Herrijzen de A1GP series?

A1 GP SeriesA1 GP Series
Het gerenommeerde Engelse tijdschrift Autosport berichtte eerder deze week dat twee partijen een bod gedaan hebben op het autopark van de teloorgegane A1GP serie. Eén van de bieders blijkt een Nederlands concern te zijn dat de serie wil laten herrijzen. Dat veroorzaakt heel wat beroering in het Nederlandse autosportmilieu, niet alleen vanwege de nationaliteit van de bieder, maar de A1GP klasse was bij onze bovenburen enorm populair en lokte ieder jaar tienduizenden bezoekers naar Zandvoort.
Sinds het faillissement in 2009 van de A1GP series staat het wagenpark, bestaande uit krachtige formule wagens uitgerust met Ferrari motoren in quarantaine ergens in Engeland. Er werd al herhaaldelijk geprobeerd om het concept en de wagens door te verkopen, zonder succes tot nog toe. Nu blijken er zich wel twee serieuze kandidaten aangeboden hebben bij A1GP Operations, dat de belangen van de gestrande serie behartigt. Een van de bieders is een Australisch concern dat zich eerder al manifesteerde onder de naam A10 World Series en onder deze naam en met de oude wagens de serie wil heropstarten. Een zelfde plan heeft nu ook een Nederlandse organisatie die het kampioenschap wil verder zetten onder de naam A1 World Cup.

Dat dit nieuws vooral in Nederland voor de nodige ophef zorgt is niet verwonderlijk, naast het feit dat één van de bieders de Nederlandse nationaliteit draagt was de A1GP serie vooral in dat land enorm populair. De A1GP serie werd in 2005 opgericht als een landencompetitie en tegenhanger van de Formule 1. Krachtige Lola Zytek wagens gespoten in de nationale kleuren streden voor een landentitel en niet voor een rijderstitel. De A1GP races werden zowat over de hele wereld georganiseerd maar enkel in Nederland kende de serie echt succes en bijhorende winst. Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen lokten telkens een massa volk naar Zandvoort met als hoogtepunt meer dan honderdduizend kijklustigen in 2006. De races op andere locaties kenden heel wat minder bijval en de verliezen stapelden zich op. In 2008 werd overgeschakeld op een nieuwe door Ferrari ontwikkelde bolide die de serie meer prestige zou moeten geven. De wagen was echter zeer kostelijk in aankoop en onderhoud en Ferrari eiste hoge premies op voor het gebruik van zijn naam. Na één seizoen was de financiële put al niet meer te delven en ging het kampioenschap in faillissement.

De wagens staan nu al drie jaar stof te vergaren maar ieder jaar zijn er wel weer plannen voor een doorstart. Of het ditmaal zal lukken is wel zeer de vraag, is er voldoende interesse bij deelnemers zowel als bij het publiek en zijn er voldoende fondsen aanwezig om de serie levensvatbaar te maken. Temeer daar de recente teloorgang van de enigszins gelijkaardige Superleague Formula nogmaals aantoont hoe moeilijk het is om een globaal formule kampioenschap leefbaar te houden in deze ongunstige economische tijden.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 10 augustus 2012 om 00:25


Andere publicaties op Racingworld.be...