.582; 9. Lequeux (Ginetta G50) op 1.56.266; 10. Calmon (GC10 V8 BMW 1M) op 2.07.939

Kampioenschap (na 4 manches) :
1. Hans & Frank Thiers 332 ; 2. Stéphane Lémeret 318 ; 3. Franck Radet 287 ; 4. Fred Bouvy 283 ; 5. Pascal Courrier & Roberto Nale 245; 6. John Pilette & Jacques Naniot 232; 7. Pascal Muller 224; 8. Jean-Christophe Montant 220; 9. Vincent Vandenabeele 215; 10. Jean-Pierre Lequeux 205 ; etc.

BRCC Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 28 juli 2012 om 20:37


Andere publicaties op Racingworld.be...