24H Spa: Zij ontgoochelden, een overzicht

Audi en BMW waren de smaakmakers van de 24 Hours of Spa 2012 en leverden een mooie strijd voor de overwinning. Ferrari ging lopen met de overwinning in de Pro-Am klasse en de Reiter Lamborghini en de GPR Aston Martin Vantage verrasten. Zelfs de oude Viper en VDS Adventures Mustang toonden zich nog vitaal en kleurden de race. Maar andere merken ontgoochelden of behaalden niet een resultaat in overeenstemming met hun potentieel. Een opsomming van de tegenvallers en de "kan beter" kandidaten.
Nissan
De Nissan GT-R Nismo GT3 behoort tot de laatste generatie GT3’s. De GT1 versie toonde zich snel in het wereldkampioenschap en de GT3, die vorig jaar zijn racedebuut maakte, won onlangs zijn eerste races in nationale kampioenschappen. Er werd dan ook veel van de wagen verwacht, temeer daar RJN de wagen inzette onder de naam van de Nissan GT Academy en zo kon rekenen op de aanwezigheid van Nissan rijders Buncombe en Ordonez. Een goede prestatie zou misschien ook de verkoop van de GT-R GT3 wagen ten goede komen, want
veel exemplaren zijn er nog niet de deur uit gegaan. Met één wagen aan de start zou het dus moeilijk worden voor het Japanse merk om een goede prestatie neer te zetten en het werd dus niets. De wagen bleef bijna onzichtbaar; snelheid had de GT-R genoeg, maar talrijke problemen zorgden dat de wagen nooit op het voorplan trad. Een troosteloze eenenveertigste startplaats en een vroege opgave na 4 uur racen wegens elektrische problemen zijn de zeer magere score. Een aanzet tot het aanschaffen van een GT-R kan men de geleverde prestatie dan ook niet noemen, temeer daar Lamborghini , dat ook maar met één wagen aan de start kwam zich wel in de kijker kon rijden.

Jaguar
Al verscheidene jaren worden we regelmatig attent gemaakt op de terugkeer van de big cat naar de GT racerij. Iedere keer blijkt het te gaan om één of ander privé project dat gebukt onder beperkte financiële middelen er maar niet in slaagt om de legendarische prestaties van het merk te benaderen. Ook de Frey Racing XK was weinig op de baan te zien, kwalificeerde zich achteraan en was één van de eerste wagens om te verdwijnen in het opgavepark. Lang leve de komst van de nieuwe  F-type en met de ondersteuning van de fabriek ditmaal.

Mercedes
Met vier wagens tegenover zeven bij de vorige editie  waren de troepen van het Duitse merk in één jaar tijd bijna gehalveerd. Kon bovendien Black Falcon verleden jaar nog rekenen op de rechtstreekse steun van AMG, dan bleek de inmenging van de fabriek dit jaar wel miniem. Gelukkig verhoogde de late toevoeging van testrijder Bernd Schneider bij Preci-Spark en Anthony Kumpen bij KRK Racing de kansen op het behalen van een goed resultaat. Maar streed Black Falcon verleden jaar nog mee voor de overwinning, dan raakten beide wagens dit jaar niet weg uit het middenveld, de #18 gaf al snel op terwijl de #19, zwaar gehavend bij verschillende aanrijdingen als
negentiende over de meet strompelde. Verraste Preci-Spark verleden jaar nog met een zevende plaats, dan herleidde de race zich ditmaal tot een opeenvolging van sorties en aanrijdingen en verdween de wagen al vroeg in de nacht uit de wedstrijd. De veertiende tijd bij kwalificaties had nochtans aangetoond dat de wagen het potentieel had om voorin mee te strijden. Ook de race van de enige KRK wagen reduceerde zich tot een lijdensweg na een reeks van slippers en aanrijdingen, waarna het team om drie uur in de nacht besloot om er mee op te houden. Eén wagen op vier aan de meet en op een verre negentiende plaats, de SLS kan veel beter.

McLaren
Met negen wagens aan de start, zelfs na het wegvallen van de twee MP4-12C’s van United Autosports, kende de mooie en hoogtechnologische  Britse GT een waar commercieel succes. De herhaalde technische problemen verleden jaar en begin dit jaar schrikten de eigenaars van de MP4-12C niet af om hun wagen in te zetten in de etmaalrace. De recente overwinningen in GT1 en het Franse GT3 onderstreepten dat de wagen zijn kinderziektes ontstegen is en het moet wel gezegd worden, noch in esthetisch opzicht als in prestaties stelde de MP4-12C teleur. Maar met enkel twee wagens aan de finish, kan men niet echt spreken van een succes tijdens de race. Een derde, zesde en twaalfde kwalificatietijd lieten nochtans zien dat de wagen in handen van professionele rijders snel is. Maar daar zat juist het probleem voor een amateurpiloot en zeker in de moeilijke omstandigheden bij het begin van de race blijft de MP4-12C een moeilijke wagen. Geen technische problemen deden de wagen de das om, maar een ongelofelijk aantal slippers en botsingen van meestal de minder ervaren piloot werd zeven van de negen wagens fataal. De wedstrijdleiding besloot zelfs een rijder uit de race te nemen
wegens gevaarlijk rijgedrag! Opvallend was ook dat de wagens van topteams als ASM team, ART GP en Gulf Racing UK al snel sneuvelden en het was Von Ryan Racing, niet toevallig het team dat een jaar geleden als eerste een McLaren MP4 inzette bij de Britse GT race op Spa, dat beide wagens naar de finish bracht.  Voor wagen #60 was het met enige moeite, maar de #88 met ondermeer Parente pakte een mooie negende plaats. Nog een woordje over Boutsen Ginion Racing dat met toppers als Verdonck en vijfvoudig winnaar van de Poele op de ene wagen en de ladies Bovy en Broggi op de andere alles in huis hadden om te scoren zowel prestatiegericht als op marketing niveau. Enkel Verdonck reed zich echter in de kijker met een mooie zesde kwalificatietijd en snelle ronden bij het begin van de race, van de Poele bleef onopvallend en ook de dames genereerden weinig aandacht. Beide wagens crashten al vroeg uit de race en er kan alleen maar gezegd worden dat op alle niveaus er veel meer uit het team te halen was dan nu het geval is. In ieder geval blijft de mooie MP4-12C voor het deelnemersveld een aanwinst op alle fronten.

Porsche
Vroeger was de Porsche 911 de koningin van de GT’s bij uithoudingsraces maar het moet gezegd worden dat die tijden achter ons liggen. De huidige 997 GT3-R is lang niet de snelste wagen meer en moet diep gaan om het opgelegde tempo te volgen met een hoger risico op schade als gevolg. In de topklassen waren de prestaties meer dan matig, de Haribo Racing Porsche redde de eer met een zevende plaats en een podium in de Pro-Am klasse, maar de ProSpeed wagens speelden geen rol van betekenis. Gelukkig is de Porsche nog steeds betrouwbaar en de ideale wagen voor kleine privé teams wat werd aangetoond met de overwinningen in de Gentlemen en de Cup klasse. Dus niet echt een tegenvaller de Porsche 997, maar een opvolger dringt zich nu wel op.  

Vita4One Team Italy Ferrari
Onder de paraplu van het satelliet-team van het beroemde Via4One Racing en bemand door sterke equipes kon de Ferrari F458, die tot de top van de GT3 behoord, zich enkel ontpoppen tot een serieuze outsider voor de overwinning. Na de kwalificaties stonden beide wagens ver op de grid (negenendertigste en vijfenveertigste plaats) en in de race kwamen ze nooit echt in het verhaal voor en verdwenen als zo velen uit de strijd na een
crash. Prestaties die bleek af steken tegenover die van het moederteam. Ook enige spijt bij de deelname van AF Corse, het team zette vier wagens in, bracht ze allen naar de meet met een overwinning in de Pro-Am klasse als kers op de taart. Voorwaar een mooi resultaat, maar AF Corse plaatste al zijn wagens in de Pro-Am klasse en verdeelde zijn toprijders over de verschillende wagens naast de vaste amateurs. Wij kunnen alleen maar dromen wat het resultaat zou geweest zijn met een Pro-wagen bemand door Bertolini/Vilander/Bruni/Fisichella, Audi en BMW hadden er een concurrent bij gehad.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BES op woensdag 01 augustus 2012 om 11:00


Andere publicaties op Racingworld.be...